Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

De är väl inte till 100% säkra på att det är just A2 vacinet som gjorde att hästarna avled. De ska ju obduceras för att ta reda på orsaken.

Nu har de ju stängt Axevalla pga av A2 och närliggande stall då 2 hästar på ridskolan visat tecken på detta.

Jag har i alla fall märkt skillnad på det, det jag allra mest märkt är att vårt intervall på 1 år är för långt.
Hingsten smittades med A2 på bussen hit (vilket vi naturligtvis inte märkte först och först långt senare blev klok på att det var A2 vi fått hit) i alla fall så hade vi så bra upplagt att redan dagen efter han kom hit skulle de flesta av de andra vaccineras vilket gjorde att han fick sin första vaccination (hade ju ännu inte visat några symtom då), tack vare att han fick denna vaccination så blev han inte särskilt sjuk utan hosta och snuvig och lite lätt febrig, däremot blev ytterligare 2 hästar lätt sjuka båda låg på annat intervall på vaccineringen och de var 8 resp 10 mån i från sina vaccinationer. Dessa blev också hostiga och snuviga dock inte feber. Samtliga av de andra som var nyvaccinerade samt en som var vaccinerad 2 mån innan höll sig helt friska.
Så helt klart har de ett skydd av vaccineringen, dock bör man nog hålla 6 mån intervall om de skall ha fullt skydd.
(Att det var A2 och inte en vanlig förskylning som vi trodde blev vi kloka på nästan ett år efter när jag pratade med transportören i ett annat ärende och han frågade om vi klarade oss från influensan han hade hört någon månad efter att flera från bussen blivit sjuka) Himla tur att det var mitt i vinteruppehållet så att man inte var iväg med några hästar.
Själv kommer jag imorgon att ringa vet och uppdatera vaccinet på 1 häst som ligger 6 mån ifrån sin vaccinering nu samt ge minsta fölet hennes andra spruta även om det är tidigare än jag tänkt. Såg på smittsidan att även travstall här nere i skåne isolerats så nu börjar väl skiten löpa amok bland tävlingshästarna när tävlingarna kommer igång, skönt då att ha alla hästar med max 1,5 mån gammal vaccination i kroppen då.

*Knappalån*
Var runt och läste lite och såg att det tydligen fanns inne på stallbacken oxå. DET är konstigt , att de hade tävlingar ändå. På min tid i travstallen så ställdes tävlingarna in när det var så.

som ödets ironi så har jag en sjuk häst....Den enda fullvaccinerade dessutom:cool: . Inte ätit eller druckit sen igår, ligger och sover hela tiden men bara 38,4 i temp....Kan kanske vara som den växer, för den visar inga andra symptom som hosta eller snor ...

Det kördes tävlingar på Axevalla så sent som i tisdags trots att flera stall INNE på banan var drabbade av A2 virus.
Eftersom A2 är en luftburen smitta är det ju egentligen inte klokt att man får ordna tävlingar trots smittorisken. Det är ju inte konstigt att även andra banor och stallar börjar bli drabbade.

Din åsikt om att vaccinerade hästar blir lika sjuka som ovaccinerade verkar konstig.
Jag har också vid flertal tillfällen upplevt A2 på nära håll och det har då varit precis tvärt emot. De vaccinerade hästarna blev inte sjuka alls eller fick ett kort sjukdomsförlopp medan de ovaccinerade blev ordentligt sjuka och drabbades ofta av sekundärinfektioner med bakterier och måste antibiotikabehandlas.

De är väl inte till 100% säkra på att det är just A2 vacinet som gjorde att hästarna avled. De ska ju obduceras för att ta reda på orsaken.

Nu har de ju stängt Axevalla pga av A2 och närliggande stall då 2 hästar på ridskolan visat tecken på detta.

jaså, ridhästar, trodde dem var strängt vaccinerade :angel:

Det finns massvis med challengeförsök som visar att vaccinet är effektivt men som sagts ovan bör man ha 6 mån intervall för att få fullt skydd.
PL

ja, smittan är luftburen men jag tror det krävs mkt för att det ska smitta från ett isolerat stall ner till gästboxarna.

Kan spridas flera hundra meter. Man stänger väl inte av ventilationen för att man isolerar ett stall.
PL

Vi har fått hit det, och vi märker ingen skillnad på de som är vaccinerade eller icke vaccinerade, de som klarat sig från feber, hosta och snor är de äldre hästarna som antagligen redan haft liknande. Alla de unga har varit lika sjuka, även de vaccinerade.
Nu är sista hästen på väg att bli frisk så förhoppningsvis går det åt helt rätt håll. De stall som fick smittan för tre veckor sedan har helt symptomfria hästar nu.

Grannen jobbar som banvet och de vet ännu ej helt säkert om det är vanlig A2.

Våra sjuka hästar har iallafall fått behandling och jag tänker fortsätta vaccinera mina eftersom man måste (håller ej på med trav) men jag märker som sagt ingen skillnad.

Är du på banan nåt? Är det kaos där?

ja, smittan är luftburen men jag tror det krävs mkt för att det ska smitta från ett isolerat stall ner till gästboxarna.

Vad jag har hört så kan A2 smitta i ett ridhus ett dygn efter en smittad häst varit där så det verkar ytterst smittsamt. Stämmer det Peter?

Nej, men hur långt överlever smittan då och måste den inte få kontakt med hästen direkt?? Även om den är luftburen så är det ju inte säkert att man blir smittad. tycker det är upp till var och en att bestämma om man vill starta sin häst eller inte. Axevalla tog beslutet att ringa upp de som skulle starta och se hur intresset var. Visade sig att folk ville starta och då genomförde dem tävlingarna.

Vi har fått hit det, och vi märker ingen skillnad på de som är vaccinerade eller icke vaccinerade, de som klarat sig från feber, hosta och snor är de äldre hästarna som antagligen redan haft liknande. Alla de unga har varit lika sjuka, även de vaccinerade.
Nu är sista hästen på väg att bli frisk så förhoppningsvis går det åt helt rätt håll. De stall som fick smittan för tre veckor sedan har helt symptomfria hästar nu.

Grannen jobbar som banvet och de vet ännu ej helt säkert om det är vanlig A2.

Våra sjuka hästar har iallafall fått behandling och jag tänker fortsätta vaccinera mina eftersom man måste (håller ej på med trav) men jag märker som sagt ingen skillnad.

Är du på banan nåt? Är det kaos där?

Jag skrev det pga tidigare uttalande om att ridhästarna var minsann vaccinerade och ridfolket tog sitt ansvar (underförstått). Var mer ironisk ;)
Nej, håller mig ifrån travet men antar att det är kaos. vet inte vilka hästar som dött eller vilket stall dem kommer ifrån. Vet dock vilka stallar som är smittade. Kaos är nog fel ord men veterinärerna kliar väl sig i pannan och undrar vad sjutton dem har med att göra. Har även hört att en häst i mantorp dött nu. Kan ju vara något annat än A2 :crazy:

by the way: någon som vet inkubationstiden för A2?

Senast ändrad:

Vad jag har hört så kan A2 smitta i ett ridhus ett dygn efter en smittad häst varit där så det verkar ytterst smittsamt. Stämmer det Peter?

oj...det visste jag inte. är ett under att inte vi har A2 i så fall. tränade hästar förra lördagen och då stod hästar och hostade i hagarna :crazy: Dock har våra ingen feber eller tecken på A2 men man vet ju aldrig. Har inga unghästar heller.

Det är ju frivilligt att vaccinera sin häst men om du ska delta i tävling måste hästan vara vaccinerad. Ridskolehästarna var kanske vaccinerade. De kan ju ändå få A2.

Varför är du så tråkig i tonen och använder en :angel: ? Den här tråden är inte menad för att travfolk och ridfolk ska slå varandra i huvet med sina läror.

Jag skrev det pga tidigare uttalande om att ridhästarna var minsann vaccinerade och ridfolket tog sitt ansvar (underförstått). Var mer ironisk ;)
Nej, håller mig ifrån travet men antar att det är kaos. vet inte vilka hästar som dött eller vilket stall dem kommer ifrån. Vet dock vilka stallar som är smittade. Kaos är nog fel ord men veterinärerna kliar väl sig i pannan och undrar vad sjutton dem har med att göra. Har även hört att en häst i mantorp dött nu. Kan ju vara något annat än A2 :crazy:

by the way: någon som vet inkubationstiden för A2?

Inkubationtiden är 1-3 dagar enligt grannen (BS).

Jag har koll på vems hästar som dog på banan men det som förbryllar är ju att det gick så fort.

oj...det visste jag inte. är ett under att inte vi har A2 i så fall. tränade hästar förra lördagen och då stod hästar och hostade i hagarna :crazy: Dock har våra ingen feber eller tecken på A2 men man vet ju aldrig. Har inga unghästar heller.

Vi märker inte heller ett skvatt på våra äldre pållar. De har inte haft feber en enda dag eller några andra symptom öht.

Har ni märkt av nåt nere hos er än? Jag pratade med en annan hoppryttare och alla hans unghästar är sjuka. :crazy:

Det är ju frivilligt att vaccinera sin häst men om du ska delta i tävling måste hästan vara vaccinerad. Ridskolehästarna var kanske vaccinerade. De kan ju ändå få A2.
Och vem säger att dem på travet inte är vaccinerade? ändå hoppar man på "travfolket".
Varför är du så tråkig i tonen och använder en :angel: ? Den här tråden är inte menad för att travfolk och ridfolk ska slå varandra i huvet med sina läror.

Kanske inte, men så fort "travfolkets" hästar uttsätts för något så kommenteras det högljutt (stavning:o ) Har inget emot ridfolk, umgås dagligen med dem. Var mer ironisk som jag redan skrivit en gång.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur