Turistdroskor, ja eller nej?

Diantha

Trådstartare
Jag vet inte om det finns en sådan här tråd tidigare, men jag var nyss utomlands i en stor turiststad, och "självklart" var det fullt med hästdroskor. Min fråga till er är: Åker ni eller åker ni inte, och gärna varför/varför inte?

Själv tar jag avstånd då jag inte tycker att det är ett liv för en häst, går alltid o tittar på deras ben och undrar hur mycket det måste slita på dem att trava runt på sten/asfalt så mycket, men å andra sidan vet man ju inte hur de har det när de inte står o väntar på turister eller körs. :confused:

så vad tycker ni?

(Har jag lagt tråden fel så ber jag om ursäkt)

Sv: Turistdroskor, ja eller nej?

Jag tänker precis som du, nej, jag åker inte turisstdroskor och även jag går och blåstirrar på hästarnas ben. Vissa ser väldigt fina ut men ändå....jag såg en häst bara för några veckor sedan som gick och drog en sån där vagn och som hästmänniska såg man att hästen inte gick rent.

Har åkt en gång, på Jamtli, bakom en ardenner. Det var en trevlig miljö för hästen, som såg glad och frisk ut och mellan turerna stod den vid en stor hög med hö.

Nej, jag åker inte. Jag rider inte heller på "allmänna hästar" som hyrs ut till turister på stranden.

Var i Marrakech i februari och där fanns en enorm mängd droskor. Hästarna gick i par mellan bilar/mopeder/cyklar/gångtrafikanter - en enormt påfrestande miljö. De stod hela dagen i taxikö där de väntade på turister. Något bättre var det i Prag, eller det var i alla fall inte lika kaotiskt. Men nej, jag åker inte hästdroskor i stan om jag inte har koll på vart hästarna kommer ifrån.

Har åkt en gång på landsbygden i Polen, det var med en äldre bonde som hade en knubbig vit häst och som körde lugnt och sansat. Då hade jag sett stallet, och hästen innan den spändes för.

Turridning/körning behöver inte vara dåligt för hästarna, men jag vill veta hur de bor, att de får ok mat och blir omskötta. Det gräsligaste jag vet är när hästarna bara lämnas ut till den som betalar, som sedan får rida iväg 30 minuter och göra vad de vill...

Nej, jag åker inte! Har sett droskor på flera ställen. Bland annat i Spanien, visserligen för några år sedan men ändå, och då såg hästarna bra ut på håll men när jag kom närmre så såg man sår (stora) och gamla ärr under selen...
Och i år var jag i Jordanien. Där var det många resor värre. Det stod ofta en droska i korsningen utanför vårat hotell, en dag stod jag på hotellets tak och kollade på utsikten. Jag hade då bra sikt över korsningen där hästen stod. Brevid stod en till droska och kuskarna satt och pratade med varandra. Då en av hästarna ändrade ställning (hade stått däri flera timmar i värmen...) blev kusken helt galen och styrde vagnarna nära nära, så att den andra kusken når den andra hästen. Den andra vagnens kusk hoppar då fram och börjar sparka hästen i huvudet... Och det var inte EN spark...usch. Jag höll på att börja gråta så min sambo fick leda bort mig...

När det kom turister till droskorna så fick hästarna galoppera runt bland trafiken, på asfalten... Medan kuskarna slog dem...

Illa var det även i Petra i Jordanien.. Där fick magra hästar galoppera på kullersten medan de blev slagna med nylonlinor... Man vill bara skrika åt alla turister som åker med..

Både ja och nej.

När vi var i Egypten fanns det ett stort antal hästdroskor och hästarna såg inte ut att ha det bra.
Så när guiden sa att vi skulle åka just hästdroska stretade jag emot.
Sekunden efter förklarade han dock att dem hade ett samarbete med en droskverksamhet. Dem hade som krav på sig att ta hand om hästarna ordentligt och som tack för det var den verksamheten den enda som anlitades av resebyråerna. Dessa män var stolta över sina hästar och dem var riktigt välskötta och mådde bra. Det var enbart dem som skötte sina hästar enligt vissa krav som fick bära verksamhetens märke och skötte dem inte hästarna, åkte dem ut.
Det är det undantag jag har gjort för då kunde man se och veta att dem faktiskt hade det bra och inte vanvårdades.

Dem var fina i hullet, ben och hovar såg bra ut och dem var även välskötta. Männen som körde var som sagt stolta över sina hästar och över att dem anlitades för att dem skötte dem bra.

Däremot när jag var i Gambia förra året fanns det hästar för uthyrning på stranden. Dem hade jag inte en tanke på att rida på, dem var små, tunna och såg inte välskötta ut. Tror jag såg ett par som red dem under hela veckan men jag kan inte tänka mig att det var en trevlig upplevelse.

Nej, vill inte ge den marknaden nån extra uppmärksamhet.
Möjligen om jag faktist skulle veta att hästarna blir välomhändertagna.

Har ridit i Frankrke, där fick hästarna genast komma i skuggan och hade fri tillgång till vatten efter turerna. Man skulle rida på lång tygel (hävstångsbett användes), de tittade väldigt elakt på en kvinna som hade korta tyglar men sa ingenting dock.

Har sett så mycket skit, då jag har besökt många länder.. fy fasiken vad man tycker synd om droskhästarna.

Kan tillägga att min mamma betalt en kille i Afrika för att hästen skulle få stå istället.

glömde skriva att hästarna vi red gick ett pass om dagen, det var förhandsbeställning.

nej, jag åker inte dessa hästdroskor när jag är utomlands, jag tycker lite för synd om hästarna för att kunna göra det. Däremot får man inte glömma att det faktiskt finns de som sköter hästarna väldigt bra. Jag var på Kreta i somras och där fanns en mängd hästdroskor inne i Chania. Hästarna var runda i hullet och blanka i hårremmen, hovarna välskötta och överlag verkade hästarna må bra.
Kommer aldrig glömma ett vitt kallblod som stod ensam på en kaj i väntan på kusken, och började smyga steg för steg fram emot ett par som satt på en bänk med ryggarna mot hästen. Helt ljudlöst satte han en hov i taget i marken och puttade sen lite försiktigt på det till synes nykära paret som satt ihopslingrade :D När dessa hade hoppat till varsin ände av bänken av förskräckelse satte han ner huvudet mellan dom och kikade om det fanns något ätbart eller någon som ville klia lite i pannan. Såg så gulligt ut :p

Senaste droskorna jag sett är i Wien och Innsbruck (Österrike). Alla hästar är välmusklade, blanka och fina i pälsen, manga har benskydd, fina hovar osv. Det är mest skritt som gäller. Där hade jag akt utan problem om jag haft intresse av det.

Jag åker inte!

Var på Malta för några år sen och såg många svenska travhästar på deras travbana.

De hade det inte för roligt. När de inte platsar där mer tror jag att en del blir droskhästar.

Jag såg i alla fall droskor i Valetta med frysmärkta hästar.

Big No-No för mig med att åka turistdroskor om det inte mot förmodan ser ut att vara friska och glada hästar med utrustning som passar. Tyvärr har jag aldrig sett detta ngn gång under mina resor utomlands :(

När jag var i prag så såg jag en hel del sånt och jag åkte visserligen inte men hästarna såg väldigt fräscha ut både i kroppen och psyket. Sen hörde jag att dom har speciella skor på hästarna som gör att dom klarar av att gå så som dom gör, vet inte vad det var för skor men dom såg lite udda ut.

Annars om hästarna blir skötta bra och lever ett normalt liv vid sidan av så har jag inget emot turistdroskor. Då är det betydligt värre när folk hyr ut ridhästar till vem som helst. Droskhästarna har ju iallafall ägaren antar jag iallafall med sej och sköts inte om och körs inte av vem som helst.

Däremot när jag var i Gambia förra året fanns det hästar för uthyrning på stranden. Dem hade jag inte en tanke på att rida på, dem var små, tunna och såg inte välskötta ut. Tror jag såg ett par som red dem under hela veckan men jag kan inte tänka mig att det var en trevlig upplevelse.

Jag skulle Lätt ha kunnat hyra en eller flera av dessa ponnyer... Iofs enbart för att hitta närmsta gräsplätt och stå och beta med dom i en halvtimme... :D
På så sätt skulle jag känna att de pengar jag betalt skulle innebära foder för hästarna.
Å andra sidan kanske foder i form av hö hade varit bättre. Men men.

Tänker precis som du! Och kan aldrig sluta att stirra på hur hästens skick är. Om hovarna är korrekt skodda, utrustningen väl anpassad och ren. Tyvärr märker man allt för ofta att hästarna verkligen inte sköts som de ska:mad: Sist vi var iväg (wien) var det ösregn hela veckan och ruggigt kallt...mådde verkligen dåligt av att se alla de stackars hästarna som stod i ÖSREGNET och väntade på att det skulle komma turister. De såg verkligen genomfrusna och stela ut!! Hur tänker man som ägare till hästarna då egentligen:confused:

Det fanns ETT undantag, en kvinna som hade ett två spann. Hennes hästar hade minnsan heltäckande regntäcke på sig och såg ut att vara i mycket bättre skick!

Nej jag åker inte! De gångerna jag träffat på dessa droskor har hästarna rent ut sagt sett för jävliga ut! Magra, såriga och eländiga över lag... Vill inte stödja det djurplågeriet som jag har sett på semestrarna!
Klart det finns dem som sköter sina hästar men jag har tyvärr inte stött på dem!

Jag åker! Men givetvis måste hästarna vara i bra skick. Jag åker inte med hästar som är magra eller på annat vis misskötta.

Jag tycker att det är fjantigt att tycka synd om hästar som arbetar. Det är just det hästarna är till för. Hästarna har i årtusenden används av människan för att dra kärror och användas som fordon. Det är ju inte sådär jättelänge sedan som vi fick motorer och bilar.
De flesta hästarna i västvärlden mår väldigt bra av att arbeta och de blir väl omhändertagna av sina ägare, eftersom de är ägarens levebröd.

När det gäller diskussionen om att trava på asfalt så blir asfalten i sommarvärmen så sviktande och mjuk att det inte är någon fara alls för hästen. Dessutom är väldigt många skodda med mjuka sulor för stötdämpning. Asfalt är inte hårdare än tex en grusväg eller en travbana där hästarna går snabba löp.

Är hästarna välskötta och välbehandlade har jag inga problem med att folk åker runt med dem. Personligen gör jag det inte, för jag tycker det är urtrist..

Jag förstår heller inte hur länder/ kommuner/ turistorter vill tillåta en sådan verksamhet om hästarna inte är i toppskick. Är det verkligen bara vi hästfolk som reagerar på detta?

KL

Jag skulle kunna åka om hästarna är välskötta. Har endast sett droskhästar i Italien och de såg ut att må bra. Välanpassade selar och helt ok i fötterna, på ett torg hade de någon sorts parkering där hästarna stod och åt hö och havre ur tornistrar. Tror inte att det är bra för turismen om hästarna är dåligt skötta, däremot kan jag tänka mig att i länder där även människorna lever under sämre förhållanden är europeer har inte hästarna högsta prioritet oavsett vad de används till.

Jag åker inte turistdroskor såvida inte hästen ser fullkomligt frisk ut, jag har sett att den får dricka rent vatten mellan turerna och den varken är mager eller svettas ihjäl.

Men de få gånger jag varit utomlands och sett turistdroskor eller hästar som man kan få hyra på stranden har haft förjävliga hovar, varit magra och haft galet skarpa bett i mun samt illasittande sadlar. Så Nej jag vill inte stödja vanvård av hästar. :mad:

Jag åker OM hästarna är välskötta och behandlas väl och allting ser hyfsat välskött ut.

Då gynnar man ju en god hästhållning. Och den droskkusk som tar hand om sina djur tjänar mer pengar. Vilket innebär att andra droskkuskar strävar efter att förbättra även sin verksamhet så att även de tjänar mer pengar....

Skapande av en god spiral!

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 167
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama