Tunnel på bomlösa

C

chrysler

Har sett att de flesta bomlösa har väldigt smal tunnel under sadeln, man rekommenderar ju en så bred tunnel som möjligt så ryggen kan vara fri,hur kommer detta sig?
Kan jag använda ett vannligt shabrak till dessa bomlösa eller måste jag ha specialpadd?tycker inte specialpaddarna ser minsta snygga ut så jag vill kunna hålla mej till vanligt shabrak.

Sv: Tunnel på bomlösa

Det finns massor av bomlösa så det går inte att svara generellt... Jag kan dock tycka att de flesta nu har väldigt fin tunnel, men då tänker jag inte på Torsion och liknande.
De bomlösa som inte har en tillräcklig tunnel måste man naturligtvis ha en uppbyggande pad till. Grandeurs paddar ser ju bara ut som vanliga schabrak/vojlockar och de finns också i alla möjliga specialformer så...

Tack för svaret, den sadel jag i första hand tänkte på var top reiters bomlösa men där står det att man inte ska behöva specialpadd under, men ändå ser tunneln rätt smal ut,kanske bara inbillar mej.

Sist jag såg Top reiters bomlösa var tunneln ganska ok. Ju smalare hästen är desto bredare behöver kanalen vara eftersom den viker sig kring ryggraden om du förstår hur jag menar?
Men generellt ska du inte behöva specialpad till den sadeln nej.
Se bara till att den vojlock du väljer (om du inte rider utan) inte glider ner och lägger sig i spänn över ryggraden, det kan faktiskt skada lika mycket som om sadeln ligger emot där.
Top reitern, precis som Diddi Special och Kari Flex har en tendens att hamna nere på manken på vissa hästar. Se till att din häst han fri passage i hela kanalen även vid ridning.

jag får testa=)har lite i-landsproblem, måste ha en sadel & kan beställa den närsomhelst men har verkligen beslutsångest.

Sen så är det väl så också att en bomsadel måste ha en bred kanal så att ryggraden får plats även när man svänger/lägger en volt, medan en bomlös följer med hästen i svängarna(och därmed kan ha en smalare kanal), eller har jag fel?

Hoppades att du skulle svara då jag mkt roat följt dina sadelprovarhistorier;) Ja det är så jag oxå har hört, men samtidigt får väl inte sadeln ligga an på ryggraden, men så smal ska väl inte tunneln vara eftersom det är många som använder den utan schabrak.Man kan väl kanske köpa en pad för säkerhetsskull.

Mja det är väl inte så många som har den tjänsten va?har inte hört om ngt sånt, men hursomhelst så får man ju skicka tillbaka sadeln om den är helt fel & byta.Beställde top reitern redan för ett år sedan men allt var så snett på den & när jag ringde firman påstod de att bomlöst ÄR sneda, att amn inte kan förvänta sig att de ska vara raka som en bomsadel, skickade igen sadeln på stört då jag vägrade sätta den på ryggen på mina ögonstenar.
Nu ska jag testa beställa från ett annat ställe & säga i telefon att de måste kolla att den är rak, annars kommer ajg bara skicka tillbaka den, jag vet inte om vissa företag bara chansar på att hästägaren är dum eller om de bara inte ids kontrollera sadlarna de skickar innan:confused:

Sen så är det väl så också att en bomsadel måste ha en bred kanal så att ryggraden får plats även när man svänger/lägger en volt, medan en bomlös följer med hästen i svängarna(och därmed kan ha en smalare kanal), eller har jag fel?

Ja, en bomlös behöver inte ha riktigt lika bred kanal, men det är ändå viktigt att tornutskotten går fria. Framförllt på höjden, men längs med ryggraden har de en massa muskelfästen som kan bli irriterade av en för smal kanal. Även på en bomlös.

Mja det är väl inte så många som har den tjänsten va?har inte hört om ngt sånt, men hursomhelst så får man ju skicka tillbaka sadeln om den är helt fel & byta.Beställde top reitern redan för ett år sedan men allt var så snett på den & när jag ringde firman påstod de att bomlöst ÄR sneda, att amn inte kan förvänta sig att de ska vara raka som en bomsadel, skickade igen sadeln på stört då jag vägrade sätta den på ryggen på mina ögonstenar.
Nu ska jag testa beställa från ett annat ställe & säga i telefon att de måste kolla att den är rak, annars kommer ajg bara skicka tillbaka den, jag vet inte om vissa företag bara chansar på att hästägaren är dum eller om de bara inte ids kontrollera sadlarna de skickar innan:confused:

Jag vet åtminstone ett ställe, men jag tror nog det finns flera, tycker jag hört det.
Visst får man lämna tillbaka en som man köpt om den inte passar, men då måste den ju vara helt i nyskick, och då är det ju svårt att prova den ordentligt tänker jag.

Varken bomsadlar eller bomlösa ska vara sneda förståss. En del återförsäljare är kanske inte lika noga som andra, en del kanske bara skickar paketet vidare utan att öppna det? :confused:

Sen verkar det finnas vissa märken /modeller som bara är sneda från början, en tidning tog ju upp detta för några år sedan & visade bild på en alldeles nys stübben sadel som var väldigt sned, ev de sadlar jag sett många av, som varit sneda har det just varit stübben(främst bennis harmony), ulan(även en billig sadel ska vara rak)b*rjes hade en sadel som hette jaspis för några år sedan, en sån testade jag som var väääldigt sned, kan hålla på i evigheter.Enda sadeln jag just nu känner, kan hålla sig någorlunda rak är en wintec med luft, då dessa inte ska bli ojämna i sidorna.
Största orsaken till att jag började tänka på bomlös var just att ingen bomsadel var riktigt rak:crazy:
Mja...just det här företaget skickar sadlarna med egen tejp på kartong osv så jag tror de packar upp sadlarna som kommer innan de skickar.

Har sett att de flesta bomlösa har väldigt smal tunnel under sadeln, man rekommenderar ju en så bred tunnel som möjligt så ryggen kan vara fri,hur kommer detta sig?
Kan jag använda ett vannligt shabrak till dessa bomlösa eller måste jag ha specialpadd?tycker inte specialpaddarna ser minsta snygga ut så jag vill kunna hålla mej till vanligt shabrak.

du kan säkert ha ett vanligt schabrak under.
En i stallet har en fårskinnspad med tunnel under sadeln, alltså det är en tunnel på fårskinnspaden :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V