Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

"Idag, torsdag, har STC fått uppgifter om att en travhäst hos en B-tränare utanför Mantorp avled i lördags. Samband med influensan kan inte uteslutas då ett antal hästar i stallet haft feber och hosta."

Tredje dödsfallet alltså.

"Idag, torsdag, har STC fått uppgifter om att en travhäst hos en B-tränare utanför Mantorp avled i lördags. Samband med influensan kan inte uteslutas då ett antal hästar i stallet haft feber och hosta."

Men det har inte kommit någon uppdatering om detta och Mantorp har inte ens nämnts i Smittinfo när det diskuterats A2? Jag hörde inget på kliniken i går heller, eller i gäststallarna för den delen även om jag bara träffade några stycken.

Alltså inget man kan ta för givet ännu.

*KL*

Min familj har hållt på med trav i 30 år och har aldrig vaccinerat och har heller aldrig haft influensa.. Själv är jag inte så insatt i det här med vaccin.. Men hur är det med att hästar blir sjuka av vaccinet? Vet att det händer ibland.. är det nån som varit med om det?

Visst kan hästar bli sjuka av själva vaccinet. Jag hade en häst som fick feber och halva halsen svullnade varje gång hon blev vaccinerad mot A2.

Varför vaccineras hästarna med 1-årsintervall när vaccinationen inte räcker så länge? I galoppen vaccineras hästarna med 6-månaders intervall. Varför är det inte så inom ridsporten om det nu ska vara vaccinationstvång. Och varför är det bara tvång på de som ska tävla? Borde det inte gälla alla då? Det sprids nog mer sjukdommar under träningspass i ridhus eller då ston åker på betäckningar o d än på en tävlingarena. Tycker det verkar löjligt att hålla på och vaccinera om det inte gäller alla.
Jag vaccinerar inte mina hästar då det finns virus som inte går att skydda sig mot som dessutom är mycket värre än A2. Jag åker in till banan och mina hästar står/går bara någon meter från andra hästar i gäststallet och inte har jag fått med mig något A2 hem. Däremot när det var ryttartävlingar på banan fick båda mina hästar med sig Rhinovirus hem med 6 månaders total vila. Jag hade hellre tagit A2.

ringde till stc å pratade med en veterinär där, han sa att det skulle vara ok på åby. mamma pratade även med stallchefen där hästen stod å han sa att det inte fanns något där, mamma förklarade att vi hade ett dräktigt sto hemma å han lovade att det inte finns något där. de vaccinerar tydligen var 3:e månad om jag fattade rätt. sen stod hästen inte inne på själva åby utan balltorp.

åkte ner å hämtade hästen ida, tyckte att han var lite snorig å när vi lastade ur honom så var han allt snorig. kul nej. han stod i utebox när jag hämtade honom med tunt fleectäcke å han e ju van att stå inne i stall så förhoppningsvis är det pga av det. nu kanske man undrar varför jag hämtar hem hästen när jag har ett dräktigt sto hemma, jo det är ju nämligen han som äger stallets häst. men vi har ett stall med 2boxar där han får stå så han kommer inte stå brevid det dräktiga stoet. så nu får vi tempa å hålla koll på honom noggrant ett tag. Om vi nu säger att han skulle bära på någon smitta vilket jag verkligen inte hoppas, hur lång tid tar det innan det bryter ut?

Ang intervall mellan vaccinationerna bör man väl gå efter tillverkarens rekommendationer? Tror att exv tillverkaren av EquipF anger 12 månader som intervall när det gäller revaccinering, men jag kan ha fel.

Varför tycker du att rhinovirus är värre än A2?
*nyfiken*

Jag är oxå MKT mer rädd för Rhinovirus....
Väldigt svårt att bli av med, sätter ner hästarna otroligt mkt, utan att det syns, vilket gör att det är lätt att träna dem fast de egentligen är sjuka...

Har man trav och galopp hästar eller avselshästar är Rhonovirus fruktansvärt.

Stor del av mina "undgåsmitta" planering baserar sig på att undvika Rhinovirus.

Man kan ju knappast byta kläder mellan varje häst som inspekteras. En tävlingsvet är ju inte ute på sjukbesök, en smittad häst på tävling är ett sällsynt undantag. Då skulle hästarna inte heller få gå in i samma ridhus osv. Tävlingar ska ställas in.

Reglerna måste ju vara rimliga i förhållande till risken.

och hur ska man hålla koll på att INGEN Häst är smittbärare? en häst som kommer från A kan ha med sig smittan till B utan att ha insjuknat själv. Det du säger går inte ihop med verkligheten. Många bor i inackorderingsstall och åker och tränar/tävlar ihop med andra hästar. Det GÅR inte att hindra att olika förkyldningar och smittor färdas såvida man inte håller hästarna hemma, slutar tävla och struntar i kontakt med andra.

jo, det skrev jag för tre sidor sedan ;)

Det värsta tycker jag är att dom körde tävlingar på axevalla trots influensan!

Mina hästar är oxå vaccinerade.

Snuffsan:
"Hade det varit i ridsport så hade allt ställts in omedelbart. Varför resonerar man inte så inom travet?"

Finns annat inom ridsporten som jag tycker travet har bättre ordning på (enligt mig).

Jag håller med... jämför tex hur det ser ut nä det ska lastas. Inte sett många svårlastade travhästar....på ridtävlingar får man se både det ena och det andra.

Vilka virus tänker du på som är mkt värre o inte går att skydda sig mot? Rhinovirus???
PL

Rhinovirus är ett. Man ser inte sympom men tränar vidare och som jag skrev det tog mina hästar 6 månader innan jag hade dem helt återställda och jag vågade träna vidare med dem. En treåring fick sin säsong spolierad och en 4-åring. Det andra är kvarka. Kan förstöra en hästs tävlingskarriär totalt. Kan överleva i upp till ett år . Hästen kan gå i upp till ett halvår latent med kvarka utan att den bryter ut. Jag tror inte det är bra att träna en häst som har viruset i kroppen utan att det bryter ut. Tänk dig alla transporter som lånas/hyrs ut och boxar/stall som hästar flyttar in och ut ur som sprider smitta. Ett tredje är virusabort och troligen den mest vanligt förekommande.

Jag tror att ett viktikgt moment i all hantering är att desinfektera hästens närmiljö. Att tvätta och använda Virkon S håller mycket borta.

Jag har stått på en större anläggning där det fanns två stora stall, vid tre tillfällen så drabbads anläggningens ridskolestall (ovaccinerade hästar) av A2, privatstallets alla hästar var vaccinerade, inte en enda häst i privatstallet drabbades någon av gångerna av A2 trots att istort sett alla ridskolehästarna i stallet 15 m bort var sjuka.

Jag håller med... jämför tex hur det ser ut nä det ska lastas. Inte sett många svårlastade travhästar....på ridtävlingar får man se både det ena och det andra.

Hehe..kan vara rena underhållningen..hehe.

Men för att återgå till ursprunget så tycker jag det är märkligt att inte tävlingarna ställdes in på banan..mycket märkligt..

I övrigt så anser jag att det fortfarande behöver forskas i just A2 då den slår till ganska hårt även på vaccinerade besättningar..

Vi vaccinerar alla, och hos oss födda föl, mot bland annat influensan.

MEN, om man ska diskutera djupare i ämnet så upplever vi, som stuteriägare, att största mörkningarna angående olika hästsjukdomar så som virusabort, influensa, ringorm och annat är på ridstallen.

Det är också där den största spridningen finns tycker jag.
Man skäms att man blivit drabbad, försöker leta rätt på "den skyldige" och blir helt oresonlig

Man kan ju tycka att det är bedrövligt med ovaccinerade travare när det gäller A2..och nu har det dött minst 2 i "offentligt" ljus..

JAg tycker det är ännu värre att åka iväg med dräktiga ston på ridtävlingar/ridträningar och kurser..
Fast det är ju min åsikt förståss

AM

Hehe..kan vara rena underhållningen..hehe.

Men för att återgå till ursprunget så tycker jag det är märkligt att inte tävlingarna ställdes in på banan..mycket märkligt..

I övrigt så anser jag att det fortfarande behöver forskas i just A2 då den slår till ganska hårt även på vaccinerade besättningar..

Vi vaccinerar alla, och hos oss födda föl, mot bland annat influensan.

MEN, om man ska diskutera djupare i ämnet så upplever vi, som stuteriägare, att största mörkningarna angående olika hästsjukdomar så som virusabort, influensa, ringorm och annat är på ridstallen.

Det är också där den största spridningen finns tycker jag.
Man skäms att man blivit drabbad, försöker leta rätt på "den skyldige" och blir helt oresonlig

Man kan ju tycka att det är bedrövligt med ovaccinerade travare när det gäller A2..och nu har det dött minst 2 i "offentligt" ljus..

JAg tycker det är ännu värre att åka iväg med dräktiga ston på ridtävlingar/ridträningar och kurser..
Fast det är ju min åsikt förståss

AM

Hej, kastar mig in här med mina funderingar som brukar uppröra.

För det första så förstår jag inte vilket virus eller influensa som sprids vid lastning,Är för mig en gåta:confused: sedan har jag personlig erfarenhet av att ha fått nöjet att se svårlastade travhästar och hur man löser dom problemen.

Att en travtävling med riks status sällan ställs in har inget med hästarnas säkerhet att göra utan enbart av ekonomiskt säkerhetstänkande från ATG:s sida. Hästarna skiter man i så långt det går, här gäller det att tänka ekonomiskt.

All typ av vaccinering betyder ju att man i en koncentrerad balanserad dos injecerar hästen med just den sjukdomsbild man vill att den ska bygga upp antikroppar emot, och ju mer och ofta man vaccinerar ju snabbare kommer dessa virus,infektioner att muttera. Virus har jag ingen erfarenhet av att det ens går att vaccinera emot.

Som jag har förstått det så har flertalet av dessa dödsfall vid obduktion påvisat dödsorsak lunginflamation. Lunginflamation är ofta en secundär åkomma vid redan tidigare nedsatt allmäninfektion där man inte avbrutit träningen eller satt igång träningen för tidigt av en eller annan orsak. Kan pengar och krävande ägare om att hästen ska starta nu någon inverkan på dessa dödsfall??

Mörkningar sker överallt och kommer alltid att göra så länge det nu inte det lagstadgas med lite striktare regler som kommer i dagsljuset.

Virusaborten finns ju i tre former och att vaccinera dräktiga ston är för mig en självklarhet. Men den paralytiska formen som kan drabba alla hästar och ger förlamningar som i värsta fall är så allvarliga att hästen måste nödslaktas eller att de kan få rörelsestörningar som är livslånga. Den går inte heller att behandla. Det tycker jag är ett virus som är mycket värre än A2. Det går ju att vaccinera mot virusabort men då måste det ges varannan månad. Eftersom det här är den vanligaste virussorten som drabbar våra hästar kanske det skulle införas vaccinationstvång på den? Jag tycker att stelkramp är det som varenda människa borde se till att hästen är vaccineras mot. Försäkringsbolagen tror jag har satt in det som ett krav om hästen ska få försäkras. Jag är inte mycket för att med tvång styra människor utan sunt förnuft brukar räcka långt.:bow:

Alltså det räcker inte med att göra den vanliga vaccineringen på dräktiga ston? har bara fått höra att man bör ge stelkrampsprutan ca 1 månad innan fölningen så att även fölet får sin del av den om man ska säga så. vaccinerade stoet i torsdags å då sa vet inget mer än om stelkrampen som jag redan visste.

fick ju hämtat hem unghästen igår från åby (balltorp), han var lite snorig men efter att han fått på sig vintertäcke, gått ute en stund å sedan varit inne i stallet så vart han inte det längre, kan nog berott på utebox å för tunt täcke. tempat honom imorse å det var ok, får se till att han blir tempad ett par dagar så man får koll på hans normaltemp igen. nu står ju hästarna i 2olika stallar å inte tillsammans i hagen utan i hagar en bit ifrån varandra. hur länge tycker ni att de bör stå så här? räcker en vecka eller ska man köra på 2 för att vara säker? det känns ju inte som om han skulle ha något men man vet ju aldrig.

Alltså det räcker inte med att göra den vanliga vaccineringen på dräktiga ston? har bara fått höra att man bör ge stelkrampsprutan ca 1 månad innan fölningen så att även fölet får sin del av den om man ska säga så. vaccinerade stoet i torsdags å då sa vet inget mer än om stelkrampen som jag redan visste.

fick ju hämtat hem unghästen igår från åby (balltorp), han var lite snorig men efter att han fått på sig vintertäcke, gått ute en stund å sedan varit inne i stallet så vart han inte det längre, kan nog berott på utebox å för tunt täcke. tempat honom imorse å det var ok, får se till att han blir tempad ett par dagar så man får koll på hans normaltemp igen. nu står ju hästarna i 2olika stallar å inte tillsammans i hagen utan i hagar en bit ifrån varandra. hur länge tycker ni att de bör stå så här? räcker en vecka eller ska man köra på 2 för att vara säker? det känns ju inte som om han skulle ha något men man vet ju aldrig.

Dräktiga ston som får abortvirus kastar ofta sitt föl. Stoet kan ha varit sjuk i upp till 4 månader innan fölet kastas. Föl som föds levande är ofta så svaga att de dör. Vaccinationen av stoet ska ske i 5:e 7:e och 9:e dräktighetsmånaderna. Abortvirus är det vanligaste viruset vi har på häst i Sverige och det ger en sån här förödande effekt på dräktiga ston. Jag vet en uppfödare som miste alla tre fölen som hon väntade i abortvirus under ett år. Otroligt hemskt att hitta dessa i boxarna. :cry: Det här är en anmälningspliktig sjukdom men jag tror att många inte vet att deras ston mister fölet p g a en förkylning de hade kanske upp till fyra månader sedan. Inkubationstiden tror jag är 2-10 dagar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur