Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

Då får du nog ta kontakt med dom startande tränarna/kuskar/ägare den aktuella dagen..
För just nu säger jag som Gotlandsrusset..känns i luften att du är ute efter nåt..ganska provokativa inlägg till dom som försökt svara.

Och eftersom ridfolk lyser med sin frånvaro i denna tråd när det gäller att svara på varför man utsätter sina egna för risker att sjukna in så blir det hela enbart en stor spekulation hit och dit och varför man gör si eller så..

Och vi ska väl ändå inte sätta igång nåt "tjurigt" om saker som varken du eller vi "travfolk" kan svara på då dom "skyldiga" inte finns på plats.

AM

:bow::bow::bow:
Orkar knappt kolla i den här tråden längre. Spelar ju ingen roll vad man säger så blir man "nertryckt" och ifrågasatt.

Nej
Ett virus går inte att ta bort, endast mildra symtom. Ett virus är uppbyggt på ett helt annat sätt än en bakterie och det finns inget som tar bort viruset, bara förhindrar baktriella komplikationer.

Jag vet inte, det var därför jag frågade.

Senast ändrad:

Att ridfolket lyser med sin frånvaro är ju tråkigt. De som tävlar förstår jag, våra hästar är vaccinerade, men det finns ridfolk som inte tävlar och som inte heller vaccinerar.

Och att du tycker att det är en provakativ tråd får stå för dig. Att man inte vaccinerar och att man åker till en konstaterat smittad anläggning är helt vansinnigt i mina ögon. Därför undrar jag varför? Undrar inte du? Du har ju också vaccinerat skrev du, du har ju alltså tagit ställning för.

Och vaddå inte kan svara för att de som du kallad dem "skyldiga" inte finns här? Djurjouren svarade att hon inte vaccinerar och gav sin motivering till det. QP vaccinerar men kunde ändå upplysa med hjälp av resonemang hon hört av de som inte gör det.
Du ifrågasätter gång på gång varför man åker till en tävling där det finns konstaterat a2. Fråga dem som var där och tävlade. För vi kan inte svara på det.
Det här gäller inte bara travarna, det gäller alla hästar. Ska vi vaccinera med målet att utrota en sjukdom måste ju alla göra det. Eller vaccinerar vi bara för att lindra för våra egna hästar?

Allvarligt talat så tycker jag att det är trams att jag ska behöva försvara att jag skapade en tråd på hästvård om vaccinationer då A2 har ett utbrott och då hästar dör. Hade jag skrivit en tramstråd på gnägg om det så är det en sak, men att ni blir så provocerade av den här tråden kan jag inte alls förstå.

Tillägg: Travfolk har tagit upp lastning av ridhästar i den här tråden. Det tycker du inte är ett uttalande bara för att skapa bråk? Helt orelevant för trådens ämne.

ja, det var onödigt att ta upp, förstår inte varför. Dock går det inte att utrota virus. För det finns inga botemedel mot virus. Man får bara låta det gå över och försöka förhindra baktriella komplikationer.
Virus kan även ändra form vilket gör det ännu svårare att komma underfull med. Hade det varit en sjukdom som bestod av bakterier hade man kunnat bli av med det. Visst om alla vaccinerar så kommer man slippa svårare fall av A2 men man har inget deffenitivt skydd bara för att man vaccinerar, spec inte om sjukdomen ändrar form.
Och för att alla ska vaccinera så gäller det inte bara tävlande ridhästar och travhästar utan alla hästar i hela sverige + de som kommer och tävlar utifrån. Svårt att uppnå, även om det inte är omöjligt.

Och för att alla ska vaccinera så gäller det inte bara tävlande ridhästar och travhästar utan alla hästar i hela sverige + de som kommer och tävlar utifrån. Svårt att uppnå, även om det inte är omöjligt.

Nu börjar vi komma till en bra diskussion. Tack.

Ja, det hade väl varit det bästa att alla häster ska vaccineras. Borde man inte kunna klara det snart med hjälp av pass och kontroller? Jag är ingen registerfreak, men om man kan använda det för att minska sjukdomar så är det ok tycker jag.

jo, varför inte. Dock vet jag inte hur sjukdomen yttrar sig i andra länder? om den finns i de varmare länderna? Hur stor koll har dem där och vad händer om alla vaccineras? kommer sjukdomen ändra form och bli aggressivare? Kommer de i de andra länderna gå med på att vaccinera eller strunta i att åka hit och tävla?

kommer de som har hästen som promenadhäst, sällskap gå med på att vaccinera år efter år när dem inte har kontakt med andra hästar?..finns så mycket frågetecken.

Eftersom ni har vaknat på fel sida vill jag bara påpeka att jag inte alls är, och aldrig har varit, någon motståndare till travhästar eller travsport. Tvärtom så har jag faktiskt jobbat i travstall som tonåring och fått en stor del av min hästkunskap därifrån.

Det går väl? inte att vaccinera för att utrota en virussjukdom?

Jo det går när det gäller vissa sjukdomar.
Man har tex lyckats att utrota smittkoppor o nästan utrota polio.
Det finns många virussjukdomar där vaccin ger ett fullständigt skydd.
Influensavirus är dock komplicerade på flera sätt.
PL

Nu börjar vi komma till en bra diskussion. Tack.

Ja, det hade väl varit det bästa att alla häster ska vaccineras. Borde man inte kunna klara det snart med hjälp av pass och kontroller? Jag är ingen registerfreak, men om man kan använda det för att minska sjukdomar så är det ok tycker jag.

Jag är ledsen att göra dig besviken där.. men jag kommer aldrig vaccinera mina hästar förutom om jag måste. Risken är för stor att de blir sjuka av själva vaccinationen + att vaccinationen inte skyddar så bra mot A2 utan mest lindrar. Jag vill kunna se när mina hästar är ordentligt sjuka så jag slipper riskera att träna dom fast de är sjuka vilket i sin tur kan leda till mkt värre åkommor.

Nej
Ett virus går inte att ta bort, endast mildra symtom. Ett virus är uppbyggt på ett helt annat sätt än en bakterie och det finns inget som tar bort viruset, bara förhindrar baktriella komplikationer.

Inte riktigt hela sanningen det finns idag ett antal antivirala medel bla Tamiflu mot influensavirus på folk.
PL

Ja till stor del därför men det finns även andra svårigheter som gör att det är svårt att få till ett bra vaccin, det är därför man mixtrar med att sätta fast antigen på andra partiklar som tex ett avdödat kanariefågelvirus.
PL

Ett exempel på ett annat virus mot vilket vaccination fungerar utmärkt är Parvoviruset som orsakar sk.Kattpest(katt) och Hundpest (hund).
Finns många fler exempel, även på virus som så gott som utrotats med bra vaccinationsprogram både på djur och människor!
Tänk vad många dödliga sjukdomar på oss människor som inte finns längre tack vare vaccinering.
Många här i tråden verkar tycka att vaccinering är något onödigt, overksamt och farligt. Läs på lite!!

När det gäller parvo var effekten dock dålig tills man övergick från avdödat till levande vaccin.
PL

Jag pratar om dagens vacciner.

Men... var verkligen de avdödade vaccinerna så dåliga mot parvo? Det kan inte finnas så många exempel på djur som fått parvoinfektion trots vaccination med dessa heller. (Förutsatt korrekt vacc.intervall)

Det var ju bara ett par år sen de avdödade parvovaccinerna försvann. Ja det finns många exempel på korrekt vaccinerade hundar o katter som fick parvo trots korrekt vaccination, ännu fler på valpar som fått det trots 2-3 sprutor av 4.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka