TV-/radionyheter inför barn?

Lupino

Trådstartare
Läste tråden på Senior om Estonia där några skriver att de var så små som 3,5 år när de fick se nyheten och att de blivit så rädda att de inte åker färja.

För mig känns det fullständigt otänkbart att ha på nyheterna när barnen på 3 och 6 är med. Hur resonerar ni angående sånt här och vid vilken ålder är barn redo att ta in nyheter?

Sv: TV-/radionyheter inför barn?

Jag har en son som snart fyller 4 år och vi tittar/lyssnar inte på nyheter när han är hemma med oss. Detta av den enkla anledningen att vi inte vill utsätta honom för tex. bilder på mördade barn i Syrien. När bilden väl dyker upp på TV är det lite för sent att stänga av TVn. När barnen börjar komma upp i skolåldern är det väl svårt att förhindra att de får ta del av nyhetsvärlden men även då ser jag nog hellre att de får höra nyheter på radio än se dem i bild.

Jag gick i 4an när Estoniakatastrofen inträffade och det var väl ungefär då jag kan tycka att jag kunde börja förstå sådana saker utan att drömma mardrömmar om det.

Lilla Aktuellt har mina barn tittat på i många år, och de använder sig av det i skolan att jobba med. Mina barn går i åk 1 och åk 4 och har rätt bra koll på nyheter. Sonen är mer sportnörd och läser sporten på expressen och aftonbladet. Båda läser våran lokaltidning på morgonen, och vi pratar om de har några funderingar.

Lilla aktuellt är ett bra alternativ till vanliga nyheterna tycker jag. Men visst även där visas verkligheten upp om än i något mindre grova inslag.

Jag brukar titta på playkanalerna på datorn när jag vill se nyheter medan E är vaken.

När Estoniakatastrofen inträffade gick jag på mellanstadiet och jag drömde vad jag minns mardrömmar om färjor. Även om jag förstod så var hela händelsen så hemsk och jag vet att jag faktiskt smög upp på kvällen (sena nyheterna) för att se uppdateringen kring färj-katastrofen.

Det var ju jag som blev rädd då. Jag har aldrig innan reflekterat över att jag kanske fick se nyheter tidigt, det har alltid varit en del av mitt liv. Men jag tror min mamma satsade mycket på att uppfostra mig till att veta hur världen såg ut, att uppmuntra frågor och politiskt intresse. Jag skulle kunna långt innan det ens var aktuellt i skolan rabbla upp alla partier, deras förkortningar och vad de stod för. Att jag är rädd för färjor är nog det enda negativa jag kan komma på med att jag har fått se nyheter tidigt.

Jag har ingen aning om hur det blir med min egen son, som någon har nämnt innan vill man inte direkt att de ska få se mördade barn. Men lilla aktuellt (och klartext säkert) kommer det nog bli tidigt.

Alltså jag har funderar några varv nu i och med att min dotter är 3 ½ år i stunden.

Jag tror inte att hon förstår världen öht vid denna ålder, att prata om politik och världshändelser tjänar inget till eftersom hennes värld ännu är klart begränsad till det som händer här och nu i hennes direkta närhet.

Jag tror inte heller på att man ska exkludera hur världen ser ut, jag funderar bara på om det verkligen är rätt ålder att introducera 3 åringar i verkligheten utanför hemmet, förskolan och barnet direkta närhet.

Jo, det är verkligen en jätteintressant diskussion. Som jag tyvärr inte kan ta del i mer än att ge det som jag tror är svaret på varför jag fick se nyheter så tidigt.
Min kille har en kusin på snart 5 år, men träffar henne för lite för att kunna svara på vad hon förstår och inte. Jag tror att det kan vara en bra vana att lägga in tidigt att se på lilla aktuellt, men vet inte hur mycket de förstår då.

Jag är en av dem som svarade i tråden om att jag blev rädd, jag var fem år och hörde det på radion. Vi hade alltid radion på hemma när jag växte upp, det gick inte att undgå nyheterna även om Estonia är den första "riktiga" nyheten som jag minns gick in i huvudet på mig. Min bror som är två år yngre hörde samma nyhet vid samma tillfälle, och han har aldrig någonsin haft några problem med färjor efter Estonia. Kanske att han var "för liten" för att ta in vad det egentligen var som hände?

Jag är dessutom uppväxt på en fiskeort, där båtar och sjön och färjor har kommit naturligt, men det har också gett mig en helt annan bild av det hela också. Som barn accepterade jag mer att sjön var en del av vår historia och vår vardag, men som vuxen insåg jag hur mycket sorg sjön hade gett för folk också. Jag har hört min mormors historier om hur hon satt hemma med två små barn och aldrig visste om morfar skulle komma tillbaka levande eller inte, och det har färgat min uppfattning. Det i kombination med Estonia har gjort mig nästan fobiskt rädd för färjor.

Annars tycker jag inte det är helt fel att barn får ta del av nyheter. Jag har läst lokaltidningen sen jag var sex år gammal, och det är inget jag känner att jag har lidit skada av. Har barnet kommit upp i skolan så brukar de få ta del av nyheter och liknande där, så då ser jag det inte det som någon större mening att försöka skydda dem från verkligheten hemma.

När jag var liten var rutinerna hemma så att vi åt middag och sen diskade mamma medans jag och pappa satt i tv-rummet och såg på Aktuellt, jag satt i hans knä. Jag minns ingenting av vad som visades på nyheterna.

Jag är född -85 och har alltid tittat mycket på TV, var det nyheter fick jag titta på det och jag har alltid fått beröm i skolan för att jag har en väldigt bra koll på vad som händer i omvärlden (sen slutade jag kolla på nyheter någonstans i 20-årsåldern, men läser tidningar istället).

Iaf, jag minns oerhört väl bilderna från Balkan-kriget som ju pågick när jag vad liten, och hur rädd jag var för krig. Än idag tycker jag bandvagnar, militärhelikoprar, stridsflyg osv är väldigt obehagliga. Likaså minns jag ju Estonia, fast då var jag nästan 9 år, och jag minns att jag tyckte det också var väldigt obehagligt - jag tycker vatten är väldigt obehagligt med kan inte koppla det direkt till Estonia.

Jag ser att det finns lite olika åsikter om det här. Personligen anser jag att det finns en åldergräns som nog går omkring 7 (eller senare) när det kan vara lämpligt att få ta del av nyheter (och då tänker jag såklart inte på nyheter om politik och annat liknande som ju såklart även mindre barn kan höra om, utan om sånt som mindre barn mår bäst av att inte känna till. Exempelvis mord).

Jag håller nog med dig där, kan tycka att det nog ska vara ännu senare. Jag minns ett inslag på nyheterna som handlade om att folk anslöt sig till sekter och sedan inte kom loss därifrån, självklart i USA. Jag blev tokrädd för det, var jätterädd att mina föräldrar skulle bli indragna i den här sekten.

Så information är väl inte alltid bra.

Nu kommer jag bli mördad :D men helt ärligt, jag tror barn blir tokrädda för saker. Det ligger i deras natur, blir de inte livrädda för det ena så blir det det andra. (Precis som tonåringar är stressade, är det inte skolan så är det kompisarna. ) Tror till och med jag läst ngn forskning på det, en skyddsmekanism från människans tidigare levnad.

Själv var jag livrädd för eldsvåda, säkert någon brandövning någon gång på dagis el dyl som hade satt igång det. Planerade vad jag skulle ha med om det började brinna osv. Jag tycker inte att man ska undvika brandövningar för det. Jag var livrädd för garderoben i hallen också, den med monster i. Hade brandövningar och nyheter undvikits till varje pris skulle säkert garderobsmonstret vuxit eller så hade jag blivit panikslagen över en pedagogisk bok om skilsmässor och barn tex.

Håller med om att man inte ska ha på de mest hemska nyheterna utan kan stänga av om det blir för mycket lik och krig, men tror fasen inte det är nyttigt att växa upp som i en pumpakokong. Blir säkert problem någonstans av det om man inte gått igenom de faser som man är skapt att gå igenom.

Nej, det är ju helt klart att det är omöjligt att stänga in barnen och stänga bort allt ont. Men det är väl just det med förklaringar och pedagogik som gör att tex Lilla Aktuellt är lämpligt. Samtidigt kan jag ju se att jag och syrran som fick se nyheterna inte tagit skada av det som vuxna utan snarare har en ganska god människosyn och syn på världen. Vi kan ju tex båda se det här med invandring i ett större sammanhang, medans jämnåriga främlingsfientliga verkar ha missat att det pågår KRIG. Det kanske är bra att få inpräntat redan som barn att det finns folk som har det för djävligt.

kl.

Men herregud!

Vår värld är sjuk och varför låta ungarna leva i någon sorts drömvärld tills dem börjar skolan? Är det inte bättre att barn i tidig ålder får se/ höra och lära sig hur vår verkliga värld ser ut? Jag tittade mycket på nyheter när jag var liten för jag tyckte det va intressant, jag va också mer allmänbildad än mina kompisar som inte tittade på nyheter va.

Jag tycker ni är tramsiga.

Fast hur förklarar jag ett barn med kulhål i pannan (offer för terrorn i Syrien) för min 3½ år gamla dotter, så att det blir begripligt över huvudtaget för henne?

Jag håller med dig! Mina barn ska så tidigt som möjligt matas med bilder och filmer där människor lemlästas, dödas, våldtas, misshandlas. Herregud, klart de måste lära sig vad som faktiskt sker i världen - så tidigt som möjligt!

Jag håller med dig! Mina barn ska så tidigt som möjligt matas med bilder och filmer där människor lemlästas, dödas, våldtas, misshandlas. Herregud, klart de måste lära sig vad som faktiskt sker i världen - så tidigt som möjligt!

Eller hur!:rofl:

Fast hur förklarar jag ett barn med kulhål i pannan (offer för terrorn i Syrien) för min 3½ år gamla dotter, så att det blir begripligt över huvudtaget för henne?

Precis. Det skulle inte vara helt lätt för en 6-åring heller och jag anser inte att det finns någon anledning för mina barn att få mardrömmar för något de inte ska behöva bekymra sig om.

Fast jag är inte lika ense med dig om att man bör undvika även tragiska nyheter för en 6-åring. Däremot behöver inte heller en sexåring se bilder av mördade/slaktade kroppar.

Min 10-åring är väldigt engagerad i världspolitiken, och det tycker jag är mycket bra. Han vet att det händer otäcka saker därute, och att han har det väldigt bra. Favorit barnprogrammet är Lilla Aktuellt.

Min 7-åring tycker allt som har med död att göra är fruktansvärt, men jag tror att det är viktigt att inte skärma henne från allt, utan prata om det och ge henne lagom dos av verkligheten.

Nyheterna innan kl 20 brukar inte visa bilder på döda (i alla fall inte närbilder), så de får mina barn se, med vuxen som förklarar.

Inte de senare nyheterna som kan innehålla otäck bilder.

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 362
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 855
Senast: Sedna
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: Mustasukka
·
Småbarn Emilia (snart 2,5 år) är väldigt kvällspigg och nu under sommaren låter vi henne ha dom rutiner som hon trivs bäst med (dvs vara vaken...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka