Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

maskot13

Trådstartare
Det här är en tränarutbildning 2005 på Strömsholm i Svenskaridsportsförbundets regi.

http://www.youtube.com/watch?v=dLbd60zaIqw

Tränaren som håller i utbildningen är landslagstränare.
Kusken tog med sitt skäckpar för att få hjälp med form och samspel i sina hästar av "proffs" tränare.
Kusken har även mailat filmen till SRV och svaret han fick var -det är okej att träna hästar på det här sättet.

Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?

Nej jag tycker verkligen inte att det är okej :rage:
Hur i helvete kan det vara okej att träna så?

Hästen har svårt att utföra det tränaren ber om, och när han inte kan lösa det kommer irritationen in, och därmed våldet. Hjälper fortfarande inte hästen, och den kan fortfarande inte lösa uppgiften.
Så nej, inte ok.

Kl

Vad är det han vill att hästen skall göra? Först bromsar han och gasar samtidigt och sedan förböjer han hästen.

Hästen ser totalt förvirrad ut. Dessutom stressas även den andra hästen upp.

Av det jag ser här så nej det ser inte okej ut men det kanske finns något som vi inte vet?

Vad jag förstår är den vänstra hästen lite yngre och troligen rätt ny för parkörning.
Medans den till höger bara går på och lunkar i stort sett vilket är bra.

Men vet inte riktigt vad han är ute efter och ser inte vad han gör med tömmarna knyter han dom eller vad gör han?

Jag ser väl inget som är direkt superhämskt.
Hade kusken spöat skiten ur hästen slitit konstant i munnen och gapat och skrikit hade jag väl reagerat.
ingen av de som står på backen anser uppenbart att detta är fel då ingen säger nått.

Jag vet inte riktigt vad han är ute efter och vad problemet är, att man ska kunna bli lite "arg" på en häst är ju helt okej om man får veta bakgrunden vilket vi ju här inte vet.

Jag anser iaf inte filmen som ren och skär djurmisshandel och då blir väl mitt svar att ja det är väl tillåtet om man får veta orsaken.
Litar väl på kusken att han vet vad han håller på med, han kan nog de här med körning känns det som=)

Jag ser ofta ryttare som gapar och skriker på sina hästar och spöar dom av fel anledning.

"bråkiga" hästar som trotsar är svaret ofta.
Men jag ser hästar som inte riktigt förstår de ryttaren vill ist.
Eller när man rider ut med folk som när hästen börjar skygga för nått börjar ponnysparka på hästen skriker åt den att den är dum och ska gå förbi och ryttaren blir mer och mer arg för varje sekund och hästen allt mer uppskärrad.

Sånna ryttare rider jag bara ut med en gång för både jag och min häst blir stressade av sånt beteende.:crazy:

Så just detta med att skrika och rappa på hästen med spö törs jag säga är extremt vardagsmat för många många hästar.
Och ryttarna skämms nog efteråt och givetvis INGEN sitter sedan på buke och erkänner.
För här inne gör ju alla 100% rätt och rider och sköter om sina hästar efter skolbänken och gör aldrig fel:sneaky::D

Man lägger bara ut filmsnuttar på 1-2 minuter där man lyckas efter 1 år få hästen att gå skitbra och sedan tror alla här inne att så rider man 24/7 hemma:)

De få som lägger ut nakna sanningen blir totalsågan från skoknölen och får minsann veta hur värdelös den är:)

Sedan att 90% här inne egentligen rider så också är en annan sak:angel:

Själv är jag nybörjare på körning och jag vill lova att det är än så länge inge skönhetskörning när vi kommer och ska träna:p

Men ge oss nått år så ska de nog bli ändring på de:)

Jävla idiot!!!! Fattar inte hur man kan göra så, jag blev sjukt provocerad!! Om man känner att man måste göra så är antingen kusken eller hästen inte redo. Inte okej!!

Eh, det finns folk som luggar och slår sina barn också. Betyder det att jag också kan göra det för "det gör ju andra människor också". :crazy::banghead:

Vet inte om vi sett samma film, men den jag såg spöade kusken hästen rätt friskt och drog rejält(!) i tömmarna! Att ingen på marken inte säger något gör det ju absolut inte ok!
Att inte veta bakgrunden rättfärdigar inte heller hans beteende eftersom hästar lever i nuet, inte i vad som hände för 2, 5 eller tio minuter sedan.

Det ser inte alls okej ut. All direkt korrigering ser dock inte alltid okej ut. Men jag vet inte om jag tycker detta klippet kvalar in i "ändamålet helga medlen" direkt...

Är det så att hästen närmast kameran inte riktigt vill hjälpa till att dra och trycker sig mot vänster? Därför det galna piskandet och överdrivna ställandet mot vänster.

Men varför tränaren gör som han gör är ju helt galet, speciellt om hästen är lite grön. Hästen närmast kameran blir ju bara mer och mer skärrad:( Stackarn står ju och skakar helt febrillt med huvudet pga bett/tömm och vet ju inte vart han ska ta vägen. Går han fram blir han dragen står han still blir han slagen. Stackars liten, nog finns det bättre metoder där man fortfarande har en lugn och glad häst i slutet av dagen.

Men ser du inte att den där hästen ÄR skärrad? Den förstår inte vad det frågas efter och varje försök till att göra något korrigeras skarp.

Inte okej!!:rage: Herregud! Så jävla tragiskt!

Ja det där är ju ett väldigt effektivt sätt att få hästarna att avsky allt vad körning heter. Helt vansinne anser jag. Att detta skulle vara okej på något sätt övergår mitt förstånd. Jag fattar inte vad det är han vill åstadkomma överhuvudtaget? Det ser ju ut som om han håller på och knäcker nacken på stackarn :(

Lånar knapp

Kollade första gången på mobilen, nu hade jag bättre upplösning. Intressant att se förändringen i hästarna när kusken ger över tömmen till "proffstränaren". Hästarna är mycket lugnare och mer följsamma innan än efter "proffs"behandling.

Visst att den närmast kameran inte riktigt vill slappna av och jobba på med kusken heller, men förändringen är ju verkligen inte åt det positiva hållet sen. Hujamej, tur att deras kusk reagerade och tycke det var fel.

Men vet inte riktigt vad han är ute efter och ser inte vad han gör med tömmarna knyter han dom eller vad gör han?

Han flyttar partömmarna på tömhandstyckena.
Det sitter ett spänne där.
Det gör han för att bara påverka den ena hästen och inte störa den andra.

Jag ser en lat häst som försöker att smita undan från arbete på alla möjliga vis.
Den vägrar att dra och den försöker att skaka av sig inverkan från bettet.

Varför den är lat och ovillig vet jag ju inte.

Jag ser en lat häst som försöker att smita undan från arbete på alla möjliga vis.

Vi kan inte ha tittat på samma film...

Kl
Jag ser en häst som inte verkar vara van vid baksele. Den är i alla fall lite mer avslappnad innan halten, därefter reagerar den på det stället hela tiden. Den verkar dessutom reagera på trycket från parstången när den har innerkurva. Den korta bit den får gå ytterst verkar den också lite mer avslappnad.
Den andra hästen verkar bara försöka anpassa sig till sin stressade kompis. Som jag ser det drar dom jämnt tills den närmaste hästen blir rädd vid halten.

Måste bara fråga då jag blir fundersam. Tycker du att det är rätt hantering av en lat häst?

Nä det tycker jag inte att det är, och utan att veta bakgrunden hade jag ALDRIG låtit någon behandla min ponny så. Så jag kan inte låta bli att fundera över varför kusken sitter bakpå vagnen och inte avbryter?

För övrigt tycker jag att det är löjligt att du gräver upp den här händelsen varje gång du inte får som du vill. Det är nästan 10 år sedan, det kan väl knappast anses vara aktuellt nu? Det här handlar inte om tränarens "metoder" utan om din personliga vendetta mot familjen Pålson. Är det samma par som sprang ner Nicke så att han blev invalidiserad?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Hästvård Min pålle har sedan ett tag tillbaka inte känts helt hundra, och nu ber jag Buke om råd. Eftersom hästen inte är tydligt halt (inte så...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
46 109
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar