Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack alla för info!
Ju mer jag läst och kollat videor, desto svårare ter sig mitt projekt att bli en bättre ryttare och kunna stärka hästen. Men någonstans måste vi ju börja!
Sant! Det SER ju så lätt ut när vissa rider, men nä det är svårt!Man blir bättre på det man tränar på. Svårare är det inte men man kan inte kan lära sig allting på en gång. Det tar tid att bli en bra ryttare. Att jämföra sig med ett proffs är inte heller så bra. Dom rider ju en sisådär 5-10 hästar om dagen vilket är en betydande skillnad jämfört med oss vanliga ryttare som oftast bara har en häst.
Dessa ska jag kolla!!På Hippson (googla det) finns det massor av olika ridövningar som man kan använda sig av. Det är både dressyr, markarbete och hoppning. Det är olika ridinstruktörer som bidragit med övningarna.
Vad gäller att utvecklas som ryttare så är det ett livslångt lärande. En instruktör av något slag är alltid bra. Vilken instruktör man väljer beror mycket på vilken inriktning man är intresserad av och vilken typ av pedagogik som man synkar med. Det finns ju en del att välja på, t.ex. dressyr, hoppning, fälttävlan, CR, akademisk ridkonst eller western (som i sin tur har ett flertal grenar). Distansritt är ytterligare något man kan syssla med men även där ska hästen vara grundriden så att den är lydig och stark så den kan gå i en ändamålsenlig form i flera mil (en form som inte är samma som i dressyr).
Halvhalt är vi bra på! När jag kommer ihåg att utföra dem...En risk är att man bara, eller i alla fall mest, tränar på det man är bra på och undviker det som är jobbigt.... Därför är det nödvändigt med en tränare man klickar med, som kan hjälpa och utmana dig!
Och tyvärr, dressyren kommer man aldrig ifrån. Du får inte en smidig likriktad häst genom att bara rida rakt fram. Oavsett vilken stil man rider kommer man inte undan de tråkiga volterna. Eller halvhalterna. De är inte till för att tråka ut skogsryttaren utan är grundläggande gymnastik!
Dessa ska jag kolla!!
När ni lär nya saker, hur långa pass rider nu då? Jag brukar rida ungefär 20 minuter, inte längre. Efter den stunden brukar ingen av oss vara särskilt motiverad 
Distans är jag inte jätteintresserad av, men hästen har ju gått travträning hela livet och har en bra grundkondis. Dock behöver han ju stärka sig en del för att bära mig rätt. Formen är nog okej korta stunder , men inte mer än så.
Angående instruktör är jag lite nervös, förra fick mig verkligen avskräckt. Gillade inte att behöva använda så mycket kraft på min känsliga häst. Sen är vi såpass gröna att jag har svårt att motivera vad jag faktiskt vill med min ridning. Integrerad ridning lät bra, men om det innebär att sitta ner i trav på en volt så behöver vi träna ett halvår först 
När du lägger fram det sådär så!Varför är du så negativt inställd till dressyr?
Dressyr är grunden för en trevlig häst att rida. En häst som är välskolad i dressyren är mjuk, smidig, lyhörd för hjälperna och bär sig bra. En kul häst att rida helt enkelt. Oavsett om man rider engelskt, western, akademiskt eller vad man än gör så vill man ha en lyhörd häst, och dit kommer man genom att arbeta i dressyr. Sedan kan dressyren, eller skolridningen, se lite olika ut beroende på vilken inriktning man har, men att träna för att få en stark och hållbar häst som svarar bra på hjälperna och bär sig bra, och en välridande ryttare med god balans, det gör man alltid.
Men dressyr behöver inte bara vara att trava runt på en liten volt! Det tror jag många tror, men det är inte alls sant. Man kan träna på att öka och minska tempot i alla gångarter. Fixar ni det bara i skritt än så länge så gör det inget. Börja där! Tids nog klarar ni det i trav, och sen kanske till och med i galopp. Man kan träna på att lära hästen flytta i sidled för skänklarna. När den kan det kan man avancera till skänkelvikningar, öppna, sluta... I skritt och i trav, vissa kan till och med det i galopp!
Man kan träna på att göra halter och övergångar mellan gångarter. Att böja och ställa hästen åt olika håll för att mjuka upp halsen. Allt sånt här arbete är dressyr, och är oerhört viktigt för att få en välriden häst som bär sig korrekt och är hållbar.
Men man behöver inte sitta fast i ett ridhus för det! Lösgörande arbete kan vara att rida slalom runt träd i skogen, och böja på halsen och flytta undan lite för skänkeln. Man kan rida skänkelvikning sick sack över vägen. Man kan minska skritten till nästa lyktstolpe, sedan rida mellantempo trav till brevlådan, sedan skritta i raskt tempo till soptunnan och göra halt där etc. Man kan träna dressyr överallt, var som helst, och hela tiden.
Men för att veta vilka övningar som är bra för er, och för att hitta hur det ska kännas när det blir rätt, så behöver du en tränare. Jag tror inte det spelar så stor roll för dig vilken inriktning tränaren har, så länge ni är på grundnivå. En bra tränare, oavsett inriktning, kommer hjälpa dig med hur du och hästen ska arbeta tillsammans. Det som kan skilja lite är hur du ger signalerna. Titta på några filmer på youtube, som du redan börjat göra. Kolla på engelsk ridning, centrerad ridning, western. Är det något som ser mest ut som du vill rida? Prova det!
Precis, min häst kunde ju inte, har varken travat på volt eller är helt inriden på skänklar.Ett halvår är ingenting på en livstid.
Om du har möjlighet att titta på när tränaren tränar andra kanske du kan få en uppfattning om den personen kan vara rätt för dig och din häst. Jag tycker själv inte om att använda kraft i ridningen och det ska inte behövas heller. Men ibland behöver man ge en tydligare hjälp när pållen inte reagerar på finliret. Därefter återgår man till den lättare hjälpen. Men hästen måste ju också veta vad som förväntas av den. En outbildad häst vet inte med automatik att den ska flytta sig sidvärts bara för att man ger hjälperna för det.
När du lägger fram det sådär så!
Tror jag är lite orättvist och okunnigt negativ till dressyr! I dressyrstallet på min ort är att rida ut omöjligt, det finns ingen skog. Har varit på dressyrtävling några gånger och det förvånade mig att inte vissa ekipage blev utslängda, tyckte synd om hästar där det slets och drogs. Samt att mina enda försök att rida för instruktör gav dålig erfarenhet. Därav har jag kanske blivit lite dömande tyvärr.
Sålänge jag får rida mjukt och rida lätt låter det inte så tokigt med övningarna du skrev ovan!
När du lägger fram det sådär så!
Tror jag är lite orättvist och okunnigt negativ till dressyr! I dressyrstallet på min ort är att rida ut omöjligt, det finns ingen skog. Har varit på dressyrtävling några gånger och det förvånade mig att inte vissa ekipage blev utslängda, tyckte synd om hästar där det slets och drogs. Samt att mina enda försök att rida för instruktör gav dålig erfarenhet. Därav har jag kanske blivit lite dömande tyvärr.
Sålänge jag får rida mjukt och rida lätt låter det inte så tokigt med övningarna du skrev ovan!
Integrerad ridning lät bra, men om det innebär att sitta ner i trav på en volt så behöver vi träna ett halvår först 
Självklart vill jag det bästa för hästenHej! Jag har själv en gång i livet varit lite som du och varit skeptisk till diverse olika ridtilar.. Min första egna häst red jag utan kunskap och utan instruktör och det slutade inte bra.. Efter det fick jag lära mig den hårda vägen och jag vet nu var det gick fel.. Om du älskar din häst så vill du ju det bästa för honom inte sant? Mitt rå är att du hittar en ridstil som passar er båda eller varför inte blanda.. En gammal travare behöver oftast helt muskla om sig för att kunna bära upp en ryttare rätt och een delen kommer tyvärr inte genom att låta dom forsa fram genom skogen som de själva vill även om det är bekvämast så.. Dressyren kan ju göras givetvis ute i terrängen men du behöver veta vad du vill uppnå.. Mitt råd till dig är nog att ta hjälp av någon instruktör.. prova lite olika tills du hittar någon du trivs med.. hör med någon annan som också har ridtravare kanske de har något gott råd.. akademisk ridning och centrerad ridning så jobbar ju mycket med sitsen och ryttarens inverkan på hästen.. mycket skritt i början som är stärkande för hästen.. de jobbar även mycket från marken om man gillar att stå där
Självklart vill jag det bästa för hästen
Har skrivit lite mer om det tidigare i tråden, men har negativa erfarenheter av instruktör och dressyr överlag, men ska bli lite mer openminded .
Öppen för att blanda olika ridstilar för att hitta något som vi båda trivs med, men hade lite problem med att hitta information när jag inte visste vad jag ska söka.
Vill du ha intressant läsning kan du googla "Science of motion" av Jean Luc Cornille. Där jobbar man med hästen på ett biomekaniskt sätt och får på så vis en stärkt och mer hållbar häst. Påminner lite om en blandning mellan akademiskt och "vanlig" ridning tycker jag. Och att träna för hand är väldigt bra, man brukar kunna se stor förändring hos hästarna på relativt kort tid när de hittat rätt sätt att jobba på.
Tack för tipset! Biomekanik är jätteintressant, så jag ska läsa och hoppas att jag lär mig massor . Jag hoppas på att hitta svaren på de där frågorna jag inte har hittat svar på än.