Sv: tvätta elrep
Pigan
Då måste du ha ett riktigt dåligt rep om metalltrådarna går sönder så lätt.
Köpa nya rep varje gång går an för den som inte behöver bry sig om kostnader eller miljö.
LIA[/QUOTE]
Nu måste jag tillstå att jag blir irriterad och faktiskt rent ut förbannad! Du förutsätter att jag/vi inte bryr mig om kostnader och miljö. Det vet du inte ett dugg om. Båda frågorna är mycket intressanta för oss. Hade vi levt så som du antyder hade vi gjort som de stadsbor som blir "husare" i byn och som glatt häller Round up kring den grävda brunnen och i hästhagen och sen släpper ut hästen. De som sätter plastkäppar och kör med begagnad tråd och sedan undrar över att hästen rymmer.
Däremot betyder våra djurs säkerhet faktiskt mer än ekonomin. Jag vet inte hur ofta du tvättar dina elrep men vad jag lyckas hitta brukar fabrikanten garantera 3 års hållbarhet mot uv-skador. 3 år brukar våra stängsel klara sig utan tvätt. Sedan kan det vara läge att successivt byta band/rep/tråd - och givet lämna det insamlade materialet på rätt plats dvs till återvinningen. (och ogräset rensas för hand på en tomt som är 5 000 kvm där vi inte ens har en åkgräsklippare till gräsmattorna - för vi vill lägga de pengarna på annat - och hagarna putsas/rensas för hand med lie t ex)
Får du en skadad ledare finns det risk att tillräckligt mycket elenergi inte leds fram samt att man får överslag av el som tickar och oroar djuren, eller i värsta fall riskerar att bränna av repet. Det tål också att tänka på.
Masse - kan bara hålla med dig i att de inte behöver tvättas och att de sitter där de sitter. (Tid är pengar och tid kan också användas till både trevligare och bättre saker än att i onödan hälla tvättmedel i trekammarbrunnen för vilken de flesta miljövänliga tvättmedel inte är avpassade till - se det finstilta där det ofta står - bör användas då hushållet är anslutet till kommunalt reningsverk eller något liknande)
KungTulle - du använder lite samma system som vi gör. Ofta ett brett band överst och sedan antingen ett smalare eller som underst en galvad tråd som dessutom bränner underveg bättre. Det är inte heller ovanligt att vi bitvis låter undertråden vara utan ström.
Sedan ska man inte glömma att elrep kan ge stora skador - se länken
http://www.gilo.se/farliga.htm