Tvångsmysträning?

Nordthor

Trådstartare
Det har inom familjen införskaffats en valp (med allt vad det innebär). Min hunderfarenhet är ganska så liten och dessutom endast begränsad till vuxna hundar. Med andra ord får jag nya härliga erfarenheter varje dag med den lilla nya.

Jag har insett att jag tycker att vård av hund är himla kul (har blivit lite av en kloklippar fantom på senaste tiden bland annat) och även om klippandet i sig går bra, så är det här jag stött på patrull.

Hittills har valpo tuggat pinne under kloklippningen. Det har inneburit att han dels legat på mage (villket klurar till det hela) samt att han går iväg när han tröttnar på antingen mig eller pinnen. Jag inser att såhär kan vi inte ha det. Vi måste träna tvångsmys (eller passivitet under hantering).

Jag har letat alternativ på hur man tränar detta. Både på Buke och på nätet i övrigt och känner att jag inte riktigt funnit vad jag letat efter. Att ta honom i knäet när han är trött (så att han slappnar av och låter sig petas på) kräver helkroppsringbrynja och en vilja av stål. Den unge mannen blir nämligen som en hel flock sjövilda pirajor när han blir trött. Att lägga på rygg och klämma fast honom mellan låren känns lite sådär för mig och resulterar dessutom i vild never ending brottningsmatch.

Slappnar av och sover gör han när man sätter in honom i hans lilla hage. Jag skulle kunna sätta mig där och "vårda" men det känns så väldigt fel på många sätt och vis.

Min redan dåliga fantasi börjar tryta. Någon med andra tips och metoder för tvångsmysträning?

MVH//Nordthor

Sv: Tvångsmysträning?

Ryggsäcken. Sitt ner med valpen mellan benen och håll i den men prata inte med honom. Ha en liten hög med godis framför (kan plockas bort när hunden vet vad det handlar om). När han är lugn, ge en godis. Målet är agg han ska sitta/ligga lugnt utan att du behöver hålla i.
Därifrån kan du sen börja göra det till en lek att han ska sitta still oavsett vad gör (kollar öron, klor, tänder etc). Godis när han gör rätt såklart.

Så körde vi på valpkursen, funkar kanon på valpen och med vuxna hunden har jag aldrig haft så problemfria kloklippningar som nu.

Tillägg: precis i början kan de bita och protestera en del, ja. Tålamod och kanske handskar?

Jag kan inte minnas att jag någonsin tvångsgosat med någon hund, så jag har inga tips där. Nu är jag visserligen van vid hundar som gillar att vara nära, men jag tycker det känns trevligast att inte tvinga mig på hundarna på något vis.

När jag klipper klor gör jag alltid på samma sätt. Jag går fram till hunden när den ligger och vilar och klipper klorna där. Det kan bli att klorna klipps i sängen, hundbädden eller fåtöljen, det spelar mindre roll. Ligger hunden i sängen och är lugn och van vid att få klorna klippta så ser jag till att den ligger med tassarna över kanten på sängen, så att skräpet hamnar på golvet, är det en ovan hund så skakar jag av sängkläderna efteråt istället. Genom att göra så, så kan jag hålla på med hunden när den är lugn och avslappnad, gosa lite med den och klippa klorna under tiden.

De gånger jag har haft en hund som varit så rädd att den aldrig kunnat slappna av liggandes, då har jag låtit hunden stå och lyft tassarna på lite samma sätt som när man håller på med hästars hovar.

Sedan ser jag också till att pilla mycket med hunden oavsett om det ska klippas klor eller inte. Jag klappar hela hunden, känner igenom den, pillar med tassar osv. Allt det brukar jag göra när hunden ändå ligger och sover/vilar och inte har något intresse av att springa runt. Visst kan jag få säga åt hunden att stanna ibland, men det känns ändå inte som något "tvångsgosande".

Jag har gjort så att jag bett hund ligga, "vält" över honom på sidan och lagt en hög med godis en bit ifrån så att han kan se den. Men då hade vi redan befäst att har jag lagt godis på golvet, så måste man få ett varsågod innan man får ta det.
I början så tog jag tag i ena tassen först, kände igenom och klämde - godis. När det funkade så klippte jag en klo - godis. Nästa klo - godis.
Sen allt eftersom hund tycker det känns okej (observera att detta inte är under samma gång, utan efter några gånger när hund känner sig bekväm) så minskar jag på godiset. Kanske två klor klipps innan godis. Sen kör vi en hel tass innan godis. Till sist så lägger jag en godisbit på golvet så vet han exakt vad som gäller och ligger blickstilla tills vi är klara.

För att lära hund att bli kollad i munnen, ögonen, öron och nos så har jag tittat och hållt honom kvar tills den hundradels-sekunden han slappnar av, och då släppt direkt. Sen väntar man lite längre osv. Nu kan han sitta ner och jag kan peta skräp ur ögat på honom utan att han bryr sig.

Grattis och lycka till med valpen! :)

Kl. (Svar till alla.)
Tack och lov är den lilla gynnaren totalt oberörd av att bli "pillad" med. Det är bara det att han har svårt att vara stilla (öht).

Idag har vi övat lite smått efter Jenkas modell och vi lyckades iaf få någon minuts lugn och ro liggandes på sidan.

Anledningen till tvångsmys-satsningen är att jag tror att det kan vara bra att få honom lugn och hanterbar under exv. vet-besök etc. (Blir lite jobbigt att vänta med hanteringen till han somnat där :p .)

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 350
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 791
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 532
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka