Tvättmaskin luktar surt

Kanske inte relaterbart, men jag upplever att vissa plagg tar åt sig mer av den sura doften. Jag kan ha en maskin tvätt som luktar surt, sen inser jag att det är en specifik tröja som har mest doft. Tvättar jag om kläderna utan den så slutar dom lukta, och sur-tröjan slutar aldrig lukta hur många gånger jag än tvättar den.
 
Kanske inte relaterbart, men jag upplever att vissa plagg tar åt sig mer av den sura doften. Jag kan ha en maskin tvätt som luktar surt, sen inser jag att det är en specifik tröja som har mest doft. Tvättar jag om kläderna utan den så slutar dom lukta, och sur-tröjan slutar aldrig lukta hur många gånger jag än tvättar den.
Jag har en misstänkt tröja. Eller ja, min man hade en som luktade vidrigt. Den ligger i soptunnan nu.

Men maskinen luktade ändå. Just nu är det bra igen. Ska dock köpa Klorin till nästa gång.
 
Min maskin gjorde att tvätten luktade lite unket, men efter 90 grader och en maskindisktablett så blev det bättre. Men känner att helt bra är det inte och funderar på om jag inte ska testa klorin. Hur har ni i det, i trumman eller i facket? Hur mycket?
 
Åh, vi behöver också testa något för detta problem!
Min maskin gjorde att tvätten luktade lite unket, men efter 90 grader och en maskindisktablett så blev det bättre. Men känner att helt bra är det inte och funderar på om jag inte ska testa klorin. Hur har ni i det, i trumman eller i facket? Hur mycket?
Maskindisktablett är för diskmaskin. Det är nog andra saker som kleggar igen en tvättmaskin.
Så jag rekommenderar fortfarande tvättmaskinstablett. Dvs nåt som är gjort för att fixa tvättmaskiner :)
 
Min upplevelse är att det ofta är sportkläder som ställer till det. På väldigt många sportkläder står det att de ska tvättas i 40 grader. Dock tar detta inte riktigt bort lukten från svett i armhålan på plagget. Efter ett tag så luktar det nästan som kattkiss. Då är 60 grader det enda som hjälper. Har aldrig detta problem med bomullsplagg.
 
Min upplevelse är att det ofta är sportkläder som ställer till det. På väldigt många sportkläder står det att de ska tvättas i 40 grader. Dock tar detta inte riktigt bort lukten från svett i armhålan på plagget. Efter ett tag så luktar det nästan som kattkiss. Då är 60 grader det enda som hjälper. Har aldrig detta problem med bomullsplagg.
Vi har nästan bara bomullsplagg, något enstaka i polyester. Inga sportplagg.

Dock tvättar vi "vanliga" kläder oftast i 40. Kanske ska prova köra det som tål i högre temperatur.
 
Det är ju självklart olika från tryck till tryck men de flesta brukar tåla någon vända i högre temperaturer då och då 🙂 Upplever att det framför allt är torktumlaren som äter tryck på våra kläder.
De släpper lätt i för höga temperatur tycker jag. Torktumlare har vi ingen.

Vi kör ju underkläder, lakan, handdukar mm i minst 60 så maskinen får ju jobba i högre temperaturer också.
 
Min upplevelse är att det ofta är sportkläder som ställer till det. På väldigt många sportkläder står det att de ska tvättas i 40 grader. Dock tar detta inte riktigt bort lukten från svett i armhålan på plagget. Efter ett tag så luktar det nästan som kattkiss. Då är 60 grader det enda som hjälper. Har aldrig detta problem med bomullsplagg.

Har du testat tvättmedel för sportkläder (dvs som ska ta bort dålig lukt)? Det har fungerat väldigt bra för mig.
 
De släpper lätt i för höga temperatur tycker jag. Torktumlare har vi ingen.

Vi kör ju underkläder, lakan, handdukar mm i minst 60 så maskinen får ju jobba i högre temperaturer också.

Så länge du kör på 60 regelbundet ska det inte vara ett problem att köra kläder i 40. Det är när en alltid tvättar i 30-40 som ställer till det.

Jag kör likadant som er, kläder i 40 och lakan/handdukar i 60 och har aldrig problem med dålig lukt.
 
Så länge du kör på 60 regelbundet ska det inte vara ett problem att köra kläder i 40. Det är när en alltid tvättar i 30-40 som ställer till det.

Jag kör likadant som er, kläder i 40 och lakan/handdukar i 60 och har aldrig problem med dålig lukt.
Ja jag tänker det med, det borde inte vara vardagskläderna som är problemet.

Får köpa in mer rengöring, så vi har till nästa gång om det blir samma sak igen.
 
Ja flera olika sorter. Det enda som hjälper är att köra kläderna i 60. Än så länge så har alla kläderna i funktionsmaterial klarat det utmärkt så jag har börjat tvätta alla dessa plagg i 60 (då har heller inte problemet dykt upp).
Jag upplever också att alla sportplagg tål 60 gr även om det står 40 i dem. Jag tvättar alltid i 60 gr. Allt annat är otänkbart med tanke på hur svettiga mina plagg blir.
 
De släpper lätt i för höga temperatur tycker jag. Torktumlare har vi ingen.

Vi kör ju underkläder, lakan, handdukar mm i minst 60 så maskinen får ju jobba i högre temperaturer också.

Okej, vad tråkigt att de inte håller! Jag upplever att våra t-shirts i bomull behöver en omgång i 60 med sporttvätt då och då för att kännas fräscha men det är ju så olika från person till person och plagg till plagg. Några problem med slitna tryck händer ytterst sällan, då är plaggen oftast många år gamla och välanvända redan.

Håller med dig om det låter som att det är maskinen som är problemet.
 
Okej, vad tråkigt att de inte håller! Jag upplever att våra t-shirts i bomull behöver en omgång i 60 med sporttvätt då och då för att kännas fräscha men det är ju så olika från person till person och plagg till plagg. Några problem med slitna tryck händer ytterst sällan, då är plaggen oftast många år gamla och välanvända redan.

Håller med dig om det låter som att det är maskinen som är problemet.
Det är tryck jag gjort själv, i textilvinyl. Jag är lite dålig på att trycka, så det lossnar med tiden. Upplever att högre temp gör att det lossnar fortare.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Otherside
·
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 415
Senast: 95johsv
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 713
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp