Två hästar döda på Axevalla

Sv: Två hästar döda på Axevalla

Inkubationtiden är 1-3 dagar enligt grannen (BS).

Jag har koll på vems hästar som dog på banan men det som förbryllar är ju att det gick så fort.

Okey, ja då har inte vi fått med oss det hem. är ju snart en vecka sedan *pustar ut*

DOCK vet man ju inte hur länge hästar runt omkring varit smittade. i o med att alla hästar inte får typiska A2 symtom så kan det ju smittats in på travbanan redan innan det slog till i stort. detta gör ju att det kan smittas fort och funnits längre än man trott.

Jag misstänker att det är något värre än A2 då vet gick ut med info att det var än snällare form av A2, eller så är det värre än man trott.

Det är nog inte speciellt svårt att sprida via en stallbacke. Den petigaste tränaren jag jobbade hos, han hade oss att träna hästarna utanför banan när A2 härjade, hans hästar fick inte vara närmare andra hästar än en km :eek: , jättekul att jobba då, verkligen.. Kul att rasta travare i vilaområde liksom :D

*KL*

Min familj har hållt på med trav i 30 år och har aldrig vaccinerat och har heller aldrig haft influensa.. Själv är jag inte så insatt i det här med vaccin.. Men hur är det med att hästar blir sjuka av vaccinet? Vet att det händer ibland.. är det nån som varit med om det?

Ok, trodde det var det. Men hade väl fel då :p
Vi var där, antagligen fanns det redan då. Stod i gäststall ca 60m från hostade hästar. Vi smittades inte. Dock blåste det inte mot oss och hästarna kanske inte hade A2....eller så hade vi en jäkla tur.
Upp till var och en att ta risken. men är neutral i frågan om man skulle skippat tävlingarna eller inte.

STC införde vacciantionstvång på..70-talet? Dåvarande SRC/Ridfrämjandet följde efter, men när STC avskaffade tvånget (om jag minns rätt hade man utvärderat många års vacciantionstvång och kommit fram till att skyddet inte var nöjaktigt) så följde inte SRC/Ridfrämjandet med tillbaka.
Tyvärr, säger jag. Vaccinationstvång skapar en falsk känsla av skydd, folk åker med sina hästar även när det vet att de finns influensa i området i tron att deras häst klarar sej, men de har förbisett 1: Att en vaccinerad häst kan vara osynlig smittbärare, och 2: Att viruset muterar, och därmed gamla vaccinationstyper inte skyddar längre.
Använd insidan istället! Åk inte på tävling/träning när det är influensa på gång, ställ inte upp hästen i allmänna gästboxar (har ni som påpekar här att influensavirus sprids genom luften långa vägar funderat på vad tävlingsveterinären ställer till med när han kollar nos och slemhinnor på häst efter häst utan att desinficera händerna emellan?).
Var försiktigt med nya hästar i stallet. Hästar som åker hästbuss skall stå i karantän när de kommer till sitt nya hem, gästande hästar i egna stall/hagar.
Be besökare att inte ha sina nyanvända hästkläder hemifrån på sej när de besöker ert stall, och se till att ridskoleeleverna inte går mellan olika anläggningar i samma mundering.
Jag har tävlat/tränat/fött upp hästar/drivit ridskola i över trettio år, jag har aldrig vaccinerat annat än de jag måste för tävlandets skull, och jag har aldrig haft en enda förkyld/influensasmittad häst.

jag tycker inte att det är nån idé att vaccinera om man inte har nån anledning till det (t ex om man ska till norge och starta :angel: ) för det är bättre att man får en lite kraftigare släng av influensan och man drar ner på träningen ett tag än att det inte syns lika tydligt (som det gör när det är vaccinerat) och man tränar på, för då kan hästen få hjärtmuskelinflammation eller nåt annat skoj :crazy:

Jag vet ingen som skulle riskera att åka till tävling då det finns smitta. Jag hör bara så fort det kommer ett kvarkalarm hur djungeltelegrafen går, hur träningar och tävlingar genast ställs in och hur alla håller sig hemma på gårdarna.

Tävlingsvet har engångshandskar då h*n känner på hästarna och kollar slemhinnor mm.

Tävlingsvet har engångshandskar då h*n känner på hästarna och kollar slemhinnor mm.

Ursäkta, men resten av kroppen då? Smittan sätter sig bl a i kläderna. Varför skall man annars byta kläder, och använda desinfektionsmedel när man går från en smittad till en frisk häst?

Man kan ju knappast byta kläder mellan varje häst som inspekteras. En tävlingsvet är ju inte ute på sjukbesök, en smittad häst på tävling är ett sällsynt undantag. Då skulle hästarna inte heller få gå in i samma ridhus osv. Tävlingar ska ställas in.

Reglerna måste ju vara rimliga i förhållande till risken.

jag tycker inte att man kan jämföra kvarka och influensa..

Vaccinationstvånget kom 82 el 83 avskaffades 92 efter ett utbrott 91 där det av stc rekomenderade "high tech" vaccinet Iscovac visade sig för dåligt uppdaterat(prevacun fungerade bra). STCs dåvarande smittskyddsvet Peter Forsberg protesterade mot avskaffandet men blev överkörd. Det gjordes ingen riktig utvärdering av det tioåriga vaccinationstvånget.
PL

Jag jämförde inte sjukdomarna. Jag berättade hur folk här reagerar då smitta upptäcks. Vi har som tur är hitills varit förskonade från A2 i trakterna, men inte från kvarka.

det är inte någon som vet om åby har någon smitta? ska hämta häst där imorgon, men har ett dräktigt sto hemma å blev lite nojig när jag läser om axvalla

läs på
www.travsport.se

vidare på smittinfo
står att hästar som varit på åby insjuknat
så det verkar vara överallt

hm känns ju inte som om jag vill hämta hem hästen. hur länge isoleras stallen?

isoleringstiden är 10 dgr
står ganska bra på stc sida
om smittan kommer
står som pdffil ovan smittinfot

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur