Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Idag, torsdag, har STC fått uppgifter om att en travhäst hos en B-tränare utanför Mantorp avled i lördags. Samband med influensan kan inte uteslutas då ett antal hästar i stallet haft feber och hosta."
Tredje dödsfallet alltså.
*KL*
Min familj har hållt på med trav i 30 år och har aldrig vaccinerat och har heller aldrig haft influensa.. Själv är jag inte så insatt i det här med vaccin.. Men hur är det med att hästar blir sjuka av vaccinet? Vet att det händer ibland.. är det nån som varit med om det?
Man kan ju knappast byta kläder mellan varje häst som inspekteras. En tävlingsvet är ju inte ute på sjukbesök, en smittad häst på tävling är ett sällsynt undantag. Då skulle hästarna inte heller få gå in i samma ridhus osv. Tävlingar ska ställas in.
Reglerna måste ju vara rimliga i förhållande till risken.
"Idag, torsdag, har STC fått uppgifter om att en travhäst hos en B-tränare utanför Mantorp avled i lördags. Samband med influensan kan inte uteslutas då ett antal hästar i stallet haft feber och hosta."
Tredje dödsfallet alltså.
Det värsta tycker jag är att dom körde tävlingar på axevalla trots influensan!
Mina hästar är oxå vaccinerade.
Snuffsan:
"Hade det varit i ridsport så hade allt ställts in omedelbart. Varför resonerar man inte så inom travet?"
Finns annat inom ridsporten som jag tycker travet har bättre ordning på (enligt mig).
Vilka virus tänker du på som är mkt värre o inte går att skydda sig mot? Rhinovirus???
PL
Jag håller med... jämför tex hur det ser ut nä det ska lastas. Inte sett många svårlastade travhästar....på ridtävlingar får man se både det ena och det andra.
Hehe..kan vara rena underhållningen..hehe.
Men för att återgå till ursprunget så tycker jag det är märkligt att inte tävlingarna ställdes in på banan..mycket märkligt..
I övrigt så anser jag att det fortfarande behöver forskas i just A2 då den slår till ganska hårt även på vaccinerade besättningar..
Vi vaccinerar alla, och hos oss födda föl, mot bland annat influensan.
MEN, om man ska diskutera djupare i ämnet så upplever vi, som stuteriägare, att största mörkningarna angående olika hästsjukdomar så som virusabort, influensa, ringorm och annat är på ridstallen.
Det är också där den största spridningen finns tycker jag.
Man skäms att man blivit drabbad, försöker leta rätt på "den skyldige" och blir helt oresonlig
Man kan ju tycka att det är bedrövligt med ovaccinerade travare när det gäller A2..och nu har det dött minst 2 i "offentligt" ljus..
JAg tycker det är ännu värre att åka iväg med dräktiga ston på ridtävlingar/ridträningar och kurser..
Fast det är ju min åsikt förståss
AM
Jag håller med... jämför tex hur det ser ut nä det ska lastas. Inte sett många svårlastade travhästar....på ridtävlingar får man se både det ena och det andra.
Alltså det räcker inte med att göra den vanliga vaccineringen på dräktiga ston? har bara fått höra att man bör ge stelkrampsprutan ca 1 månad innan fölningen så att även fölet får sin del av den om man ska säga så. vaccinerade stoet i torsdags å då sa vet inget mer än om stelkrampen som jag redan visste.
fick ju hämtat hem unghästen igår från åby (balltorp), han var lite snorig men efter att han fått på sig vintertäcke, gått ute en stund å sedan varit inne i stallet så vart han inte det längre, kan nog berott på utebox å för tunt täcke. tempat honom imorse å det var ok, får se till att han blir tempad ett par dagar så man får koll på hans normaltemp igen. nu står ju hästarna i 2olika stallar å inte tillsammans i hagen utan i hagar en bit ifrån varandra. hur länge tycker ni att de bör stå så här? räcker en vecka eller ska man köra på 2 för att vara säker? det känns ju inte som om han skulle ha något men man vet ju aldrig.