Två hundar - ordning av rang?

Skogstrollet

Trådstartare
För första gången har jag två hundar och jag har lite funderingar. Loka flyttade in igår och hon är (så gott som) jämngammal med Billie. Dock mer mogen då hon haft valpar och levt i kennel.

Hade räknat med att det skulle bli lite stök i början och jag antog att Loka skulle hamna över Billie, och så verkade det också i början/igår. Idag verkar det dock som om Billie vill ha något mer att säga till om.

Inget bråk eller så, mer mindre demonstrationer. De pinkar på varandras fläckar osv. De rider båda två på varandra, ingen protesterar. Båda vill fram till mig och försöker jaga bort den andra/klämma sig in närmast (då går jag därifrån eller jagar bort båda).

Så länge jag är högst och de inte bråkar/slåss så hade jag inte tänkt lägga mig i deras ordning och har försökt vara "neutral" på så vis mot dem.

Är det rätt approach? Eller ska jag blanda mig i det där och försöka skapa ordning om det blir värre? Än är det lugnt här hemma och de verkar komma bra överens. Går fint i koppel, kan äta bredvid varandra och brottas lekfullt. Loka vaktar tuggben och leksaker så de har jag tagit undan för tillfället tills allt fallit på plats.

Eftersom Loka inte är så mycket jobbad med kör jag noga med att sitta innan koppel, vänta på varsågod osv. Vilken av hundarna ska jag ta först då...? Eller kvittar det?

/Inte så bekymrad, mest nyfiken. :)

Sv: Två hundar - ordning av rang?

När jag tog hem min 2a hund så plockade jag undan alla saker som var den "första" hundens. Leksaker,ben etc.
Så det inte fanns någonting att bråka om.

Jag tycker du gör helt rätt i att inte lägga dig i. Hundar löser sånt där bäst själv.
Det kan ju ibland ta ett tag att bestämma vem som egentligen ligger högst i rang.
Helst tikar imellan.

Angående vem du ska korrigera/säga till först.

Jag vet inte riktigt vad som är bäst.
Här hemma hos mig så ber jag alltid Ginger(den okunnigaste) att sitta först, den lilla hunden sätter sig alltid på Gingers kommando.
Hon vet redan när det ska sittas osv.
Å andra sidan så behöver jag bara ropa på Ginger när det är dags för inkallning också.:angel:

Den frågan lämnar jag över, där går jag bara efter egen erfarenhet, och som det är hos mig i nuläget.

Sorry om inlägget blev aningen plottrigt, jobbat natten. Zzz..;)

Jag tycker inte heller du ska gå imellan utan låt dem reda ut själva. Om de ryker ihop på riktigt kan di dock separera dem så de vet att du inte tolererar sådant i ditt hem!

Angående det andra tror jag personligen inte det har någon skillnad. Så länge det är du som bestämmer. Ta inte den hunden som råkar komma först, då kanske de börjar tävla??

Med mina hundar så var jag tvungen att gå in och styra upp lite. Den ena hunden är 5 och den andre är 1½. Den yngre började sticka upp när hon var 10-12 månader och i början lät jag dem hållas (tänkte att de skulle lösa det själva) men det blev värre och värre. Så jag gick in och bröt alla konflikter så snart jag såg att de började bli oense. Nu är det sällan de blir arga på varandra (och det är den äldre som är "bossen") och de verkar vara riktigt bra kompisar.

Svar till alla.

Skönt att höra, då är jag på rätt spår iaf.

Samma är det här att den nya hunden, Loka, inte kan så mycket. Det finns vissa brister i vardagslydnaden. Inkallningen t.ex. finns det en del att jobba på. I det momentet ser jag gärna att jag sporrar hundarna till att tävla lite. Jag gör också såatt jag fokuserar på Loka då Billie sätter sig (t.ex.) direkt. Naturligtvis får hon också beröm så hon inte tror matte glömt henne... ;)
Men vid koppel på/av samt vid mat så försöker jag ta båda samtidigt och gör det så neutralt som möjligt. Har inte sett några tendenser till att tävla ännu.

Ja vid maten då förstås... Den som är klar först kan ju kanske tänkas få lite rester hos den andra... not...men de lever på hoppet. :rofl: Retrievers... bah... :cool:

Loka äter som om hon aldrig sett mat förut och Billie är inte sen att haka på.

Just nu ligger de och brottas på golvet, relativt sansat men kul har de. Billie har alltid varit lite juvenil, men sansade Loka blev valp på nytt. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 566
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar