Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i en sådan sits, att den ena hästen inte klarar av att vara ensam. Har jobbat med detta länge nu, men det blir inte "bättre än så här". Han klarar av att hanteras ensam, men han klarar inte av att vara ensam i stallet/hagen om man ska ut med den andra. Det spelar ingen roll om det är en annan häst i stallet med honom, eller om det är en människa, men någon måste vara där. Har man honom i hagen och ska rida ut med den andra så spränger han hagen, oavsett om någon människa är där eller inte. Men i stallet så funkar det med en människa, då håller han sig relativt lugn, skriker någon gång efter kompisen, visst, och tittar lite oroligt ut genom fönstret och snurrar någon gång, men annars lugn och kan ta någon tugga hö ibland. Inte så att han stressar upp sig totalt och blir helt galen. Är han ensam så går han helt bananas och sparkar sig ut Detta är otroligt jobbigt och nu tappar jag intresset att göra något alls med dem mer och mer Det är ju ingen som har tid att sitta i stallet och hålla honom sällskap (och inget som jag känner att jag kan kräva av någon heller) så att jag ska slippa ut och motionera den andra. Nu har de i princip bara gått i hagen och dragit i 4 månader, intresset dalar och jag känner att jag orkar inte med detta längre. Det ska alltid planeras, och kollas om någon har tid, eller om någon kan komma med (vilket inträffar typ 1 gång/år) Medryttare har jag försökt söka efter under 1 års tid nu, men ingen är hittad, och det finns inte många intresserade här där vi bor. Två gånger har jag kunnat gå ut på en liten ridtur med den andra hästen, ca 20 minuter/gång, på dessa 4 månader, och då för att min snälla sambo har tagit fika med sig och suttit i stallet med den andra, även fast han har 1000 andra saker som han måste göra Det är ju inte hållbart i längden, och det blir ingen njutbar ridtur då jag vet att han sitter där, då han har annat som väntar som måste göras Det blir bara ett stressmoment för mig, och som då även avspeglar sig på hästen Och han är absolut noll intresserad av hästar och ridning, så att få honom att börja rida/hantera hästar är inget alternativ.
Som jag ser det nu så finns det 3 alternativ:
1. Sälj hästarna och sluta. Någon som jag absolut inte vill.
2. Sälj hästen och köp annan som går att ha ensam. Det är inte direkt heller något jag vill göra, då han ändå betyder otroligt mycket för mig.
3. Köp en tredje häst/ponny, med allt vad det innebär: mer utgifter, mer jobb, mer allt....
Vad tycker Ni? Vad ska jag hitta på? Hur har Ni det hemma hos Er? Som det är nu så går det inte längre. Mitt intresse håller på och tar slut, och det tar mer och mer emot då jag ska göra något med hästarna Jag vill hitta glädjen i att ha häst igen, kunna göra vad jag vill när jag vill igen, utan att behöva vara beroende av andra jämt Någon som kan kläcka någon "magisk lösning" på problemet och så är allt en saga igen
Som jag ser det nu så finns det 3 alternativ:
1. Sälj hästarna och sluta. Någon som jag absolut inte vill.
2. Sälj hästen och köp annan som går att ha ensam. Det är inte direkt heller något jag vill göra, då han ändå betyder otroligt mycket för mig.
3. Köp en tredje häst/ponny, med allt vad det innebär: mer utgifter, mer jobb, mer allt....
Vad tycker Ni? Vad ska jag hitta på? Hur har Ni det hemma hos Er? Som det är nu så går det inte längre. Mitt intresse håller på och tar slut, och det tar mer och mer emot då jag ska göra något med hästarna Jag vill hitta glädjen i att ha häst igen, kunna göra vad jag vill när jag vill igen, utan att behöva vara beroende av andra jämt Någon som kan kläcka någon "magisk lösning" på problemet och så är allt en saga igen