Två frågor

kvandi

Trådstartare
Den senaste tiden har det uppstått två frågor angående min ridning/mina hästar. Tänkte höra vad ni har för tankar kring dem.

1. Passtaktig skritt.
När jag hoppar av Kveikja för att skritta av henne(gör alltid det) så har hon den senaste tiden börjat stundtals skritta i passtakt. Jag har då försökt "trixa" lite vid sidan av henne för att få henne att skritta rent. Lyckas oftast, men inte alltid med samma trix. Det kan vara att öka/minska farten, att peta med spöet på magen, att gå ner brevid, att själv trampa på bättre m.m. Kveikja har skrittat passtaktigt förr men då oftast i nedförsbackar men i ridningen i övrigt skrittar hon på normalt.
Hur skall man reagera när hästen övergår i passtaktig skritt, finns det något universalknep och hur "farligt" är det egentligen för hästens träning/gångarter?

2. Skev häst
Vår nyinköpta pålle har visat sig vara rätt så sned i ridningen. Han går nästan hela tiden aningens böjd med huvud/hals åt vänster(både för mig och min sambo, dvs jag utesluter min skevhet). Han är smidigare i vänster varv än i höger, men är i det stora hela annars en mycket mjuk lättarbetad häst. Vi rider ju sällan i paddock(har ingen) så HUR bör vi arbeta med detta längs vägarna i dagliga ridningen? På fredag får han tänderna kollade ifall de har del i det.

Vore tacksam för era idéer kring dessa "problem"...

Sv: Två frågor

passtaktig skritt har jag tyvärr inget bra knep mot, men däremot tänkte jag föreslå även ET på fråga 2 ;) Kan, förutom tänderna, vara så att han kompenserar någon annan "snehet" i kroppen...

Har din häst ett eller flera av dessa symptom?
Då kan den ha nytta av equiterapi!

* Muskelproblem
* Ryggbesvär
* Ovilja till arbete
* Nedsatt prestation
* Svårt att böja och ställa åt något håll
* Oliksidighet
* Ojämn muskulatur
* Går på flera spår vid ridning
* Svårt att fatta eller hålla ena galoppen
* Lägger huvudet på sned vid ridning

Lycka till och hoppas det löser sig!
Mvh

passtaktig skritt har jag tyvärr inget bra knep mot, men däremot tänkte jag föreslå även ET på fråga 2 ;) Kan, förutom tänderna, vara så att han kompenserar någon annan "snehet" i kroppen...

Har din häst ett eller flera av dessa symptom?
Då kan den ha nytta av equiterapi!

* Muskelproblem
* Ryggbesvär
* Ovilja till arbete
* Nedsatt prestation
* Svårt att böja och ställa åt något håll
* Oliksidighet
* Ojämn muskulatur
* Går på flera spår vid ridning
* Svårt att fatta eller hålla ena galoppen
* Lägger huvudet på sned vid ridning

Lycka till och hoppas det löser sig!
Mvh

Min häst lägger huvudet lite på sned när jag rider honom, det får domarna på tävlingar att tro att jag snedställer honom, när det i själva verket är han själv som trixar till det..:S Vad beror detta på?

;) Ja jag är ju ingen expert ;) har bara haft ET ute pga att min häst böjde sig åt vänster mycket i ridningen, hon var sne i bäckenregionen och kompenserade det med att ställa halsen... Efter lite massage osv går hon mycket bättre! Den jag tog ut kostade 600:- vilket jag tyckte var ett helt ok pris, jämfört med tandläkaren som tog 2600:- ;) Fast tandproblem kan ju också orsaka att de lägger huvudet på sne, men det kan ju vara så enkelt att nosgrimman (ifall du använder en sådan) kan ligga och trycka fel så det blir obehagligt eller gör ont i munnen... Finns säkert 1000 andra förklaringar också, men jag har ju bara mina egna erfarenheter att jämföra med ;)

Den senaste tiden har det uppstått två frågor angående min ridning/mina hästar. Tänkte höra vad ni har för tankar kring dem.

1. Passtaktig skritt.
När jag hoppar av Kveikja för att skritta av henne(gör alltid det) så har hon den senaste tiden börjat stundtals skritta i passtakt. Jag har då försökt "trixa" lite vid sidan av henne för att få henne att skritta rent. Lyckas oftast, men inte alltid med samma trix. Det kan vara att öka/minska farten, att peta med spöet på magen, att gå ner brevid, att själv trampa på bättre m.m. Kveikja har skrittat passtaktigt förr men då oftast i nedförsbackar men i ridningen i övrigt skrittar hon på normalt.
Hur skall man reagera när hästen övergår i passtaktig skritt, finns det något universalknep och hur "farligt" är det egentligen för hästens träning/gångarter?

2. Skev häst
Vår nyinköpta pålle har visat sig vara rätt så sned i ridningen. Han går nästan hela tiden aningens böjd med huvud/hals åt vänster(både för mig och min sambo, dvs jag utesluter min skevhet). Han är smidigare i vänster varv än i höger, men är i det stora hela annars en mycket mjuk lättarbetad häst. Vi rider ju sällan i paddock(har ingen) så HUR bör vi arbeta med detta längs vägarna i dagliga ridningen? På fredag får han tänderna kollade ifall de har del i det.

Vore tacksam för era idéer kring dessa "problem"...

Hej!

Fråga 1: Det är mycket möjligt att din häst går med ngn slags stelhet i kroppen. Nu vet jag just inget om henne, men det du beskriver har min häst också uppvisat. Min är 5 gångare men har alltid haft en bra skritt. Men i vintras märkte jag att han helt plötsligt började "strutta" alltså gå i passaktig skritt och vagga nästan som en anka när jag tex ledde honom, aldrig när jag red. Detta hände mest i nerförsbackar men även på helt plant underlag...till saken hör att jag visste att det var nåt "fel" på honom, han var mkt stel i tölten osv, så för mig kom det inte som nån överraskning, mer att det var en indikation på att allt inte stod rätt till, som jag hade misstänkt.

För att göra en lång historia kort, han får nu behandling av ET 1 gång /månad, sedan en tid tillbaka. Han hade ganska stora låsningar i korset, som senare även satt sig i ryggen. Detta beror på gammal skada, han har blivit felriden rätt länge, med underhals och sänkt rygg. Jag är jättenöjd med "min" ET, han blir bättre och bättre och med korrekt ridning så är vi inne på rätt spår i alla fall. Han har nu hittat tillbaka till sin gamla skritt, han har drygt en hovs övertramp, även i nedförsbackar.

Det som ET sagt till mig, är att om han nån gång vid nåt tillfälle faller in i den här passaktiga skritten, ska man genast korrigera,enklast genom att bara stanna och sen sätta igång igen. Det är ett rörelsemönster som de måste komma ifrån, eftersom det enbart är av ondo...när en häst går passaktigt är det den ena sidan av hästen som "leder", medan den andra enbart släpar med..inget bra alltså...

Så det kanske kan vara värt att kolla?
Lycka till!
Mvh Sara

Vad hemskt om det faktiskt är en indikation på att något är fel? Jag har ingen annan ryttare än mig själv att skylla på, jag har både ridit in o tränat. Men att hitta en bra ET på västkusten har om jag förstått det rätt inte varit helt enkelt. Och att åka till klinik i helsingborg känns långt. Men jag får nog börja leta efter alternativ känns det som. Tipsa gärna ni som vet!

Vi hade ute massör en gång i sommras och det är nog på gång snart igen, då sa hon att kveikja hade spänningar i rumpan, men att det inte var något konstigt med tanke på att hon en månad tidigare varit på töltsättning med allt vad det innebär. Hon sa oxå at Kvekki var en väldigt mjuk o rörlig häst i övrigt, dvs ingen indikation på något "fel".

Kan vara att häst 2 blivit riden av en skev ryttare tidigare. Det kan vara så hästen fått en smäll i höger bog, har ont i höger nacke...Kan vara i stort vad som helst. Equiterapeut kan vara bra som ser över hästen, ser om muskler mm är som de ska. Tänderna ska kollas, bra.

Hästens båda sidor ska kunna sträckas ut, ungefär som vår stretching - en ET borde kunna ge tips för hästen. Vill inget säga, kanske mina råd skadar. Har haft en häst med mkt stel högersida med muskelskada i bog, nacke och rumpans andra sida så det är bättre kolla först innan man gör ngt.

Fast det är ju inte säkert att det är nåt jättefel på Kveikja. Med tanke på att hon ganska nyligen är töltsatt och att hon håller på att lära sig att bära sig på ett helt nytt sätt är det mkt vanligt att de får skumma saker för sig periodvis.
Att skritta passtaktigt är naturligtvis inte bra men knappast nånting att få panik för heller om allt annat känns OK. Om hon inte gör det när du sitter på kanske du bara får skritta av henne sittandes på under en period och se om hon inte hittar sin rätta "skrittbalans" igen.

Det är ju inte säkert att är fel på någon av hästarna, med den unga hästen tror jag precis som du. Den andra hästen kan även vara ryttarrealaterat, dvs att ryttaren själv är sned vilket speglas i hästen.

Ska man söka fel, gör man bäst i att söka på flera plan och inte bara i hästen.

Det är ju inte säkert att är fel på någon av hästarna, med den unga hästen tror jag precis som du. Den andra hästen kan även vara ryttarrealaterat, dvs att ryttaren själv är sned vilket speglas i hästen.

Ska man söka fel, gör man bäst i att söka på flera plan och inte bara i hästen.

Så om vi säger att Snöggur är sned för att hans förra ägare var sned, Hur skall vi då rida och träna honom? Att det är baserat på min snedhet är inte troligt eftersom han är likadan för Mathias o vi bara ägt hästen i två veckor. Så med tandläkarundersökning o ta ut massören o allt ser ok ut. Hur skall vi rida? Skall man rida och motställa åt andra hållet, jobba med tygeln/skänkel/vikt för att få honom att "böja sig rak".

Nej man ska inte träna motsatsen på en "sned" häst, man rider mycket lösgörande med inriktning på rakriktning och liksidighet.

Vad hemskt om det faktiskt är en indikation på att något är fel? Jag har ingen annan ryttare än mig själv att skylla på, jag har både ridit in o tränat. Men att hitta en bra ET på västkusten har om jag förstått det rätt inte varit helt enkelt. Och att åka till klinik i helsingborg känns långt. Men jag får nog börja leta efter alternativ känns det som. Tipsa gärna ni som vet!

Vi hade ute massör en gång i sommras och det är nog på gång snart igen, då sa hon att kveikja hade spänningar i rumpan, men att det inte var något konstigt med tanke på att hon en månad tidigare varit på töltsättning med allt vad det innebär. Hon sa oxå at Kvekki var en väldigt mjuk o rörlig häst i övrigt, dvs ingen indikation på något "fel".

Jag menade aboslut inte att skrämma ngn:) och som jag också skrev så vet jag inget om den här hästen det frågades om. Jag tyckte bara att jag kände igen "problemet".

Överlag är det väl ändå värt att kolla. Jag har själv ridit in en del unghästar och även töltsatt, och jag har inte upplevt att de plöstligt blivit passaktiga i skritten pga töltsättningen, inte när man bara går bredvid och leder dem. Det var det jag reagerade på. Att unghästar under utbildning ändrar sig mycket och hittar på en hel del konstiga takter hit och dit, är inget konstigt, som nog alla vet, när de också ska lära sig att bära ryttaren, och hitta balansen Men de ska inte gå i passaktig skritt helt plötsligt utan ryttare. Det behöver inte vara en stor grej,men kanske det finns en stelhet som är lätt att hitta och jobba bort. Bättre att hitta problemet nu än att vänta...man får väl som hästägare ha lite koll, titta på hästen, se i vilka situationer detta uppstår mm.

/Mvh Sara

Passaktik skritt: Jag red en häst som var väldigt passaktig, så jag fick vara väldigt noga med att hon var avslapnad. Jag gjorde då först en halvhalt (ibland en vanlig halt också), sedan sakta igång. Började hon med passaktig skritt var det bara till att börja om.

Olika från häst till häst, men prova det om du inte har gjort de :)!

Jag har ju faktiskt sett dina hästar! (listade precis ut vem du är, du kan ju fundera en stund på vem jag är, ledtråden är musblack....)

Beträffande Kveikja, så är hon ju ung, och under sommaren tränad mer än vad hennes kropp är van vid, så jag skulle ju gissa att hon kanske bara har träningsvärk eller är lätt överansträngd i musklerna. Det tar ju lite tid och träning att orka bära sig rätt med ryttare, särskilt för en häst med så pass stora rörelser! Känns hon OK i övrigt?

Snöggur såg jag ju på träningen i söndags, såg ut att vara en trevlig häst och såg inte extremt sned ut. Där är jag inne på samma sak som Boj, att ni skall rida hästen lika i båda varven med fokus på korrekt böjning/ställning åt båda håll, samt träning på öppna och sluta för att kunna flytta både fram- och bakdel för skänkeln och därmed så småningom uppnå korrekt rakriktning.

Vi har en duktig hästmassör i klubben, det kanske är henne du haft till dina hästar redan? Hon brukar kunna upptäcka det mesta som är "fel" på hästarna och kan skicka dig vidare till rätt veterinär / kiropraktor om det är något hon själv inte kan åtgärda...

Ja, jag tror jag kan lista ut vem du är! Vi ses kanske senare idag för vi skall ta med de två fyrbenta ner till er o träna på ovalbanan(träna mig inför tävlingen *nervös*).

Jag kan ju inte heller känna att något skulle vara fel med Kvekki, hon är lika go o glad som alltid, inga tjurerier i arbetet som skulle indikera något som jobbigt eller gör ont. Men hon har ju gått betydligt mer nu än nånsin innan, o tölten är ju helt andra muskler än vad hon var van vid. Nu dessutom när jag börjat be om samling.

Ang Snöggur så visade det ju sig att det var tandproblem. Om de ligger bakom snedheten vet jag inte, men iaf de problem han har med vanliga bett. Men pelhamstång orsakar honom dock inge besvär eftersom den verkar framåt i munnen och ligger still. Hans problem visade sig vara ett underbett, som puttat fram första kindtänderna, gjort de lite lösa, inflammerade i tandköttet där kring o det såklart måste ju göra ont med ett vanligt bett som verkar bakåt! Får se om det blir bättre i ridningen, sen blir det massör. Jag tror jag har den massör du tror, hon har islandshästar iaf o har synts på bild i djarfurbladet?

Japp det är den massören!

Just att du börjat be Kveikja om samling tror jag är anledningen till att du får lite passtakt i skritten. Det tog mig rätt lång tid att inse att man ju faktiskt måste TRÄNA skritten också, att den inte bara är antingen avslappning (vilket ju iofs är bra) eller förberedelse för tölten (som lätt blir "för mycket" samling som leder till spänningar), utan är en gångart som emellanåt behöver tränas för "sin egen skull". Min häst blir också ibland ganska passtaktig i skritten, detta för att han naturligt HAR mycket pass i sig. Och jag märker ju tydligt att om jag aktivt tränar skritten och fokuserar på lite längre, lägre form och ren fyrtakt så BLIR den ju mycket bättre (fast fortfarande ojämn, har fått allt mellan 2,5 och 6,5 för skritt på tävling!).

Skönt att veta vad det var med Snöggur - han såg helt OK ut på pelhambettet på träningen förra helgen.

Hur tränar man skritten? Frågan är inte så dum som den låter hoppas jag... Vi jobbar ju mycket på samling i skritten, att hon skall böja sig o träda in med innerbak. Än så länge är inte den typen av arbete helt lika med töltförberedelse på banan. Men jag hoppas KarinÅ kan komma ut o träna oss snart igen så skall jag fråga henne.

Det kändes bra med Snöggur. Typiskt är bara att han inte går på vanligt bett, vilket innebär att jag på klubbmästerskapet nu måste tävla öppenklass (vi blir konkurenter va? T1? ;)) Något Jag inte alls är förberedd för egentligen. Men han töltar ju rent så det behöver jag inte tänka på iaf.

Jag har ju också tränat allt det där samlingsarbetet i skritten - öppna, sluta osv. för att precis som du säger trampa under och börja bära med inner bak. Det jag upplever är dock att det arbetet är bäst för alla andra gångarter.... Framförallt tölten och galoppen blir mycket bättre (iaf på min häst) om hästen klarar att samla sig och trampa under med vinklade bakben i skritten först. Däremot så har min häst då en tendens att bli överilad och passtaktig i skritten när jag släpper fram honom från den samlade skritten till mellanskritt. Så det är mellanskritt utan någon högre samlingsgrad (men korrekt form) som jag har kommit på att man ju också måste träna.... I min hästs fall handlar det helt enkelt om att han inte får ha för bråttom (typ gå och ladda för galoppen som han VET kommer efter skritten i fyr- eller femgång...), utan kliva på lugnt och fint. Samt att jag också måste vara fokuserad på att slappna av och "rida fyrtakt" med kroppen.

Nej, jag rider inte T1 utan T2, så vi blir inte konkurrenter... Vadå förberedd, förresten? Jag ska rida femgången......

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 919
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 121
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka