Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

Det är för mycket pengar inblandat för travbanorna och dom aktiva har inte så mycket att säga till om mer än att stryka sina hästar. Själva har vi bestämt oss för att avakta med att starta tills sjukorna har gett sig

Det är för mycket pengar inblandat för travbanorna och dom aktiva har inte så mycket att säga till om mer än att stryka sina hästar. Själva har vi bestämt oss för att avakta med att starta tills sjukorna har gett sig

Börjar bli lite smått irriterad. Har skrivit ett antal gånger att man hörde sig för angående intresse att starta hästar INNAN man beslutade om man skulle ställa in eller inte. Hade ingen visat intresse så hade man ställt in tävlingen.

Och varför visar man intresse då? Varför vill man åka in med sin häst till en tävlingsplats där två hästar just dött i ett virus och stallar på platsen är isolerade? Där är nog den stora frågan. Varför? När man vet om det här och ändå åker undrar jag ju hur man resonerar. Man utsätter ju hästarna för en större risk än vanligt.

Och varför visar man intresse då? Varför vill man åka in med sin häst till en tävlingsplats där två hästar just dött i ett virus och stallar på platsen är isolerade? Där är nog den stora frågan. Varför? När man vet om det här och ändå åker undrar jag ju hur man resonerar. Man utsätter ju hästarna för en större risk än vanligt.

vet du när informationen angående att två hästar dött kom ut?
Vet du när de två hästarna dog?
Jag själv fick höra att två hästar dött på onsdagen, tävlingarna kördes på tisdagen, antar att tävlingsbanan hört runt på tisdagens morgon alt månadgskvällen = inga hästar har dött.
(en häst dog sent på tisdagen och en dog tidigt på onsdagen, alltså dog en under tävlingsdagen och en dagen efter)
Svårt att förutse saker.

DOCK kan jag förstå hur du menar ang att åka till en tävlingsplats där det finns virus. Men det är ju faktiskt upp till var och en. (Bara för att det är bekräftat på just axevalla så innebär inte detta att det endast finns där, vet många som tränar sina ridhästar i olika ridhus just nu där det också kan finnas virus. Man är aldrig säker någonstans, vare sig det mörkas eller inte. TYVÄRR)

Senast ändrad:

Att det KAN finnas virus i ett ridhus kan du väl ändå inte jämföra med risken då det är ett konstaterat utbrott med döda hästar och isolerade stall som följd?

Varför åker man är fortfarande min fråga. Varför riskerar man sin häst hälsa?

Att det KAN finnas virus i ett ridhus kan du väl ändå inte jämföra med risken då det är ett konstaterat utbrott med döda hästar och isolerade stall som följd?

Varför åker man är fortfarande min fråga. Varför riskerar man sin häst hälsa?

du riskerar väl din hästs hälsa lika mycket om du åker till ett ridhus och rider med andra hästar från olika stall? smittbärare, A2 verkar finnas överallt, bara det att vissa väljer att INTE mörka det .bara för att det är konstaterat och man varnar för smitta så betyder det inte att smittbärare finns överallt. Vill du inte riskera något håll dig hemma, med dina hästar, träna på din banan och ha ingen kontakt med övriga världens hästar. Och byt kläder när du vistas med andra hästar.

JAG kan inte svara på varför de som åkte och tävlade valde som dem gjorde. Kanske pga att dem har vaccinerat? Ville tävla med sin häst?

Har ju redan skrivit att man inte kostaterade att hästar dog förrän på tisdagskvällen går väl knappast att ringa på tisdagförmiddagen och säga : hej ,är ni intresserade av att starta eran häst ikväll? dock kommer två hästar att dö senare, en i kväll och en imorgon bitti...

Förstår inte vad du vill ha för svar? Hade du gått på lika mycket om det handlat om konstaterat virus i ett hoppstall? Läste precis en tråd på hoppning där en ridskola inte ställde in tävlingarna när dem hade ringorm, visserligen inte lika "farligt" virus men ändå en sjukdom. varför inte gå dit och ifrågasätta också?

Börjar bli väldigt frustrerad. ring och fråga de som åkte och tävlade i stället.

Senast ändrad:

Man kan ju börja undra, hon skrev att hon inte ville ha några ridfolk-travfolk diskussioner men hon verkar vara ute efter (som jag uppfattar det) fel och brister hos travfolket.

Hoppas jag har fel, men det är min känsla.

Jag undrar redan i första inlägget varför man inte vaccinerar. Jag funderade sen vidare om varför man åker på tävling då man vet att det finns smitta på anläggningen.

Jag tycker inte att svar som "var och en gör som den vill" är någon förklaring på varför. Jag undrar varför man gör så eftersom det är väldigt märkligt för mig.

Jag undrar redan i första inlägget varför man inte vaccinerar. Jag funderade sen vidare om varför man åker på tävling då man vet att det finns smitta på anläggningen.

Jag tycker inte att svar som "var och en gör som den vill" är någon förklaring på varför. Jag undrar varför man gör så eftersom det är väldigt märkligt för mig.

Jag tror att jag läste nånstans att stallen som var isolerade och gäststallen låg så långt ifrån varandra att det inte var så farligt. + att hästarna inte dog av A2 utan av lunginflamation som KAN ha varit en följd av A2. Sedan ska man betänka att båda var unghästar, sådana brukar i regel påverkas värre.

Och sen tänker man krasst så är det nog säkert säkrare att åka och tävla på axevalla där de har konstaterat A2 än till t.ex. ett ridhus i närheten där det inte är konstaterat. För på axevalla skulle jag tro är alla försiktighets åtgärder användna. Men där man inte vet att smittan finns så är man väldigt oförsiktig.

Är själv ingen "travmänniska" men har hört en vettig förklaring från bekant med travhästar.

Om man inte vaccinerar hästen blir den sjuk, man märker det och låter den vila och få behandling etc.

Om man vaccinerar hästen kan den ändå bli smittad och mycket påverkad utan att det kanske direkt märks (hjärtat kan bl a ta mycket stryk). Eftersom det inte märks så tränas hästen som vanligt och kan då få livslånga men.

Jag vaccinerar mina hästar (ej travhästar), skulle inte våga annat, men kan ändå tycka att ovanstående verkar rätt vettigt.

Som med allt annat inom hästverksamhet så finns det två sidor av samma mynt.

Mvh QP

Hästar dör knappast direkt av A2, dör de så dör de i lunginflammation.
Om man har en häst med A2 som får lunginflammation så kan man väldigt säkert säga att den beror på A2n.
Ett influensavirus drabbar hela andningsapparaten inklusive lungorna medans ett förkylningsvirus som rhinovirus bara drabbar övre luftvägarna.
Influensan är definitivt obehagligare o farligare för hästen medans rhino kan vara ett ekonomiskt problem pga stillestånd.
Vanligt är dock att man ställer diagnosen rhino baserat bara på ETT blodprov vilket är totalt fel. För att koppla problem till rhinovirus måste man ha minst två prover.
PL

Senast ändrad:

Håller helt med dig. Jag har också svårt att förstå hur man tänker då man frivilligt besöker en travbana där ett 50 tal hästar har A2 samt alla stallar utom ett är isolerade. det spelar ju egentligen ingen roll om hästarna dog dagen efter tävlingen eller inte. Det farliga med influensa är ju just dessa bakteriella sekundärinfektioner som t ex lunginflammation.

Argumentet att gäststallarna ligger en bit ifrån de andra stallarna håller inte heller tycker jag. Man måste tänka på att A2 är en luftburen sjukdom och att virus kan smitta lång i luften ,talas om 100tal meter. Det är dessutom inte speciellt lång mellan gäststallar och de permanenta stallarna.

Att man väljer att ändå köra tävlingar och att vissa väljer att starta sina hästar beror på pengar och okunskap. Många förstår nog inte hur smittsamt detta virus är och hur besvärligt det blir om man får hem smittan, sprider vidare smittan , får sjuka hästar som varken kan träna eller starta på länge. det är ju egentligen inte speciellt ekonomiskt på sikt.

Argumentet att det är upp till var och en att starta känns inte heller så genomtänkt. Det är ju faktist hästen som drabbas av sjukdom och får lida, inte ägaren. Har man inte ett eget stall finns dessutom risken att sprida smitta till andras hästar.

Åker man och tävlar med sin häst, trav eller ridhäst finns så klart alltid en risk för smitta men det är en stor skillnad att åka till ett ridhus eller en travbana där man inte konstaterat smitta än att åka till en anläggning där en konstaterad smitta redan finns.

Tips: Läs om influensa och andra infektionssjukdomar på SVA:s hemsida. Det förekommer lite konstiga "åsikter" om både vaccinering och olika virus här i tråden. Läs gärna på lite.

www.SVA.se

Min travare är regelbunden vaccinerad.

Då får du nog ta kontakt med dom startande tränarna/kuskar/ägare den aktuella dagen..
För just nu säger jag som Gotlandsrusset..känns i luften att du är ute efter nåt..ganska provokativa inlägg till dom som försökt svara.

Och eftersom ridfolk lyser med sin frånvaro i denna tråd när det gäller att svara på varför man utsätter sina egna för risker att sjukna in så blir det hela enbart en stor spekulation hit och dit och varför man gör si eller så..

Och vi ska väl ändå inte sätta igång nåt "tjurigt" om saker som varken du eller vi "travfolk" kan svara på då dom "skyldiga" inte finns på plats.

AM

Att ridfolket lyser med sin frånvaro är ju tråkigt. De som tävlar förstår jag, våra hästar är vaccinerade, men det finns ridfolk som inte tävlar och som inte heller vaccinerar.

Och att du tycker att det är en provakativ tråd får stå för dig. Att man inte vaccinerar och att man åker till en konstaterat smittad anläggning är helt vansinnigt i mina ögon. Därför undrar jag varför? Undrar inte du? Du har ju också vaccinerat skrev du, du har ju alltså tagit ställning för.

Och vaddå inte kan svara för att de som du kallad dem "skyldiga" inte finns här? Djurjouren svarade att hon inte vaccinerar och gav sin motivering till det. QP vaccinerar men kunde ändå upplysa med hjälp av resonemang hon hört av de som inte gör det.

Det här gäller inte bara travarna, det gäller alla hästar. Ska vi vaccinera med målet att utrota en sjukdom måste ju alla göra det. Eller vaccinerar vi bara för att lindra för våra egna hästar?

Allvarligt talat så tycker jag att det är trams att jag ska behöva försvara att jag skapade en tråd på hästvård om vaccinationer då A2 har ett utbrott och då hästar dör. Hade jag skrivit en tramstråd på gnägg om det så är det en sak, men att ni blir så provocerade av den här tråden kan jag inte alls förstå.

Tillägg: Travfolk har tagit upp lastning av ridhästar i den här tråden. Det tycker du inte är ett uttalande bara för att skapa bråk? Helt orelevant för trådens ämne.

När det gäller A2 är målet inte att utrota sjukdomen, det går inte med dagens teknik, utan att lindra för hästarna o i bästa fall minska smittspridningen.
PL

Det hade varit intressant att höra ja! Förstår inte det här med att travare inte vaccineras...

Det är att förenkla lite väl mycket. Det finns inget vaccinationsTVÅNG för travhästar.
Det finns inte heller för ridhästar mfl som inte tävlar...
Det är tillåtet att vaccinera travare oxå...

mvh Tuddeomudde

(som givetvis har sina egna vaccinerade och är FÖR vaccinationstvång vid start)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka