Turridning utan islandshäst

the_connemara

Trådstartare
Finns det ens? Jag har hittat ett ställe med Shire/Clydesdale som lagt ned, ett ställe med Shire som skulla sälja av resp hade betäckt en del ston och ett ställe som mer har andra aktiviteter än turridning, dessutom på tok för långt bort (30 mil +). Och ett ställe med Haflinger men det är lite sak samma som islandshästarna ur en hästokunnigs perspektiv.

Man kanske skulle leta efter Westernhästar? Finns det sådana turridningar? Eller något annat än just islandshästar?

Sv: Turridning utan islandshäst

Här i närheten finns ett stall med turridning på vanliga hästar, sen finns det ett ställe med nordsvenskar också, men det vet jag inte exakt var det var någonstans.

Jag vet ett ställe med nordsvenskar med westernsadlar. I Haurida (F län).

Letar du i närheten av Lund eller Falkenberg? Finns ett ställe i östra Skåne som har westernhästar. Tror det ska finnas ett ställe med araber också. Annars har jag bara varit på turridning med just haflinger och islandshästar. :p

Skåne gärna men Halland går bra oxå, jag har dock inte hittat ngn bra samlad sida för Halland ännu :D

Tips på vart man kan leta? Skåne.com/turridning hade 48 ställen :)

Jag vet att det finns ett ställe på Österlen, de håller till vid St Olof/Gyllebosjön där de har turridning på nordsvenskar.
Om det är något som kan intressera?
Det heter i alla fall Stall Björklunda, sök på det så hittar du hemsidan. :)
Har dock aldrig själv varit där så jag kan inte säga om det är bra.

Jag hoppas att detta inte räknas som någon form av reklam eller så, i så fall får snäll moderator plocka bort namnet.

Den sidan hittade jag, nu minns jag inte vad det var som felade. Tror de ville ha ridvana ryttare om alla skulle rida. Vi är 3 vana, 1 sadelfast och 2 ovana :D

Inte haflinger alltså? Jag har annars ridit på ett ställe någontstans norr om Svalöv som har haflinger och en nordsvensk (deras "pojkväns-häst"). Jättemysigt ställe med fina och glada hästar!

Annars finns det ju ardenner (tror jag) på Ven, har inte varit där själv men jag har för mig att man skulle ha ridvana.

Det med haflinger, kan det ha varit Söderåsens turridning? Där har jag (och ett gäng kompisar) också ridit för några år sedan.

TS: Har nog inga fler bra tips, skane.com/turridning hade du ju hittat själv redan. ;)

Finns flera ställen i södra halland. Finns ett med fjordhästar och ett westernstall med lite blandade hästraser, både kallblod och halvblod och araber.

Inte haflinger alltså? Jag har annars ridit på ett ställe någontstans norr om Svalöv som har haflinger och en nordsvensk (deras "pojkväns-häst"). Jättemysigt ställe med fina och glada hästar!
Där har jag ridit. Håller med om att det är ett mysigt ställe med superfina hästar. Eftersom jag var tyngst av ryttarna fick jag nordsvensken. Robin har jag för mig att han heter. Hade jag inte varit islandshästfrälst hade jag mycket väl kunnat tänka mig en nordsvensk som honom.

I nässjö finns de med Baskjir hästar. ;)

vår 4h-gård här har turridning eller ja, en ridtur iaf, på "vanliga hästar". det kanske ngn annan 4h också har??

Eller kom upp till dalarna och hälsa på!
Vi hade bukeritt för hästlösa på ett ställe med kallblod och westerninriktning här i närheten, annars finns det baskjirer och så tror jag några av ridskolorna ordnar turer på begäran.

Länk borttagen. - Reklamlänkar är inte tillåtna i diskussionsforumet enligt bukefalos regler, som vi alla godkände när vi blev medlemmar. Mvh moderator

western ridning och turriding

starkt tips ;)

Senast ändrad av en moderator:

Där har jag ridit. Håller med om att det är ett mysigt ställe med superfina hästar. Eftersom jag var tyngst av ryttarna fick jag nordsvensken. Robin har jag för mig att han heter. Hade jag inte varit islandshästfrälst hade jag mycket väl kunnat tänka mig en nordsvensk som honom.

Den har jag också ridit! Trevlig! Fast jag har själv ett eng fullblod, så det är ju lite skillnad;)

Ååh, jag har också ridit Robban! Supermysig häst - precis en sån jag själv vill ha i framtiden :love:
Jättetrevligt ställe i övrigt och min mamma som aldrig ridit fick en jättesnäll haflinger och hade jätteroligt! Rekomenderas! :idea:

Finns ett ställe i östergötland som har turridning med nordsvenskar, fjordhästar och dartmoor. Alltså alla tre raserna blandade på ett ställe.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
21 843
Senast: mandalaki
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 846
Senast: moli
·
Hästmänniskan Jag har i mitt tycke haft en helt osannolik diskussion med min ganska nyblivna sambo. Han är starkt travintresserad, familjen har...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 890
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar