Tycker du att startlistorna kommer ut i tid?

Kallebus

Trådstartare
Som rubriken lyder; Tycker du att startlistorna finns tillgängliga i god tid?
Vad är isåfall i god tid för dig?
Är det skillnad på olika grenar eller är det lika bra/illa oavsett gren?

Jag hoppar lokala tävlingar i nv-Skåne och vissa arrangörer är förfärligt sega med att få ut preliminära startlistor, vissa så sent som kvällen innan.
Jag blir galen!
Inte nog med att man vill veta när man måste köra hemifrån utan jag ska även förbereda ev barnvakt på när lillen måste hämtas/lämnas mm.

Så vad är era erfarenheter?

Sv: Tycker du att startlistorna kommer ut i tid?

Jag vill ha den gärna en vecka innan. Allafall denna gång. Ska på meeting 20 mil härifrån Det var igår fem dagar innan tävlingstarten (Då enl TRs regler att meddelande till ryttare och startlistor ska finnas ute) och de har fortfarande inte kommit ut! :o

Kan tillägga att jag tävlar hoppning upptill reg nivå på ponny.

Jag tycker det vore skönt om de preliminära starlistorna kom ut åtminstonde måndag-tisdag samma vecka.
Ändringar osv behöver väl inte komma ut förrän dagen innan (Dagen, inte kvällen!) lr möjligtvis 2 dagar innan.
Även om det brukar bli en halv miljon stryknignar och efteranmälningar så har man ju åtminstonde ett litet hum om hur många som startar och vilken tid på dagen ungefär man kan räkna med att vara borta.

Jag tävlar dressyr oi hoppning på häst i östergötland. Har inte varit iväg mkt alls nu senaste åren, men håller ändå lite koll på listor osv om folk jag känner ska iväg.
Hur bra det är är helt olika från klubb till klubb. Vissa är JÄTTEduktiga på att lägga ut tidigt, uppdaterar flera ggr osv :bow:
Andra skriver vilken dag sakerna kommer ut så man vet vad man kan räkna med.
Och endel är skitdåliga på allt. :o

Nix jag tycker inte det är ok att man är så sena med startlistorna som många är. Dagen efter anmälningstiden gått ut brukar jag lägga upp de preliminära startlistorna och senast middagstid dagen före en tävling ska de slutliga listorna vara ute.

Ska jag tävla vill jag gärna veta några dagar innan vilka tider som gäller så att man kan fixa medhjälpare etc om det behövs.

Jag tävlar själv lite i NV Skåne och ordnar ofta startlistor etc för vår klubbs tävlingar.

En annan sak som retar mig är anmälningstider som går ut två veckor för en tävling.

Jag håller med om att det är irriterande med att startlistorna kommer ut dagen innan, men nu när vi har den nya, fina tdb:n (obs, lite ironisk) så kan man ju faktiskt kolla hur många (och vem) som är anmälda... :D I proppen så står klassordningen och förutsatt att arrangören inte helt plötsligt ändrar starttiden radikalt, så kan du ju få ut väldigt mkt information därifrån. Ditt exakta startnr spelar ju inte superduper stor roll (jo, kanske om det är gigantiska startfält, men man brukar ju ändå vara på plats innan klassen startar för banvandringens skull)

För mig som relativt nyligen slutat med agility, så känns sista anmälan två veckor innan fortfarande väääääldigt lyxigt - inom hundsporten så är praxis minst 4 - 5 veckor innan - och är det ett större arrangemang (typ veckotävling på sommaren) kan anmälningstiden ta slut ännu tidigare. Dessutom finns det inte på kartan att du får efteranmäla. Är anmälningstiden slut, så är den och de som inte har fått in sin anmälan får tävla någon annanstans...

När jag kollade i TR så hittade jag bara bestämmelsen om att ryttarmeddelandet skulle finnas ute fem dagar innan första start, inget om startlistorna.
Däremot så skulle hästnummret stå i ryttarmeddelandet men det gör det ju aldrig nuförtiden när man bara får se ryttarmeddelandet på arrangörens hemsida.

Lite dåligt att det inte finns en deadline på när startlistorna ska vara ute, allt annat har ju ridsportförbundet reglerat.

Menar du att arrangörerna kan använda det som en ursäkt att anmälningstiden går ut bara två veckor före första start?
De som använder den så förträffliga tdb måste ju ha startlistorna klara direkt när sista anmälningsdagen gått ut utan att anstränga sig :D

Dressyr TR:
"Definitiv startlista för en tävlingsdags första klass skall finnas tillgänglig senast
kl 20.00 dagen före. Definitiva startlistor för övriga klasser skall finnas tillgängliga
senast 2 timmar före aktuell klass. När definitiv startlista fastställts skall ryttare inte
vara skyldig att starta tidigare än han med ledning av startordningen kunnat beräkna
som rätt starttid."

Jag vill ha en preliminär startlista 4-5 dagar innan och en definitiv startlista dagen innan. Jag tycker kl. 20.00 är alldeles för sent, då är det ju nästan hej och god natt om man ska upp klockan 04.00 morgonen efter.

Jag vill gärna ha en vecka innan!

3-4 dagar innan är för sent tycker jag... jag har tävlat i både western och dressyr och även varit inblandad mycket i hoppning fast då har det inte varit jag som hoppat...

Jag åker gärna och kollar på tävlingar om det är i närheten och om det är flera folk man känner som är med. Då vill man ju kunna kolla startlistan innan så man kan planera lite bättre. Tävlingar i närheten räknar jag ändå max 1,5h bilresa bort 8-9 mil alltså så det är ändå lite att planera för då blir det heldagar man är borta

Som rubriken lyder; Tycker du att startlistorna finns tillgängliga i god tid?
Vad är isåfall i god tid för dig?
Är det skillnad på olika grenar eller är det lika bra/illa oavsett gren?

Jag hoppar lokala tävlingar i nv-Skåne och vissa arrangörer är förfärligt sega med att få ut preliminära startlistor, vissa så sent som kvällen innan.
Jag blir galen!
Inte nog med att man vill veta när man måste köra hemifrån utan jag ska även förbereda ev barnvakt på när lillen måste hämtas/lämnas mm.

Så vad är era erfarenheter?

Det är så olika. Vissa klubbar är jättebra på att lägga ut i god tid medan andra är så oerhört sega, typ dagen innan! :( Jag vill ha den preliminära starlistan åtminstone några dagar innan tävlingen. Jag rider bara hoppning, så jag vet inte med de andra grenarna.

Jag kan tillägga att jag hoppar upp till nationell nivå på ponny.

Vad trevligt för dressyrryttarna att ändå få en definitiv startlista dagen innan.
Vi hoppfolk brukar få den slutgiltiga startlistan 45-30 min innan klassen börjar :cool:
Ibland kan det vara ett väldigt ändrande i listorna beroende på vilka ryttare som är där och hur många hästar dom har, helt plötsligt har man tjugo efteranmälda och hela startlistan får kastas om för att ryttarna ska få åtta ekipage mellan sina hästar.
Extremfall, ja! men det händer.

på mån-tis är det lagom om startlisterna kommer om tävlingen är på helgen. Jag tävlar inte så mycket men de tävlingar jag varit på tycker jag startlistorna är i tid på.

Då får ju ryttarna se till att planera bättre och arrangörerna se till att låta bli att ta emot efteranmälningar och ändringar i startlistorna.

Jo, det är ju en enkel lösning på problemet men det lär väl knappast hända.

Var på tävling i går och där la dom till ryttare på andras strykningar när eller precis innan klassen börjat.
Vi som hämtat startlistor precis innan bangången (15 min innan första start) kunde inte helt säkert veta hur många man hade före sig.
Aningens svårt att få en optimal framhoppning då :mad:

I dressyr kan det skilja över 5 timmar om man startar först eller sist - så visst är det intressant att veta när i klassen man startar, inte bara när klassen börjar! "Förr" stod det i alla fall i ryttarmeddelandet hur många starter det var i klassen och vilket startnr man hade - nu kommer ofta de preliminära startlistorna sent. (men jag vill INTE ha tillbaka systemet som det var förr, varken som ryttare eller tävlingsarrangör) Jag ser hellre att anmälningstiden är kortare än att startlistorna kommer senare.

*hugger en knapp*

Jag talar nu som arrangör och vi kör med fasta starttider i dressyren, där är det enligt tr kl 20 dagen innan för defenitiv startlista (dagens första klass) som gäller. Jag brukar lägga upp prel startlistor samt hästförteckning i samband med att rm publiceras som ju numera är 5 dagar.

Sedan lägger jag upp startlistorna för alla dagens klasser senast kl 20 kvällen innan tävingen. När man har fasta starttider så blir det ju paus på alla strykningar och får man in många strykningar em/kvällen innan så blir det dötid för både ryttare och funktionärer... dressyrdagarna brukar vara tillräckligt långa ändå.

När det gäller hoppning så blir ju listorna inte defenitiva egentligen då strykningar kan komma in efter en klass början tex. Men jag lägger även här upp prel listor 5 dagar innan. Om det är så att jag har möjlighet (läs lite att göra ;) så uppdaterar jag även listorna vartefter jag får in strykningar och efteranmälningar. Men på nätet gör jag en sista uppdatering kl 18 kvällen innan tävlingen.

Hoppningen är ju som sagt svår, och som arrangör så ställs man ibland inför saker som att tex ryttare vill byta klass på tävlingsdagen (som de ju har all rätt till) och de startar då som efteranmälda. Och med många strykningar så kanske man är tvungen att ta emot efteranmälningar med tanke på det ekonomiska, då många strykningar inte behöver betala pga veterinärintyg el läkarintyg.

Jag har även varit tävlingsryttare och minns när man fick starlistor per post en vecka innan (?) och sedan hade man ingen aning om strykningar, efteranmälningar förräns på tävlingsplatsen... så lite bättre är det väl nu i alla fall ;)

Jo visst går det framåt och många arrangörer är mycket duktiga :)
Tyvärr är det ju mest dom man irriterar sig på som man kommer ihåg.

Sen kan jag ju tycka att eftersom man nu har fina datorer som kan fixa det mesta med olika program så borde det kunna gå smidigare än det i många fall gör.

Jag vill helst ha startlistan fem dagar före tävlingen även om den inte är definitiv.
Det brukar bli ungefär lika många strykningar och efteranmälningar på alla tävlingar så man kan ju få något sånär överblick på hur det kommer att se ut.

En lite OT fråga: Uppskattar ni som är arrangörer ett litet mail om vad man upplevt som bra (eller dåligt)?
Jag kan mycket väl tänka mig att knåpa ihop ett mail när jag varit på en tävling men vill ju inte göra det om folk tar illa upp eller man slösar med någons tid.

Vi har en enkät på vår hemsida just för att det är viktigt som arrangör att dels få höra lite positiva ord när man just haft en jättelång tävlingsdag och sedan framförallt på ett trevligt sätt få höra vad man kan göra bättre.

Tyvärr är det så att som tävlingsarrangör åt en ridklubb så kan man inte göra alla de förbättringar som man skulle vilja. Vi i tävlingssektionen kan tex inte ta egna ekonomiska beslut, om det inte rör sig om små kostnader förstås, det är styrelsens jobb som ska se till ridklubbens samlade ekonomi.

Men efter tävlingssäsongen så får styrelsen ta del av både ris och ros och efter varje tävling så får de ta del av överdomarrapporten.

Så för att återgå till din fråga så tror jag att de allra flesta arrangörerna uppskattar ett mejl där man i trevlig ton för fram både bra som dålig kritik.

Vi vill ju ha nöjda ryttare som återkommer.

Dock borde alla tävlande någon gång mellan varven tänka på vilka enorma ideella insatser det krävs för att hålla i tävlingar och visst så drar vi inte lite kronor till klubben och vår verksamhet vilket möjliggör att vi kan bedriva ridskoleverksamhet till vettiga priser, men ibland kan man undra om det är värt det, samtidigt som vi alla förstås tycker att det är roligt, annars skulle det inte fungera.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Är gravid i vecka 25. Har hästar, jobbar 100% och har ett barn på två år. Detta brukar fungera väldigt bra. Har lite hjälp med hästarna...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
13 098
Senast: Ramona
·
Dressyr Har ett par funderingar som jag tänkte att ni erfarna tävlingsmänniskor kan hjälpa mig med :) Jag tävlar inte jättemycket själv och när...
Svar
15
· Visningar
3 103
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka