Två fosterblåsor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quadrophenia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 152
Q

Quadrophenia

Var på stationen idag och kollade stoet på 17:e dygnet. Och hon var dräktig :bump:, på första försöket dessutom. MEN det fanns två fosterblåsor. Dock låg de långt ifrån varandra så vet. klämde den ena på en gång. Stoet fick stå kvar och skulle få något antiinflammatorisk 3 dagar i rad(om jag fattade rätt, var väldigt stressigt på stationen) för att förhindra att något hände med den blåsan som är kvar.
Hon skulle UL:as igen på tisdag den 19/6 för att se att allt är ok.

Vad har ni för erfarenhet av det här? Brukar det gå bra?

En nervös förstagångare...

Sv: Två fosterblåsor

Vi har vid tre tillfällen haft dräktigheter med två fosterblåsor vid första UL.
Vid de två tillfällen då blåsorna legat långt ifrån varandra har man klämt bort den ena....och båda gångerna har dräktigheterna förlöpt precis som vanligt och fina föl har fötts.

Vid det tredje tillfället låg blåsorna mycket nära varandra men veterinären lyckades trots detta klämma bort den ena....tyvärr resorberade stoet vid det tillfället även den andra fosterblåsan och var tom vid 45 dygn....

Lycka till med Ditt sto...

Hej!

Har varit med om det vid 2 tillfällen, båda gångerna har det gått väl. Dom låg långt ifrån varandra och vet klämde den som var mindre.

Har även ett annat sto som kastade tvillingföl i feb, där såg man ej att det var två fosterblåsor vid ul på 17 dygn och 40 dygn, tyvärr..

Som de andra har skrivit redan så brukar det gå väldigt bra om de suttit långt isär.

Försök att glädja dig åt stoets dräktighet istället för att oroa dig för något som förmodligen aldrig kommer att hända :)

Det går nog bra den här gången ska du se.

Mitt ena sto släpper alltid dubbla ägg, minns inte hur många gånger vi klämt bort ett:angel:

*kl*

Håller med övriga men en sak tycker jag är underligt, varför var de så snabba att klämma den? Ofta så är det ena ägget mindre eller sitter sämre till och kommer att tillbakabildas. Följer man upp det efter ett par veckor tycker jag det är regel att den ena blåsan är på väg bort av sig själv. Om inte kan man klämm den då. "Onödiga" ingrepp försöker man ju undvika in i det längsta.

Tack för era lugnande svar. Jag hoppas verkligen att det går bra.
Till dig som skrev sista inlägget. Jag vet inte varför vet. klämde medetsamma. Det här är första gången för mig som jag betäcket ett sto så jag kan inte mycket annat göra än lita på vet. på stationen.
Kan dock säga att jag är besviken på personlen på stationen. Jag kan inte påstå att jag har blivit väl bemött.
Jag förstår mycket väl att de har mycket att göra och att de inte har mycket tid att lägga på varje häst/ägare. Men den stressen som rådde där idag kändes inte bra för stona. Och när stationsägaren står och säger att idag måste det gå undan för hon ska på 50-årskalas, känns det inte helt seriöst.
Mycket annat som också varit oseriöst i deras bemötande men, men nu är det väl bara att göra det bästa av det.

/Q

Min erfarenhet är att det går bra. Har aldrig varit med om att dom släppt båda faktiskt .däremot att man nån gång fått vänta att klämma pga att dom legat för nära första Ul och man sen kollat om efter nån dag och då har dom legat längre isär. vilket gjord det lättare!

Lycka till

/tina

Allt har gått bra, fanns en fosterblåsa kvar idag vid UL så ikväll ska det firas :bump:
Champange ska det bli :banana: (till mig & sambon vill säga, Maggie får något annat smaskigt).
Är så lycklig just nu! Vet att det är lågnt kvar och mycket kan hända men just nu vill jag bara njuta :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 892
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka