Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

fragansia

Trådstartare
Hjälp mig att resonera kring hur jag ska fodra mitt tunna fullblod. Det är första gången jag har häst på lösdrift och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här...

Analys finns inte (än). Har frågat efter det och det ska fixas men det kan nog ta lite tid innan den kommer. Annars brukar hon ligga på minst 120MJ för att hålla sig någorlunda fin.

Jag har tillgång till kraffts fodersortiment.

Jag kan bara ge kraftfoder 1 gång/dag. Kan därför inte ge mat som måste svälla, vilket gör att betfor och lusernpellets går bort.

Hon är inte vidare kräsen (som tur är) men äter långsamt. Nu kan jag lämna henne med foderhinken utan att den andra hästen tar hennes mat men det kommer komma fler hästar och då vet jag inte hur det blir... Större mängder lusernhack blir därför knepigt att ge, men ett halvt kg borde gå - frågan är om det lilla gör ngn skillnad?

Promenadrids bara men går som sagt på lösdrift.

0 EPG på träckprov nu i höst (1025 i våras och maskad med cydectin i sommar)

Nu äter hon (förutom fritt med hösilage)
1 kg groov 125
150 g soja (håller på att öka givan, kommer nog ge maxdos förmodligen)
2,5 dl olja

Hur hade ni gjort/tänkt? Massor med tips önskas!

Sv: Tunnt fullblod på lösdrift, trots fri tillgång...

Om du tror att det tar tid att få analys så gör en själv istället så blir det ju gjort på några dagar. Har du en aning om hur mycket grovfoder hästen får i sig?

Under tiden du väntar på analys så ge hästen krafft protein och soja och olja istället för krafft 125 eftersom det inte verkar vara tillräckligt. Om inte hästen har täcke så på med ett sådant också. Om man åker varje dag till sin häst så ser jag inga problem med att kunna ge betfor.

Har en fd mager travare på vår lösdrift, han äter idag fri tillgång på hö (oanalyserat tillfälligt parti) 1kg betfor och 2dl potatisprotein och han har aldrig varit så rund och fin. Vi sköljer vår betfor i varmvatten så att den börjar svälla omgående sen får den stå en stund och så ger vi. Fungerar hur bra som helt och tar ingen tid.
Melassfri betfor sväller i kallvatten på 10 minuter och innehåller även högre smrp än vanlig betfor så det är ju ett alternativ.

Man bör även tänka på att det går åt extra energi på en lösdrift, öser man på med för mycket protein så går det åt extra energi även till att spjälka det å då räcker det ju inte till för hullet också så ibland får man öka på Mj istället för proteinet. Om din häst stått på 120 mj uppstallad så kanske den behöver uppåt 150 el. mer på en lösdrift.

Senast ändrad:

Oj, det var lite foder för ett svårfött fullblod.

Vår går på (förutom fri tillgång på grovfoder) på mellan 3-4,5 kg Alfa. Dessutom fri tillgång på Lusern hackad strå vintertid (han äter inte alltid, men har möjligheten). Förutom detta betfor och kli. Han står inne på natten och beräknas inte göra av med så mycket som din i lösdrift alltså. Helhalstäcke vintertid, tjockt stalltäcke inne. Vår och höst regntäcke (lätt för att frysa vilket ökar omsättningen)

I dina kläder hade jag funderat på annat uppstallningsalternativ så du kan tillgodose din hästs behov av foderrutiner på ett bättre sätt. Det går nog inte enkelt att lösa under nuverande förhållanden.

Hon har givetvis täcke på sig vid ihållande regn men de senaste veckorna har det varit fint väder, visserligen kryper det närmare nollan på natten men på dagen är det ca 20 grader varmt och sol och då vill jag inte gärna ha ngt täcke på henne.

Även jag har ett tunnis fullblod på lösdrift.
Med exakt samma problem. Kan också bara ge kraftfoder 1/gång dag.

Enda lösningen hitills för mig är att hitta ett riktigt bra grovfoder. I vinter kommer dock det inte att fungera då hon går med en litet russ. Så då kommer jag förmodligen proppa i henne lucern i den mängd hon vill äta.

Varför kan du inte ge blött bara för att hon fått 1/gång dag?
Jag blöter dagen före och låter maten stå i kyla eller så blöter jag i varmvatten samtidigt som jag rider eller fixar med annat. Fungerar bra tycker jag.

I dina kläder hade jag funderat på annat uppstallningsalternativ så du kan tillgodose din hästs behov av foderrutiner på ett bättre sätt. Det går nog inte enkelt att lösa under nuverande förhållanden.

Jo, jag vet...:crazy: Lösdriften är dock högst tillfällig och gäller bara året ut eftersom jag arbetar på annan ort och familj + häst fick lov att följa med. Så fyra månader till måste jag göra det bästa av situationen...

Här kan det bli ner mot 25-30 grader kallt om vintern och då fryser betforn om jag blötlägger den dagen före. Jag har inte tillgång till ngt frostfritt utrymme att förvara foder i. Nu i höst kommer det ju inte var ngt problem men jag vill gärna ha ett foder som fungerar under hela perioden. Hon kommer som sagt att stallas in igen mot slutet av året.

Kanske skulle kunna blötlägga betforn i varmt vatten hemma innan jag åker till stallet, då hinner den nog svalna till lagom ät temperatur när jag kommer ut till hästen. :idea:

Jag räknar med att hon petar i sig minst 15-20 kg hösilage. Kommer antagligen att sjäv ta tag i att analysera så att det blir gjort....

Varför rekommenderar du krafft protein och soja? Funderar på om krafft energi skulle kunna vara ngt istället? Müsli av ngn sort?
Havre kanske, eller kornkross...

Betfor, olja och soja.

Spånar hejvilt:D

Det finns inget sätt för dig att ordna så att hästen får två kraftfodergivor? Dubbla givan av kraftfodret och fodra två gånger per dag så den får 4 kg groov istället. 1 kg är jättelite. Jag märker stor skillnad om jag fodrar mina en eller två gånger per dag när de går ute sommartid. Alt är att stalla upp hästen någonstans med bättre möjligheter, skaffa medryttare. Du kan inte flytta den i förväg?

/A

Det finns inget sätt för dig att ordna så att hästen får två kraftfodergivor? Dubbla givan av kraftfodret och fodra två gånger per dag så den får 4 kg groov istället. 1 kg är jättelite. Jag märker stor skillnad om jag fodrar mina en eller två gånger per dag när de går ute sommartid. Alt är att stalla upp hästen någonstans med bättre möjligheter, skaffa medryttare. Du kan inte flytta den i förväg?

/A

Kommer iaf att öka upp kraftfodergivan till 2 kg. Får börja där... Har svårt att ordna fler utfodringstillfällen, tyvärr för det hade gjort det mycket enklare för mig...

Kan inte heller flytta hem henne i förväg iom att jag då måste ta stallpass och ordna med skötsel av både häst o stall. Vilket kan vara lite svårt 40 mil bort och ingen medryttare...:(

9730_1140132703180_1223303036_30393119_4542928_n.jpg

Dagsfärskt foto på tunn pålla med stövel på ena framtassen (elak hovböld!)

Om du häller kokhett vatten över betfor så sväller det på några minuter! Sen är det bara att kyla ner med kallt vatten när det svällt färdigt.
Det tar inte så lång tid att svälla lusernpellets. Och med varmvatten går det fort =)

Jag anser att kraftprotein har mer högvärdigt protein i sig än 125 an å högre energi. Iom högre värden så kan du ge mindre mängd men med mer högvärdigt protein och mindre ättid.

Bästa alternativet tycker jag dock betfor, olja och soja är. Det ger bra protein, bra energi och extra fibrer och minimerad ättid och ycket lätt att korrigera efter behov året om. Jag tycker inte din häst ser ut att ha någon proteinbrist utan snarare att hon behöver få i sig mer Mj för att fylla ut resterande av sin kropp.

Men om din häst får i sig ca 15-20 kg hösilag /dag, borde det inte vara ett stort problem..? Är det väldigt blött? Avvakta analysen innan du köper nytt foder.
Säg att hösilaget innehåller ca 6,5 MJ /kg. Äter din häst då ca 17 kg blir detta 110 MJ, så det borde ju räcka att ge 1-2 kg av ett kraftfoder?

I år verkar det dock över lag vara låg halt protein i grovfodret, vilket är knepigt om man har fullblod som vanligtvis behöver lite extra av den varan för att hållas fina i kroppen. Så det kan ju vara låg halt protein som gör att din häst faller ur?

Analysen kom härom dagen och jag fick siffrorna igår.
per kg foder

7,7 MJ
48 smrp

Ts var lite missvisande men jag gissar att det ligger nånstans mellan 65-70%, får se om jag orkar kolla upp det själv. Känns inte så nödvändigt iom att hon har fri tillgång. Men resultatet var mycket bättre än jag väntat mig!:bump:

Nu har täcket åkt på iaf, termometern kryper en bra bit nedanför nollan på natten och även om det är varmare på dagen så får hon ha ett tunnt Bucas regntäcke på sig.

Håller på att fasa in havre istället för groov, har lagt till betfor och håller på att öka sojan.

Iom att hösilaget var så pass bra tänkte jag lägga henne på
1 kg havre
0,2 kg betfor
0,25 kg soja
och en skvätt olja på det (ca 1 dl)

Sen tänkte jag försöka ha lite is i magen och se vart det bär. Största frågan är om proteinet räcker till... Det finns ju lite utrymme att öka sojan isf.

Krafft Rehab har jag hört att många är nöjda med för svårfödda hästar, de brukar ta sig bra på det.

Det var ju bra kvot i silaget iaf? drygt 6?

Ja, kvoten var helt ok. Hade jag fått önska hade jag önskat mig lite högre MJ, just för hullet men annars var det väldigt bra värden. Speciellt med tanke på hur många som fått lågt proteinvärde i år...

Rehab har hon ätit tidigare och för oss gav det ingen större skillnad jämfört med tex groov (förutom i plånboken förstås:D).

Nu har täcket åkt på iaf, termometern kryper en bra bit nedanför nollan på natten och även om det är varmare på dagen så får hon ha ett tunnt Bucas regntäcke på sig.

Fast om det kryper ner runt nollan och lägre under natten så är ju ett ofodrat regntäcke till nackdel! Täcket ger ingen som helst värme och hindrar dem från att rugga upp pälsen som de vanligtvis gör.

Eller är det fodrat?

Ja, det är fodrat. Ofodrade täcken funkar inte alls på henne, just av den anledningen du skriver...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka