Status
Stängd för vidare inlägg.
E

evrebellma

Finns det ngt sånt "knep" som tex att man ska äta lite mer av, eller göra för att hoppas på att man får tvillingar?!
Inga tvillingar på min sida i generationer bakåt och inte heller i pojkvännens.. Twins:love:
 
Sv: Twins..

Om det finns det så hoppas jag att min man inte får reda på det - han vill såå gärna ha tvillingar (han är tvilling själv) och jag har också anlag för det, men jag tar hellre bebisarna en i taget... :D
 
Sv: Twins..

Jag har hört någon säga att folsyraintag redan före graviditeten ska ge större chans till tvillingar. Men jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat på något sätt. Jag såg till att börja äta folsyra och köra två "vita" månader med bra kost innan vi satte igång bebisverkstaden och det tog sig och blev dessutom två!:o
Hoppas ni lyckas, det är fullkomligt underbart med tvillingar :love: , jag tackar min lyckliga stjärna för att jag fick uppleva det.:banana:
 
Sv: Twins..

Hmmm jag tror inte att det finns något "knep" förutom gener (vilket ni inte har), tur eller provrörsbefruktning (övertala läkaren att sätta in 2 embryon). Folsyra skall alla kvinnor äta som är/vill bli gravida så det har inget med tvillinggraviditet att göra!

Men varför vill du ha tvillingar? Större risk för mamman att bära på två barn under graviditeten, massiv risk för låg födelsevikt, för tidig födsel med allt vad det innebär (risk för hjärnskador etc), dyrt att ha två småttingar på samma gång, osv osv osv

På min fertilitetsklinik sätter de visserligen tillbaka 2 embryon på de flesta MEN de varnar om och om och om igen för riskerna med tvillinggraviditet......
 
Sv: Twins..

När det gäller enäggstvillingar vill jag minnas att det enbart är slumpen som avgör om det "råkar hända".

Vad gäller tvåäggstvillingar, så händer ju detta när mer än ett ägg samtidigt lossnar från äggstocken när kvinnan har ägglossning (och båda äggen också lyckas bli befruktade, förstås....). I detta finns en ärftlig faktor, och också en "åldersfaktor", dvs det händer oftare hos lite äldre kvinnor. Äter man hormoner för att stimulera ägglossning kan också två eller flera ägg lossna samtidigt, och då ökar förstås chansen/risken att det blir tvillingar.

Fast jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja öka möjligheten att det blir tvillingar, då ju tvillinggraviditeter faktiskt innebär en markant ökad risk för både barn och kvinna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 991
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 925
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 437
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp