TV-/radionyheter inför barn?

Sv: TV-/radionyheter inför barn?

Fast jag är inte lika ense med dig om att man bör undvika även tragiska nyheter för en 6-åring. Däremot behöver inte heller en sexåring se bilder av mördade/slaktade kroppar.

Kom igen om tre år så får du se om du ändrat dig ;):D

Haha nu kom den där roliga meningen också..

- du har inte barn i den åldern så du vet ingenting ;)

Mina barn är 6 och snart 9 och de får titta på nyheterna. 6 åringen är föga intresserad och pysslar hellre med teckningar osv medans vi tittar på TV men den äldre är väldigt nyfiken och frågar mycket om varför det är krig osv och vi förklarar så gott vi kan och man ser verkligen hur kugghjulen däruppe snurrar men rädd har han inte blivit.

Tror inte att jag någonsin sett t ex ett barn med kulhål i huvudet eller lemlästade lik på nyheterna (som någon sa) utan det man ser är typ uppradade kroppar och jag tycke precis som någon annan att man ju inte kan linda in barnen i bomull tills de är vuxna utan de måste ju veta att det händer hemska saker i världen - ungefär som att jag naturligtvis talat om för dem att de inte får följa med främlingar för de kan göra elaka saker med dom (sen behöver man ju inte berätta exakt vad liksom).

Ni som vill skydda era barn extra mycket - berättar ni inte om "elaka farbröder" och sånt heller då?

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 362
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 855
Senast: Sedna
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: Mustasukka
·
Småbarn Emilia (snart 2,5 år) är väldigt kvällspigg och nu under sommaren låter vi henne ha dom rutiner som hon trivs bäst med (dvs vara vaken...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka