Twisted truths of modern dressage ...

B

Britta68

...A SEARCH FOR A CLASSICAL ALTERNATIVE.
Så heter en bok av Philippe Karl, ganska ny vad jag förstår. Nån som läst den, är den värd att skaffa?

Beskrivs så här:

Explores the problems of modern dressage: physical aspects, straightness, balance, exercises. This book shows possible solutions to the situation of modern competitive dressage. It describes the effects of modern dressage, breeding and business. It also suggests a classical alternative: the philosophy of 'legerity'.

Sv: Twisted truths of modern dressage ...

Jag har inte läst den bara tittat igenom den lite.. jag skulle gärna köpa den när jag känner att jag vill lägga så mycket pengar på en bok:D

Personligen tycker jag de verkar bra på många sätt men en del grejer som han själv visar på sina hästar förstår jag inte riktigt:confused:
Men läsa den det ska jag så fort jag kan!:laugh:

KÖP och läs NOGA.
Den har fått mig (och många fler) att vakna och förstå vad vi utsätter våra hästar för, och vad vi kan göra för att underlätta för hästen att förstå oss. Den ger både praktisk, teoretisk och tekniska förklaringar till det stora konststycket med att rida. Allt är så himla logiskt, och skrämmande. Jag är oerhört tacksam att jag får möjlighet att både träna för Philippe och läsa boken. :bow:
Denna bok skulle alla behöva läsa innan de sätter sig på en häst nästa gång! Det var som ett stort uppvaknande för mig efter 20 år i sadeln, tänk om jag fått veta detta långt tidigare, vad mycket enklare, trevligare och lättare allt hade varit. Och vad mycket gladare mina hästar hade varit. Och säkert friskare också.

Sschameless: den är väl värd pengarna, tro mig, du kommer att utveckla din ridning. Om du inte förstår bilderna så måste du läsa texten noga, det är hela grejen med boken. Det funkar inte att bara kolla på bilderna, man måste sätta sig in i texten också. God engelskakunskap är förstås att föredra...

Själv har jag inte haft möjlighet att bläddra i den, har bara sett den på Adlibris.com.

Tack för svaret!
Detta fick mig att bestämma mig för att klicka hem den ikväll :laugh:.

När jag hörde talas om den fanns den bara på tyska, tror jag, så finns den ute på engelska nu så måste jag nog köpa den!

Eller kommer den på svenska inom en snar framtid, tro? :D

Själv har jag inte haft möjlighet att bläddra i den, har bara sett den på Adlibris.com.

Finns på annat ställe på engelska. PM-a för mer info (för här får man väl inte göra reklam)

Jag har den hemma nu på lån (SLU-biblioteket) och gillar den. Tycker den är lite svårläst, men den är ändå mödan värd. Mycket text och mycket bilder, så det är ett genuint arbete. Kommer antagligen att köpa den själv.

Läste även "Tug of war" för en tid sedan. Ännu mer svårläst - men samma där, den var mödan värd.

Intressant.

Jag brukar inte stormläsa hästböcker men den här verkar intressant. Jag måste endå finslipa engelskan:p

Jag känner en översättare som erbjudit sig att översätta den till svenska.
H*n vill gärna ta sig an Tug of War också!

Då ska jag köpa 100 st böcker och dela ut till behövande:angel:

Står det någonstans i hans böcker att man alltid ska rida med en väldigt hög hand o inte tillåta eftergift?

Tycker mig se i hans ridning att just det handlar om korrigering- vilket alla inte vet- hur, var o när det ska användas.

Då ska jag köpa 100 st böcker och dela ut till behövande:angel:

JAG! Jag! Jag är behövande! :D

Usch, alldeles för mycket hästböcker man vill ha!
Brukar akta mig för att köpa för ofta även om jag skulle ha råd för att inte riskera att riktigt "värdefulla" böcker blir liggandes bortglömda! :p

Är det som en ridmanual eller mer filosofiskt inriktat? Annat.?

Står det någonstans i hans böcker att man alltid ska rida med en väldigt hög hand o inte tillåta eftergift?

Tycker mig se i hans ridning att just det handlar om korrigering- vilket alla inte vet- hur, var o när det ska användas.

Nej, det står inget om att man alltid ska rida med höga händer. Det är en sån missuppfattning många dock har, som endast har snabbtittat på en lektion (eller i boken som för övrigt visar många bilder där handen inte är hög) och inte förstått innebörden av det som tränas. Handen är hög endast när man tar ett uppresande tygeltag, och ska ALLTID följas av en eftergift när hästen ger minsta lilla signal på eftergift (gud nåde om jag glömmer det på en lektion). Målet med ridningen är att kunna rida med en "låg" hand, dvs i den ursprungliga positionen ovanför manken. Men vägen dit är ju lång ibland...

Under träningen är det lika mycket rida i hög form som låg form, att korta och länga (stretcha), rida aktivt framåt och samla. Jag håller på att träna mig på att vara gummisnodd i händer och armar, att följa hästens halsrörelser och att få hästen att följa mina tygeltag.

Det vikigaste som framgår klart och tydligt i boken är att rida hästen med nacken som högsta punkt och nosen något framför lodplan, att lära sig hur hästens balans fungerar och att rida på ett så enkelt (:angel:) och för hästen så naturligt som möjligt utan massa onödiga kombinerade hjälper.

Vi kanske kan starta en ny tråd om Philippes ridteori inom Klassisk Dressyr om fler undrar över vad vi håller på med:)?

Vi kanske kan starta en ny tråd om Philippes ridteori inom Klassisk Dressyr om fler undrar över vad vi håller på med:)?

Det tycker jag! :)
Har redan fått lite inside-information iofs.

Har länge varit sugen på att gå med som åskådare men bangat pga kostnader och att det kräver semesterdagar. Vet du om det fortfarande går att anmäla sig? :p

Vet "alla" inom din ridning hur man korrigerar på rätt sätt på svåra felridna hästar?

Det har ej handlat om svåra felridna hästar, utan att man har trott att man får hästen att ej gå på bogarna- samlad, vilket har resulterat i hästar som går med sänkt rygg o aldrig tillåts få söka sig dit de vill.

Här har det desssutom även handlat om hästar som går med för hög nacke av sig självt.
Inte sällan från AR till nu detta:crazy:

Tack för svar Helan- misstänkte det.

Liknande trådar

Avel Klippt från horse2rider För vems skull pressas hingstarna? Är det stoägarna som kräver det eller är det hingstägarna som tror att...
Svar
16
· Visningar
2 217
Senast: Cyllene
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·
Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at...
2
Svar
26
· Visningar
2 746
Senast: true_blue
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Noir3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama