Tvärning och takt i skolorna?

Sv: Tvärning och takt i skolorna?

Skulle vara intressant att veta vilken instruktör som undervisar så. Kan du skicka ett PM?

jag blir oxå nyfiken, jag vill också ha pm. *flirt*

KL

Sedan är det ju bara att inse att det finns väääldigt många teorier, mer eller mindre förankrade i verkligheten...

Tyvärr verkar en del se hästen mer som en maskin än en levande varelse med muskler och senor och leder och ligament och ajajaj

Ja det är ju så och det är mycket tragiskt inte minst för hästarna när det så att säga "går över gränsen". Jag har sett en instruktör rida en häst på det sättet (en elevs häst!!) dessutom med en hackande sporre i sidan tyvärr var jag inte där själv utan fick se detta på film hade jag varit där skulle jag bett människan låta hästen vara ifred:devil:.. Jag vet att flertalet människor försökt få en förklaring till detta handlande och då fått höra just "plocka in bakben" och "hästen ska ta skänkeln"..
Ursäkta trådkapningen men visst verkar det som om många människor lämnar sunt förnuft hemma då de åker på kurs? Litar blint på instruktören?

Just detta uttryck

"hästen ska ta skänkeln"..

har jag nog bara hört på ridskola, eller ren dressyrträning mot tävling, ej inom AR.

Det har varit ridskoleinstruktörer/dressyrtränare som sagt:
  • Tryck med skänkeln
  • Banka till rejält med skänkeln, hästen ska lyssna
  • Lyssnar den inte, använd spöet

När jag har varit på AR-kurser, har vi gått bakvägen. Har hästen kärvat för skänkeln i någon övning, då har vi bytt övning till något enklare en stund och sen försökt en stund senare, eller rent av efter lunchuppehållet. Och har det inte gått, då heller. Ja, då har jag haft det i läxa till nästa gång. Ibland är det ett steg framåt och tre steg tillbaka, det ÄR inte hela världen. Världen går inte under för det. :idea:

Men det finns rötägg inom alla genrer. Det har vi sett och hört förr. Ingen är bättre än någon annan. :bow:

Senast ändrad:

Ja tyvärr! Och sen tror folk att bara för att det kallas AR så år det sååå snällt mot hästen, nej det sunda förnuftet måste råda!!
Just den kraftiga böjningen i kombination med kraftig tvärning gör stor skada på hästen nervbanor... Och dessutom försätter det hästen i en position där den inte kan använda sin skjutkraft och därmed blir den försvarslös, visserligen lätthanterlig men långt ifrån den friska sunda ridhäst som vi strävar efter.. Men jag kanske har fel det kanske inte är det en del vill åt utan bara ett sätt att kunna se flashig ut till häst...

Ja, men jag har aldrig varit på någon AR-kurs, där långsamt tempo tillsammans med kraftig böjning/tvärning har PREMIERATS, utan har det hänt, då har vår instruktör sagt till och bett oss minska böjning/tvärning och/eller göra något annat en stund och sen försöka igen lite senare med lite mindre böjning/tvärning.

Men det är tyvärr så, att många betraktare bara ser det de VILL se och sen inte kan ta in vad andra instruktörer, har att säga. :angel:

Däremot har jag varit på många "vanliga dressyrkurser" för A-B-C-tränare, som premierat

• Tryck med skänkeln
  • Banka till rejält med skänkeln, hästen ska lyssna
  • Lyssnar den inte, använd spöet

Men eftersom JAG är en öppensinnad betraktare, har jag även träffat på fantastiskt duktiga och pedagogiska A-B-C-tränare inom "vanliga dressyren" :bow:

Senast ändrad:

Jo absolut visst är det så, det är ju ofta hästen är feaktigt böjd etc men med den instruktör jag skriver om så ÄR det i akt och mening.. H*n vill att hästarna ska gå på det sättet.Disskussioner om detta har förts med denne om detta men tyvärr utan resultat..
Och jag förstår precis vad du menar om man tex tar ett kort på någon som rider kan det ju så att säga vara "i fel ögonblick" och se jättekonstigt ut..
Men nar instruktören i fråga visar bilder där hästen går så och säger att det är så det ska se ut så går det inte direkt missförstå..

Japp om jag någonstans i mitt gamla "bibliotek" letar fram några av bilderna från min andra lektion någonsin i AR, så är många av bilderna där i fel tillfälle... 25 grader varmt och kopiöst med broms. Hästen högg överallt efter dessa äckliga flygfän, vilket självklart betydde att jag red hästen precis som "ALLA anti-AR"-människor vet att ALLA AR-ryttare rider, som vinkelhakar i lustempo... :rofl:

Och är det nu så, att denna instruktör som du pratar om instruerar så in i helskotta fel, förstår jag inte att ryttarna inte säger ifrån och tar ut en annan instruktör. Bara för att EN instruktör är ett rötägg, betyder det inte att ALLA isntruktörer är det. Och det gäller ALLA genrer.

Och om du var fotfolk på den kursen, varför frågade inte du instruktören och hänvisade till något annat du sett och hört? Det är nämligen sådan diskussion och "bollkastning" man betalar för, som fotfolk.

Jag är också en sån där ful människa som kan sitta på ridskoleläktaren och uppmärksamma ridinstruktören på någon ryttare som har något för sig, eller om hästen har benskyddet fel. Och ibland brukar jag även fråga instruktören vad just DEN och den övningen är till för. Och då rider jag inte ens på ridskola längre, utan frågar ändå och ridinstruktören svarar. Så även om du inte är betalande fotfolk, så skulle i alla fall JAG ifrågasätta på plats och inte bara säga... Jaha, hon säger så och ja, då ska det väl vara så. Anser jag att något inte är bra för mig som ryttare eller min häst, då ifrågasätter jag det. Sen struntar jag i om jag är välkommen tillbaka eller ej.

Senast ändrad:

Kloka ord Ingela! Som jag skrev tidigare så var jag tyvärr inte där personligen då skulle jag ha sagt ifrån!
Det jag skulle vilja säga till alla hästmänniskor här i världen är snälla tänk själva!! Det finns både rötägg och diamander i ALLA grenar av "hästeri" och bara för att någon är bra på att formulera sig behöver inte betyda att personen i fråga är kompetent..
Försök i stället se vad peronen i fråga gör och hur den rider och skaffa en uppfattning utifrån det. Jag kanske ska tillägga att jag inte är elev till instruktören i fråga och det kommer jag heller aldrig att bli1
Eleven som äger häster som blev "misshandlad" rider heller inte för denna instruktör längre..

Att minska på skjutkraften är ju det vi vill när vi rider. Vi villl ju ha bärkraft istället.

lite ot kanske,
men om nån på läktaren som inte betalat för kursen började prata med min tränare under mitt ridpass om frågeställningar som som inte rör mig, så skulle jag bli sur;)
Jag betalar dyrt för mina halvtimmeslektioner, och vill gärna ha tränarens uppmärksamhet för egna frågor då;)
(självklart är kortare frågor från läktaren en annan sak, men det förekommer att "jag står ju uppstallad här och har rätt att vistas i ridhuset"-människor kommer in och totalt hackar sönder ridpass utan egentligt intresse av att ta in något....)

Vad vi ska eftersträva angående skjutkraften är att kunna kontrollera den, rider vi helt utan skjutkraft så skulle vi inte komma framåt över huvud taget;)..
Det jag försökte säga var att om man bryter hästens nervbanor på det sättet så blir den försvarslös och kan inte tala om för oss när vi måste hejda oss! lyssnar man inte till hästen då man rider är man dömd att misslyckas...:bow:

Att minska på skjutkraften är ju det vi vill när vi rider. Vi villl ju ha bärkraft istället.

Jo, men man kan ju göra saker på olika sätt.

Det som beskrivs här är ju som att sätta stång på hästen för att den ska söka sig framåt neråt. Visst, huvudet kommer ner, men...???

Men du förstår vad jag menar. Det finns bra och dåliga sätt att göra saker och ting, och att minska på skjutkraften genom kraftig förböjning tycker nog de flesta är en ganska dålig metod, inte minst eftersom man inte lär få någon vidare ökad bärkraft.

Senast ändrad:

Och jag talar givetvis om betalande fotfolk på AR-kurser, det trodde jag att det framgick av vad jag skrivit, och besökare på auktorieserade ridskolor som uppbär kommunalt anslag.

Nu berättade ju exempelvis Linna att hon inte varit med på kursen alls, varken som fotfolk eller något annat och att ryttaren inte längre rider för denne.

Att gå in gratis på en läktare på en clinic eller kurs där ryttare och intresserat fotfolk "bara för att man är uppstallad där", existerar inte i min värld. Så gör man bara inte. :eek:

Målet för många är att kunna öka bärkraften så mycket att hästen inte använder skjutkraft alls- piaffera. Jag kanske missuppfattade dig tidigare. Det verkade som om du inte ville minska skjutkraften vid ridning.

Jo, men man kan ju göra saker på olika sätt.

Det som beskrivs här är ju som att sätta stång på hästen för att den ska söka sig framåt neråt. Visst, huvudet kommer ner, men...???

Men du förstår vad jag menar. Det finns bra och dåliga sätt att göra saker och ting, och att minska på skjutkraften genom kraftig förböjning tycker nog de flesta är en ganska dålig metod, inte minst eftersom man inte lär få någon vidare ökad bärkraft.

Jag uppfattade troligen henne fel. Jag trodde hon inte ville minska hästen påskjut vid ridning.

ja då missupfattade du mig, kan man kontrollera skjutkraften så kan man både minimera den (levad) och maximera de (kapriol)..

Liknande trådar

Träning Efterlyser förklaring och lästips så att jag kan hitta en ridstil som passar mig och min travare! Vi är ganska gröna på ridning båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 724
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 010
Senast: Picazzo
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30