Tvåtyglar på Pessoabett?

T

Tomaten

Var i väg på en träning för inte så länge sen. Hade lite problem med hästen som blir rätt het när han har klart för sig vart han ska. Då sa tränaren att jag kunde sätta två par tyglar på mitt pessoabett. Just nu rider jag på mildaste o hon tyckte att jag skulle sätta ett par på den mittersta så när han blir alldeless för het kunde jag ta tag i dom lägre, alltså ha dom mellan olika fingrar.
Kanske förklarar lite flummigt men ungefär så sa hon.
Jag vill inte göra det :mad: för jag tycker inte att jag behöver det än utan det krävs mera markarbete och sånt. :idea:
Men om jag nu skulle ha gjort det kan man verkligen göra så?
Får man komma in på en tävling bana ¨så`?
Någon annan erfarenhet?
Blev väldigt förvånad när min tränare sa så men vill vet lite mera ialalfall :)

på häst får du ju rida på i stort sett vilket bett som helst så javisst.
har själv ridit på pessoa med två tyglar

Har ingen aning om du får ha det på tävling och så.

Men jag har använt det några gånger på min ponny, bland annat när vi var med på hubertusjakt, och när vi klättrar eller ute och rider i skogen i stort sällskap.

Det är mest en säkerhetsåtgärd, hon brukar för det mesta sköta sig men ibland så blir hon het och försöker dra. Då blir det som en nödbroms som man kan ta tag i om det behövs. Men så länge jag inte behöver andvända den hänger den slappt.. :)

Kanske ändå skulle prova, som sagt som ren säkerhets åtgärd, som du säger när man rider i stort sällskap!! :)

Hur funkar detta om man har martingal föresten?
är det bara att dra båda tyglarna genom samma ring? :)

Ta med extra-tyglar till nästa träning och låt tränaren visa hur du ska göra!

Ja, vad dum jag är, men hade tänkt prova lite på hemma plan, kan ju fkatiskt ta av martingallen också! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Lady_S
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 848
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka