Tvättberoende katt

Mynta2

Trådstartare
Vad egentligen beror det på ? Min ena hona är besatt av att tvätta. När hon hade ungar så tvångshöll hon dessa bara för att tvätta dom. Ungarna kunde springa förbi och hon fångade in dom och höll dom i ett järngrepp ( enligt mig då) och tvångsslickade/tvättade dom trots dom försökte komma loss. Man kan inte klappa henne utan att hon ska tvätta händerna på en. I bland på morgonen kan man vakna av att hon gnager lite i håret på en och tvättar håret typ :crazy:

Hon tvättar/slickar alltid på min andra 2 katter i tid och otid. Dom verkar ju uppskatta det så det är väl ok, och jag har väl egentligen inga större problem med henne så..undrar bara vad detta tvångsmässiga slickande kommer i från ?

Hon är hittekatt, troligtvis en förrymd tamkatt. Var nog ca 8 mån enligt vet när jag hittade henne, uttorkad mager och gravid. Men coolaste katten jag träffat tror jag ;)

Jag bara undrar vad som triggar detta tvättbeteende ?! Vad kommer det i från ?

Sv: Tvättberoende katt

Kan tänka mig att det har att göra med att skapa band mellan individer. Det är en social gest som stärker gemenskapen. Min äldsta hona är precis likadan. Hon tvångstvättar sina bebisar och det går inte att ha henne i famnen utan att hon ska tvätta mig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 073
Senast: Johanna1988
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 174
Senast: dotzie
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 533
Senast: linnsan
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 293
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka