Tvättråd !

T

todde

Min häst har blivit opererad i en hov för en hålvägg för ca 6 mån sedan. Har plastat den i två omgångar o nu har dett ramlat av pga ojämheter i den leriga o frusna hagen. Man har tyckt i en annan tråd att man inte ska plasta.
Så nu undrar jag kan det vara rådigt att låta henne gå i leran utan skydd o så tvätta av henne på kvällen? Om så är !Vad ska man tvätta med o var köps det ?

Sv: Tvättråd !

Om hästen inte är halt så lämna det öppet. Skölj bara av med vatten så inte leran torkar ut för mkt

Väteperoxid kanske. Min häst har inte blivit opererad men uppskuren så det ser ut som hon har tre hovar och en klöv... Henne tvättar jag med väteperoxid. Men det är väl inte riktigt samma sak

Det beror väl på om hästen behöver stödet. Verkar man upp mycket av hovväggen så kan det väl bli instabilt?

Hur mycket är bortverkat av hoven? Hur djupt är det uppverkat och hur hårt är hornet som växt till över hålet?
Diskutera hur du ska göra med behandlande veterinär och din hovslagare. Det går inte ge några råd i detta fall när man inte ser hoven och kan klämma och känna på den!

Hur mycket är bortverkat av hoven? Hur djupt är det uppverkat och hur hårt är hornet som växt till över hålet?
Diskutera hur du ska göra med behandlande veterinär och din hovslagare. Det går inte ge några råd i detta fall när man inte ser hoven och kan klämma och känna på den!

Hoven är skuren i framkanten vid tåkappan ca 3.5cm brett o ca 4cm upp. Det är inte jättehårt där, man kan se trådar liksom ,om man petar där. Jag plastade igår ansåg att jag inte klarar att hålla rent ännu. Men det finns väl något som man kan tvätta med så att inte det blir bakterie ?

Vätepreoxid är bra, det fräser bort eventuella bakterier. Det går med Virkon också, men då bör det verka några minuter, typ att man stoppar ned hoven i en balja med virkonlösning. Väteperoxid är lättare att använda på framsidan av hoven, tror jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 825
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 664
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka