Två katter versus en

psychogrrl

Trådstartare
Vad blir skillnaden rent ekonomiskt? Inkl "allt"; mat, sand, veterinär, försäkring etc.

Vad är skillnaden rent praktiskt? Hur har era katter funkat ihop vad gäller låda och mat?

Två kastrerade hankatter, kan de tänkas dela på låda?

Sv: Två katter versus en

Mina är systrar och har bott ihop sen de var små.
De går på samma låda och äter ur samma skål, det enda som kan bli fräs om är om det serveras godsaker, då får de varsin skål.

Största fördelen är det enorma utbytet de har av varandra och att de lär sig av varandra. Den skyggare har blivit mycket mer tillgiven av sin överkeliga syster osv.

För mig är kostnaden den dubbla.

Jag har länge haft två katter och skulle aldrig vilja ha en. Priset blir nästan det dubbla, tror dock inte det går åt dubbelt med sand men det är ju försummbart. Jag har haft två lådor, mest för att slippa springa och mocka 4 gånger om dagen, men båda katterna använder båda lådorna.
Nu har jag tre katter och nu är det faktiskt lite billigare än tre gånger så dyrt för hon äter upp pojkarnas rator i matväg (dom äter inte torr burkmat eller torrfoderbitar som inte är hela:rofl: ), mycket praktiskt;)
Jag räknar med att mina tre katter kostar mig lite drygt 500 kr i månaden för mat, sand och försäkring.

Kan det funka med kastrerad hane och steriliserad hona ihop, eller är det risk att det blir mer bråk än mellan två kastrerade hanar?

Den kastrerade hankatten jag har har FLUTD, kan det förvärras om det kommer en honkatt som kompis? (insett att han inte är en ensamkatt som min gamla var och jag har därför börjat leta efter kompis, men vill ju inte att hans "syndrom" ska förvärras, utan bli bättre av det).

Två kastrater kommer oftast överens oavsett kön (om ingen gått länge och fått rotat "fertilt beteende"). En kastrathane går oftast bra med en fertil hona också, men då får man inte att han kommer hamna under toffeln ganska fort.

Kostnaderna får två blir ju nästan det dubbla, men glädjen för dem ökar exponentiellt :)

Om han förvärras eller förbättras beror ju på hans personlighet. En sällskapsjuk katt mår lika dåligt av att vara ensam som en ensamkatt gör av påtvingat sällskap.

Vad jag tänkte angående FLUTD är att en hona kanske skulle sätta igång "han-beteende" trots att de båda är kastrater.. och att det i sin tur stressar honom och blåsan så att dte blir värre.

Han är nog ingen ensamkatt och jag tror han skulle må mycket bättre med sällskap, men frågan är som sagt om det är bäst med hane eller hona.

rent ekonomiskt är det väl bara kattsanden som skiljer? Allt det andra blir det ju dubbelt av.

Ja, fast till exempel vaccination lär ju bli billigare? Om man tar det samtidigt för alla katter vill säga...

Kan det funka med kastrerad hane och steriliserad hona ihop, eller är det risk att det blir mer bråk än mellan två kastrerade hanar?

Det är en bra kombination. Har t.ex. träffat på flera fall där en hona skulle säljas som ensamkatt: tål inte andra katter. Men efter en stund visade det sig att hon hade en kompis, en hankastrat. Ergo, t.o.m. ganska ilskna honor finner sig ofta med en snäll hankastrat.

Men vill du vara säker så se till att även honan är kattsocial...

Jo, det är riktigt att en del veterinärer går med på lite grupprabatter vid vaccinering och så. Man kan alltid fråga...

Vad blir skillnaden rent ekonomiskt? Inkl "allt"; mat, sand, veterinär, försäkring etc.

Vad är skillnaden rent praktiskt? Hur har era katter funkat ihop vad gäller låda och mat?

Två kastrerade hankatter, kan de tänkas dela på låda?

Den ekonomiska skillnaden är inte så stor, två katter kostar dubbelt så mycket, men det är ju inga stora pengar ändå, kanske 600 kr/månaden för bägge.

Våra två katter (två kastrerade honor) delar utan problem låda, och har så gjort från första dagen tillsammans. Två katter stökar ner mycket mer, det ligger mer sand och mer katthår i lägenheten. Maten är lite mer besvär, vår första katt kunde ha fri tillgång, medan katt nr två är ett riktigt matvrak. Så nu måste vi vakta dem medan de äter, så att var och en får det den ska ha, och sen försöka göda nr 1 lite extra för att hon inte ska bli för smal.

Men på det hela taget överväger fördelarna! Det är mycket mindre skillnad mellan en och två katter än mellan en katt och ingen katt. De har väldigt mycket nöje av varandra, och vår första katt är mycket gladare och mer harmonisk nu när hon fått en kompis!

Jo det är ju sant, man "sparar ju in" halva klinikavgiften, men man får väl inte rabatt på själva vaccinationerna va?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 277
Senast: Migo
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar