Sv: Tycker DU att det är okej att "träna" hästar på det här sättet?
Vad jag förstår är den vänstra hästen lite yngre och troligen rätt ny för parkörning.
Medans den till höger bara går på och lunkar i stort sett vilket är bra.
Men vet inte riktigt vad han är ute efter och ser inte vad han gör med tömmarna knyter han dom eller vad gör han?
Jag ser väl inget som är direkt superhämskt.
Hade kusken spöat skiten ur hästen slitit konstant i munnen och gapat och skrikit hade jag väl reagerat.
ingen av de som står på backen anser uppenbart att detta är fel då ingen säger nått.
Jag vet inte riktigt vad han är ute efter och vad problemet är, att man ska kunna bli lite "arg" på en häst är ju helt okej om man får veta bakgrunden vilket vi ju här inte vet.
Jag anser iaf inte filmen som ren och skär djurmisshandel och då blir väl mitt svar att ja det är väl tillåtet om man får veta orsaken.
Litar väl på kusken att han vet vad han håller på med, han kan nog de här med körning känns det som=)
Jag ser ofta ryttare som gapar och skriker på sina hästar och spöar dom av fel anledning.
"bråkiga" hästar som trotsar är svaret ofta.
Men jag ser hästar som inte riktigt förstår de ryttaren vill ist.
Eller när man rider ut med folk som när hästen börjar skygga för nått börjar ponnysparka på hästen skriker åt den att den är dum och ska gå förbi och ryttaren blir mer och mer arg för varje sekund och hästen allt mer uppskärrad.
Sånna ryttare rider jag bara ut med en gång för både jag och min häst blir stressade av sånt beteende.
Så just detta med att skrika och rappa på hästen med spö törs jag säga är extremt vardagsmat för många många hästar.
Och ryttarna skämms nog efteråt och givetvis INGEN sitter sedan på buke och erkänner.
För här inne gör ju alla 100% rätt och rider och sköter om sina hästar efter skolbänken och gör aldrig fel
Man lägger bara ut filmsnuttar på 1-2 minuter där man lyckas efter 1 år få hästen att gå skitbra och sedan tror alla här inne att så rider man 24/7 hemma
De få som lägger ut nakna sanningen blir totalsågan från skoknölen och får minsann veta hur värdelös den är
Sedan att 90% här inne egentligen rider så också är en annan sak
Själv är jag nybörjare på körning och jag vill lova att det är än så länge inge skönhetskörning när vi kommer och ska träna
Men ge oss nått år så ska de nog bli ändring på de