Sv: TV-/radionyheter inför barn?
Jag är en av dem som svarade i tråden om att jag blev rädd, jag var fem år och hörde det på radion. Vi hade alltid radion på hemma när jag växte upp, det gick inte att undgå nyheterna även om Estonia är den första "riktiga" nyheten som jag minns gick in i huvudet på mig. Min bror som är två år yngre hörde samma nyhet vid samma tillfälle, och han har aldrig någonsin haft några problem med färjor efter Estonia. Kanske att han var "för liten" för att ta in vad det egentligen var som hände?
Jag är dessutom uppväxt på en fiskeort, där båtar och sjön och färjor har kommit naturligt, men det har också gett mig en helt annan bild av det hela också. Som barn accepterade jag mer att sjön var en del av vår historia och vår vardag, men som vuxen insåg jag hur mycket sorg sjön hade gett för folk också. Jag har hört min mormors historier om hur hon satt hemma med två små barn och aldrig visste om morfar skulle komma tillbaka levande eller inte, och det har färgat min uppfattning. Det i kombination med Estonia har gjort mig nästan fobiskt rädd för färjor.
Annars tycker jag inte det är helt fel att barn får ta del av nyheter. Jag har läst lokaltidningen sen jag var sex år gammal, och det är inget jag känner att jag har lidit skada av. Har barnet kommit upp i skolan så brukar de få ta del av nyheter och liknande där, så då ser jag det inte det som någon större mening att försöka skydda dem från verkligheten hemma.