fragansia
Trådstartare
Hjälp mig att resonera kring hur jag ska fodra mitt tunna fullblod. Det är första gången jag har häst på lösdrift och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här...
Analys finns inte (än). Har frågat efter det och det ska fixas men det kan nog ta lite tid innan den kommer. Annars brukar hon ligga på minst 120MJ för att hålla sig någorlunda fin.
Jag har tillgång till kraffts fodersortiment.
Jag kan bara ge kraftfoder 1 gång/dag. Kan därför inte ge mat som måste svälla, vilket gör att betfor och lusernpellets går bort.
Hon är inte vidare kräsen (som tur är) men äter långsamt. Nu kan jag lämna henne med foderhinken utan att den andra hästen tar hennes mat men det kommer komma fler hästar och då vet jag inte hur det blir... Större mängder lusernhack blir därför knepigt att ge, men ett halvt kg borde gå - frågan är om det lilla gör ngn skillnad?
Promenadrids bara men går som sagt på lösdrift.
0 EPG på träckprov nu i höst (1025 i våras och maskad med cydectin i sommar)
Nu äter hon (förutom fritt med hösilage)
1 kg groov 125
150 g soja (håller på att öka givan, kommer nog ge maxdos förmodligen)
2,5 dl olja
Hur hade ni gjort/tänkt? Massor med tips önskas!
Analys finns inte (än). Har frågat efter det och det ska fixas men det kan nog ta lite tid innan den kommer. Annars brukar hon ligga på minst 120MJ för att hålla sig någorlunda fin.
Jag har tillgång till kraffts fodersortiment.
Jag kan bara ge kraftfoder 1 gång/dag. Kan därför inte ge mat som måste svälla, vilket gör att betfor och lusernpellets går bort.
Hon är inte vidare kräsen (som tur är) men äter långsamt. Nu kan jag lämna henne med foderhinken utan att den andra hästen tar hennes mat men det kommer komma fler hästar och då vet jag inte hur det blir... Större mängder lusernhack blir därför knepigt att ge, men ett halvt kg borde gå - frågan är om det lilla gör ngn skillnad?
Promenadrids bara men går som sagt på lösdrift.
0 EPG på träckprov nu i höst (1025 i våras och maskad med cydectin i sommar)
Nu äter hon (förutom fritt med hösilage)
1 kg groov 125
150 g soja (håller på att öka givan, kommer nog ge maxdos förmodligen)
2,5 dl olja
Hur hade ni gjort/tänkt? Massor med tips önskas!