Sv: TuppSpatt

Min vet. skrev ut Butta till min förra häst (ej den med tuppspatten) för att se om han hade ont. Tanken var att gick han bättre med Buttan så hade han ont. Ingen skillnad, så hade han bara en rörelsestörning. Kan det vara samma i ditt fall??

hej! vi har en häst på ridskolan med tuppspatt, men han funkar som vanligt ändå förutom att han är lite stelare i det varvet där han har tuppspatt (eller vad man ska säga).

Det verkar som vissa hästar lyfter ganska högt om ja fattat det rätt? Men hon lyfter inte alls högt, Hon lyfter bara lite, Men det syns ju, Hon har verkligen inte ont. Hon särbehandlas inte bara för att ho har fått detta hon går i samma hage som dom gjort hela tiden lite ojämn växlande terräng, vetrinären rådde oss det..

Men som sagt det har inte visat nån förbättring den senaste veckan, hon har gått med de i två veckor snart om tre första dagarna lyfte hon nått otroligt högt sen gickhon bättre sen har det vart så, Men vetrinären trodde att har hon en gång visat förbättring så kanske hon blir helt bra?
Bara en liten fundering..

Tror det var så han tänkte, Men hon har ej visat "förbättring" allstå har hon ej ont?

Oh shit:o min hovis håller på att "Reparera" min hästs hovar då hon tyvärr råkat ut för en sämre hovslagare.. Men jag tror knappast att det har med det att göra, Då det inte är på samma ben..

På Tisdag skall jag ringa tillbaka till vetrinären så får vi se vad som händer, Men antagligen åker vi in å röntgar henne..
Är det bäst att göra det hos distriktvetrinären eller en djurklinik som jag har erfarhenhet utav? Dom har även röntgenplåtar sen vi var där för ett år sedan.. Vilken bör ja åka till isf?
Den här operationen, Vad brukar den ligga på prismässigt?

Om hon inte visar förbättring lär det vara en rörelsestörning.. Jag skulle nog välja att åka till en hästklinik och röntga, då dessa har mer erfarenheter av sådant. Där kan du också få hjälp med hur det ska gå vidare, operation eller bara låta det vara, om det nu är tuppspatt. Blir fortfarande lite osäker, då jag ej visste att tuppspatt kunde uppkomma så fort..?

Ja, hon hade ridits bra varje dag utom 1 vilodag i ca 1 månad sen då efter denna vilodagen så bara hon gick så:crazy: :confused:

Låter riktigt konstigt. Om inte vet. kanske tror att tuppspatten ej synts innan, då hon ridits hela tiden då... Min häst blev alltid mycket värre efter han hade vilat. Skritt varje dag minst skulle det vara...

Nej det trodde han inte.. Vilket jag isf borde upptäckt.. Det blir bara knepigare för varje minut tkr ja

Om tuppspatten kom så plötsligt på din häst, hur kunde då veterinären som kom ut konstatera det på en gång?
Visade hon tuppspattsteg så fort hon stått still och skulle gå igen eller?

jao, om tuppspatten beror på slag på muskel eller sena är chansen ganska stor att operationen lyckas, det finns få fall där den inte fungerar i det fallet.. men beror tuppspatten på ryggproblem så hjälper inte denna operation..

men du ska veta tt det enda som påverkas genom att hon har kvar tuppspatten är att du inte får tävla dressyr, hästen har inte ont, du kan hopptävla och träna vad du vill, för det är bara en rörelsestörning som inte gör ont för hästen, dvs det är bara inte snyggt och rent.. annars påverkas hästen inte mycket..
(eller jo, lite längre och lugnare uppvärmning med lösgörande arbete i både skritt och trav men du kan ändå rida henne fullt ut)

Smärtstillande och antiinflammatoriskt preparat man ger hästar vid smärta o inflammationer

Okej, Men nu dom två senaste dagarna har hon inte visat något och hon har blivit riden fyra dagar..

Linduzz skrev:
Oh shit:o min hovis håller på att "Reparera" min hästs hovar då hon tyvärr råkat ut för en sämre hovslagare.. Men jag tror knappast att det har med det att göra, Då det inte är på samma ben..

Nja, stämmer inte riktigt. Även om han inte reparer den hoven så är det endå en ny hovslagare som skor anorlunda än den hästen hade tidigare. Det kan ta ett tag för hästen att vänja in sig med en ny hovslagare. Jag har hört talas om vissa hästar som har behövt upp till 8 ggr med nya hovslagaren innan det funkar normalt igen.

Om jag skulle vara du så skulle jag ändå kolla upp när hon vart skodd sist å jämföra det med när denna tuppspatt uppkom. Bättre att dubbelkolla allt för att vara på den säkra sidan :)

ja, det kan alltså vara så att din häst har väldigt lindrig tuppspatt som inte syns sålänge hästen är igång, utan visar sig (som du märkt) när hästen vilat en dag eller två, dock skadar det inte hästen att ha tuppspatt..

är du orolig för att det ska vara en inflammation i ryggraden så är det bäst att röntga och se om det kan vara det, men syns inget på röntgen så vänta ett tag och rid på som vanligt och se om det blir ågon förändring med hästen..
och det kan vara en idé att ta ut en kiropraktor som kan känna på hästen om det inte skulle synas något på röntgen..

Hej
enligt studier som gjorts på Tuppgång hästar kan det faktiskt läka med tiden..men man ska motionera hästen, massage och värme rekommenderas..
Det finns två typer, Australiensiska som tar båda benen och den andra typen som tar ett..Finns många orsaker till tuppspatt/gång..
det behöver inte ens vara tuppspatt bara fast det ser ut som hästen har det..tex, hovböld, inflammationer i bakpartiet....som nämnts..
Det har i vissa fall har det klassats som en förgiftning som sätter sig på en speciell nerv..som utlöser denna reaktion..är man snabb kan man alltså motverka förgiftningen med behandling så Tuppgången kan läkas....gissar därav Butta behandlingen..det ska ju då utesluta ev.inflammtioner som kan ligga latent..utan att det syns eller märkts..
Det är studier om att maskrosor i större mängd kan förgifta hästen..så man kan prova att byta hage om man misstänker det..fast nu finns det ju inga maskrosor här ännu så det kan du utesluta..
Men titta på fodret väldigt noga..och kolla om hon fått något hon inte fått förut..bytt hö ?? eller något..
Hösilage...kan vara en bov..det kan bildas mycket gifter i det om man inte hanterar det på rätt sätt..och nu när det blir varmare..går det fortare..
Ett antal hästar hade en Australiensisk veterinär behandlat med Epilepsi liknande läkemedel och en av tre hade tillfrisknat..
(Diazapan? stavning ??)
Konstaterat är att det ofta drabbar lite nervösa eller heta hästar..just nervpåverkan..många fall ha också "läkt" med lugnande medicinering under en tid..
Men man vet fortfarande inte till 100 % vad som utlöser eller varför det uppkommer....:cool:
Huvudsak är att man utreder det nogrannt av folk som vet..så hästen inte får fel diagnos..pga annan skada..
Om du är osäker..ta ett andra uttlåtande...
Denna åkomma har blivit allt vanligare...varför ??? hmmmm...

Lycka till
jennifer

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat