Tunn ett åring

C

Cesar

...var och hälsade på min ett års hingst på betet idag. Tycker att han blivit så hemskt tunn. Man ser alla revbenenen utan problem. Jag har ju hört att unghästar ofta är tunna men jag tycker att min häst är lite väl mager. Vad har ni för erfarenheter? Själv har jag bestämt mig för att ta hem min häst så snart som möjligt!

Sv: Tunn ett åring

Min unghingst såg ut som en cykelslang som åring, jag trodde faktiskt inte att det var sant när jag såg honom.
Se här

Nu som tvååring.
Här

Jag var minst sagt chockad första gången, men det är tydligen väldigt vanligt att det är tunna och gängliga i den åldern. :crazy:

Jag har problemet att min häst var lite tunn på betet, tog hem honom och började ge krafftfoder som resulterade i diaree och stopp på ökning har dock gett honom a-fil nu så han är fin i magen. Ska börja ge honom lusern och havre utöver muslin nu.

Kan tillägga att jag ökade maten väldigt lugnt men han har en megakänslig mage.

Först enf råga - är det bara din som ser tunn ut eller alla hingstarna? Är din svårfödd?

Nu vet jag inte var du bor, men värdena i gräset sjunker nu, och dessutom börjar ofta betet tryta (det kan SE ut som det finns massor men då är det ofta övervuxet och hästarna ratar de delarna). Mina går fortfarande på bete men fodras med lite hö också för att förbereda för installningen. Och de äter GÄRNA höet, vilket är ett säkert tecken på att betet tryter. Och de har börjat gå neråt i vikt (vilket när det gäller mina trinda julgrisar är en FÖRDEL). Hade de börjat på 'normalhull' dock så hade jag fått gå in och stödfodra nu för de inte skulle bli för magra.

Så ta hem honom, och börja stödfodra FÖRSIKTIGT först (omställningen).

Är nog en bra idé, att ta hem och stödutfodra honom...Jag skulle nog ha passat på att avmaska också...

Tack för era svar.

De flesta är för tunna där tycker jag. De hade säkert behövt både hö och kanske kraftfoder också. Men som sagt nu ska min få komma hem. och ja, han ska avmaskas när han kommer hem.. En fråga till, tror ni att han tagit skada av att blivit så tunn? Eller går det att "reparera"?

Min åring bild här bild tagen i mitten på juni... Tas in VARJE natt stödfodras med ca 0,5kg havre och fri tillgång på hö inne, ser ändå inte fet ut... Är avmaskad enl konstens regler... Kompisåringen (korsn arab/lippizaner/ nånting mer) är mkt rundare men min har sett likadan ut under vintern så antagligen går det han äter åt till lek å växa... Sen spelar det nog inte så stor roll att han går på fri tillgång på bete/hö... Han är ju hingst å äter troligen inte mer än han "vill"... Det är väl så mkt annat att "titta" på att de är roligare än att äta jämt...

Tvivlar på att han tar nån skada av det...
Såvida han inte är utmärglad naturligtvis..Då måstes ju vet. kallas in..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 546
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar