Sv: Två hästar döda på Axevalla
***Raderat***
***Raderat***
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De är väl inte till 100% säkra på att det är just A2 vacinet som gjorde att hästarna avled. De ska ju obduceras för att ta reda på orsaken.
Nu har de ju stängt Axevalla pga av A2 och närliggande stall då 2 hästar på ridskolan visat tecken på detta.
jaså, ridhästar, trodde dem var strängt vaccinerade
ja, smittan är luftburen men jag tror det krävs mkt för att det ska smitta från ett isolerat stall ner till gästboxarna.
Vi har fått hit det, och vi märker ingen skillnad på de som är vaccinerade eller icke vaccinerade, de som klarat sig från feber, hosta och snor är de äldre hästarna som antagligen redan haft liknande. Alla de unga har varit lika sjuka, även de vaccinerade.
Nu är sista hästen på väg att bli frisk så förhoppningsvis går det åt helt rätt håll. De stall som fick smittan för tre veckor sedan har helt symptomfria hästar nu.
Grannen jobbar som banvet och de vet ännu ej helt säkert om det är vanlig A2.
Våra sjuka hästar har iallafall fått behandling och jag tänker fortsätta vaccinera mina eftersom man måste (håller ej på med trav) men jag märker som sagt ingen skillnad.
Är du på banan nåt? Är det kaos där?
Vad jag har hört så kan A2 smitta i ett ridhus ett dygn efter en smittad häst varit där så det verkar ytterst smittsamt. Stämmer det Peter?
jaså, ridhästar, trodde dem var strängt vaccinerade
Jag skrev det pga tidigare uttalande om att ridhästarna var minsann vaccinerade och ridfolket tog sitt ansvar (underförstått). Var mer ironisk
Nej, håller mig ifrån travet men antar att det är kaos. vet inte vilka hästar som dött eller vilket stall dem kommer ifrån. Vet dock vilka stallar som är smittade. Kaos är nog fel ord men veterinärerna kliar väl sig i pannan och undrar vad sjutton dem har med att göra. Har även hört att en häst i mantorp dött nu. Kan ju vara något annat än A2
by the way: någon som vet inkubationstiden för A2?
oj...det visste jag inte. är ett under att inte vi har A2 i så fall. tränade hästar förra lördagen och då stod hästar och hostade i hagarna Dock har våra ingen feber eller tecken på A2 men man vet ju aldrig. Har inga unghästar heller.
Det är ju frivilligt att vaccinera sin häst men om du ska delta i tävling måste hästan vara vaccinerad. Ridskolehästarna var kanske vaccinerade. De kan ju ändå få A2.
Och vem säger att dem på travet inte är vaccinerade? ändå hoppar man på "travfolket".
Varför är du så tråkig i tonen och använder en ? Den här tråden är inte menad för att travfolk och ridfolk ska slå varandra i huvet med sina läror.