Sv: Två hästar döda på Axevalla
Det går väl? inte att vaccinera för att utrota en virussjukdom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då får du nog ta kontakt med dom startande tränarna/kuskar/ägare den aktuella dagen..
För just nu säger jag som Gotlandsrusset..känns i luften att du är ute efter nåt..ganska provokativa inlägg till dom som försökt svara.
Och eftersom ridfolk lyser med sin frånvaro i denna tråd när det gäller att svara på varför man utsätter sina egna för risker att sjukna in så blir det hela enbart en stor spekulation hit och dit och varför man gör si eller så..
Och vi ska väl ändå inte sätta igång nåt "tjurigt" om saker som varken du eller vi "travfolk" kan svara på då dom "skyldiga" inte finns på plats.
AM
Att ridfolket lyser med sin frånvaro är ju tråkigt. De som tävlar förstår jag, våra hästar är vaccinerade, men det finns ridfolk som inte tävlar och som inte heller vaccinerar.
Och att du tycker att det är en provakativ tråd får stå för dig. Att man inte vaccinerar och att man åker till en konstaterat smittad anläggning är helt vansinnigt i mina ögon. Därför undrar jag varför? Undrar inte du? Du har ju också vaccinerat skrev du, du har ju alltså tagit ställning för.
Och vaddå inte kan svara för att de som du kallad dem "skyldiga" inte finns här? Djurjouren svarade att hon inte vaccinerar och gav sin motivering till det. QP vaccinerar men kunde ändå upplysa med hjälp av resonemang hon hört av de som inte gör det.
Du ifrågasätter gång på gång varför man åker till en tävling där det finns konstaterat a2. Fråga dem som var där och tävlade. För vi kan inte svara på det.
Det här gäller inte bara travarna, det gäller alla hästar. Ska vi vaccinera med målet att utrota en sjukdom måste ju alla göra det. Eller vaccinerar vi bara för att lindra för våra egna hästar?
Allvarligt talat så tycker jag att det är trams att jag ska behöva försvara att jag skapade en tråd på hästvård om vaccinationer då A2 har ett utbrott och då hästar dör. Hade jag skrivit en tramstråd på gnägg om det så är det en sak, men att ni blir så provocerade av den här tråden kan jag inte alls förstå.
Tillägg: Travfolk har tagit upp lastning av ridhästar i den här tråden. Det tycker du inte är ett uttalande bara för att skapa bråk? Helt orelevant för trådens ämne.
Orkar knappt kolla i den här tråden längre.
Och för att alla ska vaccinera så gäller det inte bara tävlande ridhästar och travhästar utan alla hästar i hela sverige + de som kommer och tävlar utifrån. Svårt att uppnå, även om det inte är omöjligt.
Nu börjar vi komma till en bra diskussion. Tack.
Ja, det hade väl varit det bästa att alla häster ska vaccineras. Borde man inte kunna klara det snart med hjälp av pass och kontroller? Jag är ingen registerfreak, men om man kan använda det för att minska sjukdomar så är det ok tycker jag.
Nej
Ett virus går inte att ta bort, endast mildra symtom. Ett virus är uppbyggt på ett helt annat sätt än en bakterie och det finns inget som tar bort viruset, bara förhindrar baktriella komplikationer.