TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

sommarvind

Trådstartare
För snart två år sedan fick ja en kull valpar som ja sedan sålde. En av valparna gick de sämre för först hamna hon i ett hem där hon blev misskött:crazy: Då köpte ja tillbaks henne fick ordning på henne sålde henne sedan till ett annat hem. Ja trodde allt va frid och fröjd och allt har verkat så bra under den första tiden sen har ja inte hört något förän NU:smirk: Iag får ja ett telefon samtal av en hem för omplaceringshundar där dom säger att dom behöver ha min underskirft på ett "kontrakt" för att dom skall kunna sälja henne vidare till ett par. Anledniingen till att de inte blev att ja fyllde i nån ägar ändring när ja sålde henne beror på att dom hade svårt att betala allt på en gång sen har de t glöms bort. Det enda som skrevs då var ett litet handskrivet kvitto (hemma gjort) där de står att ja har tagit emot en köpsamma för valpen ....... ja är så fruktansvärt besviken på dom ja sålde henne till att dom inte hört av sig till mig innan dom valt att placera ut henne på ett sk "hundhem" har försökt få tag på människan men utan resultat. I vilket fall som hellst så Vill ja inte att hon skall placeras vidare genom detta hundhemmet. Jag vill ta hem henne ja har trots allt hennes mor och bror. ja vill inte lämna hennes öde till nån ja inte vet vem de är och är totalt livrädd för att hon skall hamna i ett nytt hem IGEN. därför vill ja ta hem henne då hon har bott här och är mer hemmastadgad här: Nu till min fråga: Har ja rätt att ta tillbaks hunden? Eftersom ja fortfarande står kvar som ägare på chippet? Jag har ringt hundregistret och dom menar på att det inte är nån juridisk handling?:eek: Va skall de då vara bra för? Jag börjar få panik och ont i magen för detta , kan dom sälja henne vidare om ja vägrar skriva under? För hundhemmet i sin tur kanske har nån form av kvitto? Men borde inte ett chipp säga mer än ett kvitto? HJÄLP mig.:cry:

Sv: TVIST har ja rätt att ta tillbaks hunden??!

Nej, du har ingen som helst juridisk rätt att ta tillbaka hunden.

Såld är såld och kvitto är bevis på att hunden inte längre är i din ägo. Den som har betalat hunden äger hunden i juridisk mening.

Att du står som ägare i registret är inte ett argument som är juridiskt hållbart som "bevis" på ägarskap.

okej....... de va tråkigt att höra:cry: men va skall då chippet va bra för? Hur kan man ta emot en hund utan att ta reda på chippet? då kan hon på detta hemmet inte vet besiktigat henne heller??

hon måste väll ha min underskrift för att kunna sälja henne vidare? Man kan väll inte sälja en hund som är registrerad på en annan ägare? Verkar inte klokt..

Tanken med chippet är ju att det är den juridiska ägaren som ska vara registrerad ägare så att man hittar rätt ägare till hunden om den kommer bort.

Att inte ändra detta ställer bara till krångel, den dagen man behöver hitta den som hunden bor hos.

Nej.

Du har sålt hunden till någon annan och skrivit kvitto = Köparen är den juridiska ägaren..

Kan du inte prata med hundhemmet? Jobbar inte de med omplacering? Kan de inte bara omplacera din gamla hund hos dig då?

men de stämmer ju inte ja står ju som ägare Hon vill ju ha min underskrift

De kanske inte har samma koll som gnist har.
Men gnist har rätt.
Hade du titta på den lilla lappen man får så står det "Denna handling kan ej användas som bevis för äganderätten till hunden"

ja är inget djurfolk ja är en förtvivlad hundägare som inte vill att hunden skall behöva valsa runt.

anser de ja.. är ja skriven på huden så är ja ju det. Förstår inte hur nån kan sälja en hund utan den ordinarie ägarens underskrift. hunden kan ju lika gärna vara stulen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 995
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix