Två hundar, vill gärna ha...mera jobb?

M

maja3

En fråga ...eller lite erfarenheter sökes... :confused:

Jag har en hund dansk-svensk gårdshund , tik två år världens goaste och väldigt lydig liten dam.. hon fick sin första kull med valpar för 12 dagar sedan ....sex friska valpar , kanonfina :)
Nu är det så att jag skulle gärna vilja behålla en valp från hennes kull ,men min man säger att det blir så mkt mera jobb då ...hmmm jag tycker det verka mera smidigt med två hundar, sällskap , glädje ..min man har med sig Maja på sitt jobb som funkar men han tror att det blir jobbigare med två....
Är den nån med just erfarenhet med fler än en hund som har både postiva och negativa aspekter på att ha flera hundar och hur man ska tänka ...Jättetacksam för svar

Sv: Två hundar, vill gärna ha...mera jobb?

Jag har 3 stycken här hemma en Westi hane på 10 år en papillon hane på 3 år o en Jack russel tjej på 1 år.. Dom 2 sistnämnda är väldigt aktiva o kräver mycket aktivering av mig, både med promenader o hjärngympa... Tycker inte alls det är jobbigt med 3 stycken. Dom är dessutom små o smidiga o välkomna hos alla jag känner.

Jag har en DSG o en sch/bc och har alltid haft 2 hundar ( eller fler) tycker som du att "merjobbet" är ju egentligen inget, för måste man gå ut med en jund så kvittar det ju med en andra, samma med att man är låst. Däremot kanske det blir jobbigt för din man när dom ska med på arbetet, det beror ju kanske på vad han har för arbete...men jag röstar på FÖR ...:D

Jag har två hundar.

Dubbel pälsfällning, dubbel foderåtgång, dubbelt så mkt kloklippning, dubbelt så mkt indragen skit, dubbelt så dyrt men jag ångrar mig inte en sekund.:love:

Dubbel kärlek.

jag kan tänka att det blir mer jobb under valptiden.. Det är ju hur viktigt som helst att valpen präglas på dej och inte på den andra hunden. Men om man är noga med att spendera tid själv med valpen så tror inte jag att det är några problem att ha två. Jag har själv planer på att, om några år när lillkillen vuxit till sej, skaffa en till :love:

Är i samma situation. Vill skaffa mig en till. Vi har nu en bc-korsning som är min sambos eg. och han är alltid med honom på arbetet. Det är en snäll hund som aldrig skulle skada ngn annan och som kan vara lös överallt. Han är lugn och trivs med att ligga utanför bilen eller maskinen när sambon jobbar. Roar sig själv, säger till när det är rast, helt enkelt en mkt lättsam hund att ha o göra med. En till hund skulle innebära 2 hundar på jobbet och sambon tycker att det blir mer att hålla rätt på och är rädd att den nya hunden ska påverka våran nuvarande till dumheter.

Det är ju så när man inte vet. Man ser framför sig det värsta. Själv tycker jag att min sambo kunde sätta fast den nya hunden om den verkar svår att kontrollera men det där med att behandla dem olika känns ju.

Så visst kan det blir problem och visst kan det bli mer jobb på det sättet. Men samtidigt så är ju chansen liten om ni arbetar med hunden tidigt och behandlar den som ni gjort med den gamla. De tar lite mer plats, det kommer man ju inte undan. Men jag vet inte om det eg blir mer jobb förutom just att det kanske blir mer att hålla koll på om man har dem lösa.

Med en DSG (eller två!) är det absolut inga problem! Jag gjorde precis så när min förra DSG fick valpar när hon var fyra år gammal. Jag behöll en tikvalp och ångrade det inte för en sekund. Båda två var alltid med mig överallt - på jobbet varje dag, i bilen, i stallet, hos vänner etc. Funkade hur bra som helst.

Jag upplevde det inte alls som om det var dubbelt så mycket jobb. Enda nackdelen var nog att det blev lite mer trångt i sängen .... två värmedynor i stället för en :D

Ja ...det låter övertygande ....jag ska behålla en valp och därmed basta :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 756
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka