Tvingad till avmaskning?

J

Jaba

Jag diskuterade ämnet avmaskning med en bekant och frågan kom upp hurvidare jag som hyresvärd/stallägare kan tvinga mina hyresgäster att avmaska samtidigt?

För mej var det självklart att det inte gällde dom som tagit prov som visat att det ej behövs.

Den andra däremot tyckte att det i så fall skulle gälla alla. Oavsätt vad.

Själv har jag blivit tvingad att avmaska efter stallägarens program i andra stall. HAr då ej tagit bajsprov.

Sv: Tvingad till avmaskning?

Har du avmaskningskrav inskrivet i hyreskontraktet så kan du tvinga dina hyresgäster till avmaskning, har du inget sådant skrivet i kontraktet kan det nog bli svårt.... Rent juridiskt gäller ju det som står i kontraktet. Alltså om det står att alla skall avmaska, så kan du tvinga alla till det, oavsett träckprov. Står det däremot att de som tagit träckprov med resultat under gränsvärde skall slippa, så är det detta som gäller. Vad folk tycker är sällan relevant i juridiska sammanhang. (sedan kan du givetvis välja att inte genomdriva din rätt att tvinga alla till avmaskning, men det är ju en annan sak)

Angående sakfrågan avmaskning, träckprov etc. så diskuterade jag detta med veterinär, som ansåg att för att minska parasiternas resistens mot avmaskningsmedel, så bör man ta individuella träckprov varje vår, och därefter avmaska enbart de individer som har så höga värden att det är befogat (finns nåt gränsvärde, minns inte det nu).

Så rent juridiskt så kan man inte det.

Men hur ser man på saken annars?
Räcker det med att tycka att man avmaskade i våras?
Sk aman kräva träckprov?

I detta stall o andra jag har stått i har detta varit en självklarhet. En oskriven regel att alla avmaskar samtidigt efter då stallägaren skaffat hem maskmedel så även i detta.
O detta har även hyresgäster informerats om när dom flyttat in.

Nu är det ju så att avmaskningsmedel är receptbelagt och det krävs därför ett träckprov som visar för höga värden mask/parasiter för att man ska få medel utskrivet.

Så ja, du kan tvinga dina hyresgäster att göra träckprov efter ditt schema. Men du kan inte tvinga alla att avmaska, eftersom en häst utan mask/parasiter inte får avmaskas.

Njae mej veterligen behövs inte alls intyg/prov på att hästen har parasiter, man kan ändå kontakta vet & få avmaskningsmedel utskrivet.

Va?!
Men vad sjutton var då meningen med att göra avmaskingsmedel receptbelagt?:confused: Är i och för sig inte speciellt uppdaterat inom detta, men när det kom så var ju syftet i alla fall att undvika residenta parasiter pga onödigt avmaskande...

Jo, det är riktigt att det var syftet. Däremot har man inte gått hela vägen och krävt av veterinärerna att de i sin tur skall kräva träckprov. Det är alltså inte på något sätt otillåtet att avmaska en häst som inte har parasiter (däremot är det krångligare nu än tidigare, iom att man måste ha recept). Det är fortfarande (som för alla läkemedel) den enskilda veterinären som ansvarar för om/när/hur han/hon skriver ut recept.

Jag anser att man gör så som min veterinär rekommenderade, och som jag skrev i tidigare inlägg. Dvs man tar träckprov på våren, och för de hästar som har parasiter så lägger man upp ett avmaskningsschema som passar. Dessa avmaskas då med jämna mellanrum (beroende på preparat) under sommarhalvåret, och övriga gör man inget med förrän man tar träckprov nästa vår.

Som sakt så behövs det inte några provsvar för att få recept på maskmedel om du inte ska plocka ut för en hel besättning som i detta fall. Då har det varit tvunget ett bra tag med recept.

Så träckprov nu på hösten är meningslöst igentligen?

Så träckprov nu på hösten är meningslöst igentligen?

Vi träckprovar alla hästar i stallet minst 2 ggr per år (vanligtvis vår och höst) och avmaskar enbart de som har ägg över gränsvärdena. Ring till SVA och fråga om du är osäker - de kan hjälpa till med att lägga upp ett lämpligt program för hela stallet.

Jag har t.ex inte behövt avmaska min (18-åring) på flera år. Däremot behöver ofta de yngre hästarna avmaskas. Det verkar inte som att det spelar någon roll i vilken hage de går (dvs om hagkompisarna har mask eller ej) - parasitmängden verkar snarare vara individuellt.

Har du tagit ett träckprov som ligger under gränsen för avmaskning skall du, enligt EUs intentioner med de nya reglerna, självklart inte avmaska!!!
PL

Kom bara i håg att alla paraciter inte syns på träckprov .

Detta fick jag lära mej den hårda vägen :crazy:

och vilka skulle det vara då ? Bandmasken kan vara lurig att se, men vilka andra menar du då som inte syns ?

Det är väl bara stor-pack avmaskning som är receptbelagt. Enstaka sprutor kan man väl köpa utan?

Alla avmaskningsmedel för häst är receptbelagda sedan ett år tillbaka.

Träckprov är inte 100% tillförlitliga + att alla parasiter ej kan spåras via träckprov. Jag har skrivit in i mina kontrakt att alla inhyrda är skyldiga att följa stallets avmaskningsschema, dvs det schema jag som stallägare beslutar om. De som inte vill följa schemat bryter mot det ingångna avtalet och åker ut.

Finns det inget skrivet kontrakt är det svårare men man kan ju som hyresgäst riskera att bli uppsagd om det är så att stallägaren tycker att du är besvärlig eller inte vill riskera att ha hästar som är smittade med parasiter i stallet.
Man kan ju som stallägare säga upp hyresgäst utan några särskilda skäl så länge den avtalade uppsägningstiden följs. Kan ju vara ngt att tänka på innan du ev börjar "tjafsa" alltför mycket.

Jag har tidigare hört att träckprov ej är helt tillförlitliga och kan missa vissa parasiter. Nu kommer jag inte ihåg vilken eller vilka parasiter som missades men tänkte höra om du eller någon annan här vet?

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig, jag vill ju inte överanvända maskmedel pga resistens men jag vill ju heller inte riskera att hästen går omkring med mask. Finns det någon som har någon bra "gyllene medelväg" i användandet av träckprov och maskmedel?

Träckprov är inte 100% tillförlitliga + att alla parasiter ej kan spåras via träckprov. Jag har skrivit in i mina kontrakt att alla inhyrda är skyldiga att följa stallets avmaskningsschema, dvs det schema jag som stallägare beslutar om. De som inte vill följa schemat bryter mot det ingångna avtalet och åker ut.

Finns det inget skrivet kontrakt är det svårare men man kan ju som hyresgäst riskera att bli uppsagd om det är så att stallägaren tycker att du är besvärlig eller inte vill riskera att ha hästar som är smittade med parasiter i stallet.
Man kan ju som stallägare säga upp hyresgäst utan några särskilda skäl så länge den avtalade uppsägningstiden följs. Kan ju vara ngt att tänka på innan du ev börjar "tjafsa" alltför mycket.
Men då bidrar ju du till att hästar som inte har mask avmaskas. Då blir ju risken för resistens större och hela meningen med att receptbelägga medlen faller.
Varför ha ett krav att alla hästar ska avmaskas? Det är ju fullkomligt idiotiskt. Måste vara mycket bättre att ha som krav att det ska göras träckprov på alla hästar och därefter avmaska de som visar att de har mask.

Varför tvinga någon till att avmaska när den inte behöver? Speciellt med de nya reglerna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 411
Senast: cherie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024