tvätta elrep

Sv: tvätta elrep

Du får bli hur förbannad du vill, för faktum kvarstår. Köper du elrep som inte håller mer än 3 år så köper du skräp, och det är då varken ekonomiskt eller miljövänligt. Enligt ditt *så gör vi* konstaterade jag att vi tycker och tänker olika.

Våra första elrep har nu använts i över 18 år, är tvättade en gång och fungerar fortfarande perfekt. Dom är inte lika fräscht vita och känns lite stelare än dom var från början, men i övrigt är dom helt OK. Metalltrådarna har inte heller gått sönder någonstans, trots nertagning, tvätt och återuppsättning.

Visst är det viktigt att metalltrådarna håller. Därför bör man välja ett elrepp som består av ett bra rep och en bra eltråd. Om endera inte håller måttet, blir totalresultatet dålig kvalité.

Jag trodde inte man fick lägga in reklam i trådarna. :confused: För det du länkar till är inget annat än reklam och en ganska trist sådan. Av någon anledning har man missat att även elbanden kan orsaka skador på hästar. ALLA elstängseltyper kan förorsaka skador, men varför dra in den diskussionen i tråden?

LIA

Du får bli hur förbannad du vill, för faktum kvarstår. Köper du elrep som inte håller mer än 3 år så köper du skräp, och det är då varken ekonomiskt eller miljövänligt. Enligt ditt *så gör vi* konstaterade jag att vi tycker och tänker olika.

Våra första elrep har nu använts i över 18 år, är tvättade en gång och fungerar fortfarande perfekt. Dom är inte lika fräscht vita och känns lite stelare än dom var från början, men i övrigt är dom helt OK. Metalltrådarna har inte heller gått sönder någonstans, trots nertagning, tvätt och återuppsättning.

Visst är det viktigt att metalltrådarna håller. Därför bör man välja ett elrepp som består av ett bra rep och en bra eltråd. Om endera inte håller måttet, blir totalresultatet dålig kvalité.

LIA

Repen kanske håller i 18 år men du säger själv att de är stelare och hur mycket leder de elen på rätt sätt? Efter 18 år - nej då tror jag du förlorar mycket effekt. Olycksrisken blir också större. Jag vågar säga dig att 18 år gamla trådar skulle vi inte släppa våra djur på. Inte någon bonde jag känner heller och jag känner många...

Nej du jag köper inte ditt resonemang om att vi köper dålig kvalitet. Åter kan inte ange fabrikat eftesom du då anser att det blir reklam. Jag är övertygad om att du inte har en aning om vad vi köper då jag mig veterligen inte vet vem du är och du därmed inte vet ett dugg om mig. Så du ska nog inte uttala dig om vad vi gör eller ej.

Det jag relaterade till då det gäller en garantitid är det FABRIKANTEN anger som den tid de lovar att materialet fyller sin utlovade funktion. Eftersom du själv nämner att reklam inte är tillåten - vilket inte var min mening att göra - är det väl bäst att inte länka till fabrikanternas egna uppgifter. Men jag hoppas innerligt att de själva vet vad som är garanterad livslängd på en produkt de tillverkar.

Samma uppgifter som jag länkade till kan jag få fram på flera andra platser och de bilder som finns där är bilder som ett antal försäkringsbolag använder också då de visar på skadeeffekter. Tror nog inte att så många upplever det som reklam....Vore kanske idee att be en fabrikant ge sin syn på sken om att tvätta elrep....

Senast ändrad:

Repen kanske håller i 18 år men du säger själv att de är stelare och hur mycket leder de elen på rätt sätt? Efter 18 år - nej då tror jag du förlorar mycket effekt. Olycksrisken blir också större. Jag vågar säga dig att 18 år gamla trådar skulle vi inte släppa våra djur på. Inte någon bonde jag känner heller och jag känner många...
Repen, dvs repdelen, är stelare. Detta påverkar inte elfunktionen det minsta. Metalltrådarna är i nyskick och fungerar följdaktligen perfekt. Dom är rostfria och tjocka (i sammanhanget!). Alltså inga tunngalvade hårstrån.
Du tror att metalltrådarna går av i tvättmaskinen. Det gör dom alltså inte! Jag kan inte få dig att se fakta i detta om du bestämt dig för att dom gör det, oavsett. Hjälper det om jag tillägger att jag jobbat med elektronik i större delen av mitt yrkesverksamma liv?

På vad sätt ser du några olycksrisker just med dom repen? Vilken bonde som helst skulle gladeligen släppa sina djur på dom repen. Bönder är nämligen praktiskt lagda och går på funktion och inte mode.

Nej du jag köper inte ditt resonemang om att vi köper dålig kvalitet. Åter kan inte ange fabrikat eftesom du då anser att det blir reklam. Jag är övertygad om att du inte har en aning om vad vi köper då jag mig veterligen inte vet vem du är och du därmed inte vet ett dugg om mig. Så du ska nog inte uttala dig om vad vi gör eller ej.
Det är du själv som skriver att ni byter rep vart tredje år för att dom inte håller måttet längre än så. Detta är dålig kvalité, och det är det jag uttalar mig om. Självfallet vet jag inte vad ni har för grejer, men jag kan med ledning av ovanstående konstatera att ni inte har samma sorts elrep som vi har.

Samma uppgifter som jag länkade till kan jag få fram på flera andra platser och de bilder som finns där är bilder som ett antal försäkringsbolag använder också då de visar på skadeeffekter. Tror nog inte att så många upplever det som reklam....Vore kanske idee att be en fabrikant ge sin syn på sken om att tvätta elrep....
Som upplysning, det är inte jag som är allergisk mot reklamlänkar. Förstod du inte att det är reklam???

Snälla, vi är överens om att det finns risker med elstängsel, ALLA TYPER av elstängsel, så vi kan kanske lämna den delen?

Vad tror du att fabrikanterna svarar på frågan, om man ska tvätta sina elrep eller köpa nya? :angel: Framför allt om du frågar dom som säljer 3-års-rep.

LIA

Kära LIA
Jag skrev att fabrikanten gav garanti för funktionen unde tre år. Inte att vi bytte vart tredje år - det var din tolkning. Jag sa att "Sedan kan det vara läge att successivt byta band/rep/tråd".

Eftersom min bondska erfarenhet omfattar lantbruk med 120 mjölkande djur + rekrytering och ner till ca 20 mjölkande med nivåer däremellan så - nej ingen av dem använder 18 år gamla staket - mer än de taggtrådsstaket som nu successivt byts. Någon av dem ä dessutom ekologiska bönder.

Vad gäller elektronik som finns två hästägande elingenjörer med ca 25-30 års yrkesverksamhet i familjen så kunskap finns här också.

Nej - jag tolkar inte den sidan som reklam - även om det är ett företag som publicerat den. Jag tror att jag har så mycket förnuft att jag kan skilja på säljargument, reklam och fakta.

Nåväl tvätta du dina rep och var glad över att de hållit så länge.;)

Får du en skadad ledare finns det risk att tillräckligt mycket elenergi inte leds fram samt att man får överslag av el som tickar och oroar djuren, eller i värsta fall riskerar att bränna av repet. Det tål också att tänka på.

Det här kan jag skriva under på! Hade fel i halva hagen, testaren stod på 0.2 på ena halvan och 5.5 på andra. Tack vare denna digitala testare kunde jag lokalisera problemet lätt. Det var EN ynka ledare som gått av. Själva bandet såg jättefint och helt ut MEN ledaren var av. Nu gjorde jag en liten fuling, klippte av bandet nån dm och knöt ihop och sen funkade det utmärkt. Fast här är tanken att vi ska byta ut själva elstaketet nu under sommaren till ett bättre.

Tvättar för hand med en svamp eller trasa.
bra o byta ut dem vart 3-4 år för att strömmen ska fortsätta ledas bra.

Jag håller nu på att byta ut det är däför det är så dyrt köpt impregnerade stolpar 40cm el band från revir (hade ej råd med annat just nu) och isolatorer från gilo (horse guard) Och måste köra en billig variant i de resterande hagarna, tyvärr :crazy:

Sorry det blev nog reklam där. men det har gått för lång tid så jag kan ej ändra

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar