Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

Många här i tråden verkar tycka att vaccinering är något onödigt, overksamt och farligt. Läs på lite!!

Om du kan bevisa för mig att vaccin är helt ofarligt och ger mig 100 % skydd mot sjukdommen och inte bara lindrar symptom, så varsegod. Tills dess så håller jag fast vid min åsikt.

100% effektivt o 0% biverkningar! Så bra var inte ens smittkoppsvaccinet som vid det här laget räddat många miljoner människoliv.
PL

OK, hästarna dog inte förrän på onsdagen och tävlingen kördes på tisdagen, men redan på tidsdagen och säkert någon dag innan det så borde väl misstanke om A2 virus funnits.
Även om ingen av er var där, har ni någon aning om det basunerades ut att ev smitta fanns på anläggningen så folk hade en chans att välja at åka dit eller inte?

Det mörkas säkert inom ridvärlden, det betvivlar jag inte, men mig veteligen så ställer klubbar in tävlingen om ens misstanke för tex A2, kvarka eller liknade kan finnas på anläggningen, detta då innan provsvar kommit.
Min fd klubb har ett par tillfällen gjort detta (och självklart stängt anläggningen), dock har det ingen av gångerna visat sig vara något av ovanstående, klubben har förlorat massor med pengar på det men vill inte riskera att föra ev smitta vidare.

OK, hästarna dog inte förrän på onsdagen och tävlingen kördes på tisdagen, men redan på tidsdagen och säkert någon dag innan det så borde väl misstanke om A2 virus funnits.
Även om ingen av er var där, har ni någon aning om det basunerades ut att ev smitta fanns på anläggningen så folk hade en chans att välja at åka dit eller inte?

Det mörkas säkert inom ridvärlden, det betvivlar jag inte, men mig veteligen så ställer klubbar in tävlingen om ens misstanke för tex A2, kvarka eller liknade kan finnas på anläggningen, detta då innan provsvar kommit.
Min fd klubb har ett par tillfällen gjort detta (och självklart stängt anläggningen), dock har det ingen av gångerna visat sig vara något av ovanstående, klubben har förlorat massor med pengar på det men vill inte riskera att föra ev smitta vidare.

du har inte läst igenom hela tråden va? :cool: om du hade gjort det så hade du haft svar på många av dina "frågor"

Jo det har jag men jag måste missat svaren, men skitsamma då, orkar inte läsa igenom hela tråden igen.

OT: Ett tips för dig är att läsa Citattråden på Bukefalos hjälp. :angel:

kl
När jag gick på hästgymnasiet (trav) så var det två hästar i det stallet som var vacc (privatägda) och det var dom två som blev sjukast under den A2 historien. Båda hade hög feber ordentilgt med snuva, medans dom som inte var vacc var nästan symptom fria.
i stallet stod allt från unghästar till äldre tävlingshästar.

Jaa?
Inlägg i debatten eller bara några länkar?
PL

Bara några länkar med lite mer kunskapsgivande information än ogrundade inlägg i debatten.

Jag har för mig att en länk tidigare har hänvisats till från ngn där egna argument och kunskap har "haltat lite" där som nu.

Personligen har jag inget mer i denna tråd att göra än att min uppfattning är att vaccination inte bygger upp hästens eget imunförsvar nämnvärt. Däremot så bygger en frisk häst otroligt snabbt upp antikroppar och sitt imunförsvar om man utsätter den för smitta.

Virus är jag ytterst tveksam till om det går att vaccinera emot så vida man nu inte genom forskning lyckats häva muteringen av virusets mutering.

100% effektivt o 0% biverkningar! Så bra var inte ens smittkoppsvaccinet som vid det här laget räddat många miljoner människoliv.
PL

ja jo jag vet.. självklart är inget 100% säkert. men du fattar poängen

Som jag sa ovan så finns det många virus som det går utomordentligt bra att vaccinera mot o där man får en väldigt bra o långvarig immunitet.
Så din tveksamhet till om det går att vaccinera mot virus visar mest på att du inte satt dig in i saken.
PL

Bara några länkar med lite mer kunskapsgivande information än ogrundade inlägg i debatten.

Jag har för mig att en länk tidigare har hänvisats till från ngn där egna argument och kunskap har "haltat lite" där som nu.

Personligen har jag inget mer i denna tråd att göra än att min uppfattning är att vaccination inte bygger upp hästens eget imunförsvar nämnvärt. Däremot så bygger en frisk häst otroligt snabbt upp antikroppar och sitt imunförsvar om man utsätter den för smitta.

Virus är jag ytterst tveksam till om det går att vaccinera emot så vida man nu inte genom forskning lyckats häva muteringen av virusets mutering.

Har du verkligen läst igenom och förstått VAD SOM STÅR i dina egna länkar med de åsikterna??

Visst vacciner som räcker livet ut är sällsynta(även mot bakterier) men det innebär ju inte att det inte finns effektiva vacciner mot virus:confused:
PL

Som Peter L skriver ovan finns det många virus som det går utmärkt att vaccinera mot medan vissa, såsom A2, ibland bara ger lindrigare sjukdom och kortare sjukdomsförlopp, vilket i alla fall jag tycker är bra då hästen slipper må alltför dåligt och förhoppningsvis även slipper allvarligare komplikationer.

Att låta hästar eller andra djur genomgå allvarliga sjukdomar (för att stärka immunförsvaret) som går att få ett bra skydd mot genom vaccinering rimmar dåligt med ett bra djurskydd. Vilken vill t ex se sin hund eller katt plågas av parvovirus?
Att vaccinering skulle medföra ett dåligt immunförsvar är inte sant, däremot behövs ett bra fungerande immunförsvar för bästa svar på vaccineringen.

Om man läser noga på SVA:s sida hittar man dessa TÄNKVÄRDA ord om vaccinering (allså inte om influensa på häst utan i största allmänhet)

DEN FÖRÄNDRADE ATTITYDEN TILL VACCIN:
I takt med att incidensen av de sjukdomar som förbyggs av vaccin minskat så har den mediala tyngdpunkten förskjutits från vaccinernas fördelar till de risker som är förknippade med vaccinering. Bevisade såsom misstänkta. De sjukdomar man vaccinerar mot ses så sällan liksom komplikationerna efter genomgången infektion att de sällsynta biverkningarna som uppkommer ibland tas som bevis att vacciner är farliga.
NEJ TILL VACCINATION INNEBÄR I FÖRLÄNGNINGEN JA TILL SJUKDOM

Sen händer det ju saker på vaccinfronten när det gäller att sätta ihop vacciner som ger bättre effekt. Proteq flu är det senaste på influensafronten där man menar att virusutsöndrigen reduceras till nästan ingenting.
PL

*Kl*

Hästen som dog på Mp hade INTE A2 enligt djungeltelegrafen.

Stämmer det att det är den B-tränare som ryktena säger så tror jag på det för h*n träffar otroligt mycket hästar inom yrket och har koll på sina hästar.

*Kl*

Hästen som dog på Mp hade INTE A2 enligt djungeltelegrafen.

Stämmer det att det är den B-tränare som ryktena säger så tror jag på det för h*n träffar otroligt mycket hästar inom yrket och har koll på sina hästar.

Ytterligare uppdatering, denna häst dog troligtvis av att halspulsådern gick sönder och kommer inte att obduceras.

Denna gång förstahandsuppgifter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka