Tungfel -citron?

saandraaa

Trådstartare
Rider och tävlar en häst som sticker ut tungan till höger när man rider. Har provat det mesta men den lirkar sig ut i alla fall.

Igår hörde jag något svagt om att man kunde använda citron, någon provat och vet hur man ska göra med citronen? Bara sätta på läpparna så hästen inte vill ta ut den för att det smakar illa?

Sv: Tungfel -citron?

Antar att TS vill ha in tungan för att hon får avdrag på dressyrpoängen för det.

Ta reda på varför han stoppar ut den istället för att behandla symptomet!

du kan ju annars stoppa grus i munnen på den det kanske hjälper.

Ärligt talat: vad är det för kvackar metoder du blir tipsad om? :mad: Ska du behandla ett symptom med obehag för att få hästen att sluta? :confused:

Jag borde vetat att jag inte skulle få någon hjälp här.. Tack iaf..

Du kan visst få hjälp här, men då måste du skriva ut lite mer fakta först..! :)

¤ Sticker han alltid ut tungan, eller är det i vissa moment? (tex gör min det när han har kul, när man har busat eller liknande samt när man går över till skritt från trav...).
¤ Är det samma med olika bett? Kan det var bettet han inte gillar? (På min är det 2delat-tungan alltid ute, 3delat- bara ibland, hackamore=i princip aldrig!)
¤ Är hans tänder kollade, allt okej där?

Jag är verkligen ingen expert, har själv experimenterat med olika träns(nosgrimmor) och bett för att se vilket han trivs bäst på och har tungan ute minst med...! Har märkt att min kille verkar sticka ut tungan när han trivs, har kul eller är nöjd...

Håller dock med migo och Mackan, behandla inte symptomen, ta istället reda på orsaken och försök lösa det!

Usch vilka tråkiga svar du har fått... Jag tycker att du ska testa citronknepet. Vore jätteintressant att få veta resultatet sen.

Resultatet blir väl att hästen inte sticker ut tungan pga det smakar äckligt, och beteendet visar sig på något annat sätt?
Varför envisas folk med att behandla symptomet istället för att försöka förstå sin häst?
Det är ju som att ständigt rida med t.ex. gummisnodd för att hästen annars går så högt med huvudet, eller att ständigt betsla upp för att hästen slutar lyssna på alla bett!?

Varför inte lyssna på hästen istället?

Han gör det antagligen för en anledning, och det är anledningen du måste hitta. Tror inte han gör det "bara för att" Nånting beror det på. och det är där man lär hitta en lösning. tror inte på att citron skulle vara en långsiktigt och hållbar lösning.

Första tanken är ju att kolla upp bettet, munnen och tänderna.

Tänk även på att citron är starkt och svider ordentligt i små osynliga sår, kanske inte så du vill behandla hästen.

Jag har inga synliga sår, men citron svider regält på mina läppar.

Jag borde vetat att jag inte skulle få någon hjälp här.. Tack iaf..
Men vad hade du väntat dig för svar då? Att alla skrivit JAAA! Testa citronen, det är säkert jättebra?!

Om hästen är kollad gällande mun/tänder, bett och nosgrimma och din hand är OK, då kanske man kan anta att hästen har som "en fix idé" att sticka ut tungan och att den gör det rent reflexmässigt som en ovana. Och då kanske "citrontricket" funkar. Många gånger är det dock något i utrustningen/ridningen som gör att tungan far ut och då maskerar man bara problemet genom att sätta citron på läpparna och den irritation hästen upplever vid ridning kommer att ta sig uttryck på något annat sätt, t.ex. genom piskande svans, ovilja att gå fram etc.

Jag kan inte föreställa mig hur citron skulle kunna hjälpa (symptomet då, givetvis inte grundproblemet..). Citron på läpparna gör väl knappast att hästen snörper ihop munnen och håller tungan stilla, snarare lär det bli ett herrans smaskande och slickande för att få bort det sura!

jag ställer mig till skaran som inte gillar citrontricket men är lite nyfiken på vad du laborerat med för olika lösningar?

jag har en kompis vars häst är väldigt känslig i munnen. Så fort hon tar lite för mycket i ena tygeln så far tungan ut på den sidan. Och då är hon verkligen inte på något sätt hård i handen utan precis tvärt om.
Hon har laborerat lite med olika bett och det som passat hennes häst bäst var rakt bett med tungfrihet. Det tog han inte ut tungan på. Tyvärr har hon inte hittat något "riktigt" rakt med tungfrihet utan har kört på ett jaktkandar men har satt tygeln i D-ringen för att undvika hävstångseffekten.

Jag tror de oftast rider på tredelat bett och släpper efter på högertygeln istället. Prova försöka med det om han tar in tungan då. Eller kolla upp tänderna ordentligt osv.

Vad säger din tränare?

Usch vilka tråkiga svar du har fått... Jag tycker att du ska testa citronknepet. Vore jätteintressant att få veta resultatet sen.

Jag håller med dej! Buke är alltid såhär. :mad:

Red själv en häst som höll på så för att slippa undan arbete.
Vi hade på antibit på utsidan av underläppen och det hjälpte för ett tag.
Tycker du ska prova!

Jag håller med dej! Buke är alltid såhär. :mad:

Red själv en häst som höll på så för att slippa undan arbete.
Vi hade på antibit på utsidan av underläppen och det hjälpte för ett tag.
Tycker du ska prova!

Förlåt, men hör du hur det låter??
Ja visst, det hjälpte för ett tag, men långsiktigt då?
Har hästen ont i ryggen kan du säkert undvika det genom att byta sadel varannan vecka, men det löser ju inte problemet?

Antibit på utsidan av underläppen, antar då att ni tvättade bort det efter varje pass? Kan inte har varit så mysigt för hästen att stoppa ner huvudet i kvällshöet, röra runt lite och sedan äta.. rätt mycket av höet lär ju ha smakat blä?! Men ni kanske tvättade av;)

Ja vi tvättade bort det.
Vi använde det men sen sket han i det och stack ut tungan iallafall. En dag när jag kom ut och inte gjorde nått hade han slutat.

om hästen sticker ut tungan när du rider så bör du istället se över betslingen och din ridning!
inte kleta in hästen med citron.... att sticka ut tungan är ett tecken på att hästen är okomfortabel, lös problemet istället för att utsätta hästen för hudretande saker som citron, anti bit och gud vet vad... :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama