Tungfel -citron?

Sv: Tungfel -citron?

om buke alltid är "såhär" så kanske det finns hopp för sveriges hästar trots allt....... :idea:

+ TS

Jag som hoppades ts var ett troll. Finns det seriöst folk som behandlar sina hästar så här? Jag hoppas ni skojar!:eek::crazy:

Om hästen sticker ut tungan föreslår jag att ni lär er rida istället för att snöra ihop truten eller smeta in med obehagligheter. Det går att få dem att dra in tunga om de är loss i resten av kroppen och handen ej stör. Vissa kör ut tungan eller gnisslar tänder om de har en minimini-minimal spänning någonstans. Hitta den, rid bort den och problemet är löst.

På vilket sätt skulle hästen "jobba bättre" för att den enbart drar in tungan och man inte korrigerat orsaken till varför den är ute?

+1

Citronlösningen känns ungefär som att kasta in en fårskinnspadd under den för smala sadeln när hästen blir öm i ryggen; lär funka ett litet tag och sen *pang* ännu mer obehag :crazy:
Hitta problemet (orsaken) -> behandla -> åtgärdat.

Det var en fd ridskolehäst som kommit undan arbetet. Han gick där 2 år och ja, han var kollad av vet. Röntgad och var helt UA..
Jag ägde honom inte, red honom bara och det var ägarna som ville prova det.
Jag kan ju inte hindra dom då. Deras häst=deras val.
Jag tror inte ni alltid gör allt perfekt med era hästar heller. :crazy:

Ingen är perfekt

men det handlar om sunt förnuft och att tänka ett par steg längre. Alla gör fel, men det gäller också att ta till sig det andra säger, och tänka efter själv om det kan stämma eller inte. och det är viktigt är att inte komma med taggarna utåt när något inte håller med eller ger kritik.

Nej det är klart att det inte är ditt val... så klart.. men att uppmuntra någon att prova tycker jag kanske inte är jätte lämpligt.

Sen är det ingen här som påstått sig göra allt perfekt med sina hästar heller.. men faktikst... avståndet mellan "perfekt" och att smeta citron på sin häst för att den ska ta in tungan.. eller att öht behandla symptom med obehag är faktiskt väääädldigt lång. Det är enligt mig två olika världar.

Grejen är den att alla kan göra fel, och fatta mindre smarta beslut. Jag tror faktiskt att både du och TS inser att det inte är jätte snällt att använda citron eller antibit för att lösa problemet. Då kanske du inte tänkte så mycket på det utan såg det mest som något som "löste" (dolde) problemet för dig. Men som sagt, om du tänker efter inser du nog att det inte var ett särskillt bra alternativ.. eller?
Är det inte bättre att erkänna att man gjort fel och att man var en "idiot" och att man aldrig gör om det?

Jag har gjort många fel med mina hästar.. stoora som små.. och tack och lov har jag kunnat få hjälp av Buke som gjort att skadan inte blivit värre... men det kommer komma upp sådana grejer under hela mitt liv, det är jag övertygad om.. men jag är också övertygad om att om jag är ödmjuk så kommer jag lära mig något nytt hela tiden och mina hästar kommer bara få det bättre och bättre. Det är lixom där det viktiga ligger. :)

Sedan vet alla att det gruffas lite väl otrevligt här ibland. Men många av bukes användare har hängt här i många år och generellt så tycker jag gargongen är att man är schysst mot sina hästar... och folk propagerar väldigt mycket för det och när det kommer någon som man uppfattar går mot det väldigt mycket så tycker inte jag att det är jätte konstigt att folk reagerar. Men... man kan alltid bli ödmjukare... både den som får och den som ger kritik.

Jag erkänner att jag har fel ja.

Sen kan det ju vart så att han har haft ont innan när han gick på ridskolan. Kom undan arbetet och det blev en ful ovana. det vet man aldrig.

Ptja så kan det ju vara... men jag tycker nog inte det är särskillt trevligt att "bota" en ful ovana med citron eller antibit heller.
Tycker så många jämnt fokuserar på resultatet hela tiden men glömmer bort vägen till ett mål vad det än gäller.

Mer eller mindre allt man gör när man håller på med hästar är små mål som man hela tiden uppnår. I det här fallet att man vill uppnå att få in tungan på hästen.. och sedan kan det vara att man vill få sin häst att gå i form eller kunna utföra en viss övning eller liknande.

Tex i ridningen kan du dra på dig sporrar och ta ett spö i vardera handen och banka på hästen tills du brutit ner hästen totalt och den gör det du ber om.
Eller, så tar man lite mer tid på sig, behandlar hästen schysst och kommer tillslut till målet och har en välmående och glad häst som älskar sin matte. :love:
Nu menar jag inte på något sätt alls att du skulle göra något liknande, men du förstår iaf mina tankebanor...

En gång var det någon som sa "jag vill ha min häst med mig inte mot mig", det tyckte jag var väldigt klokt. Det man ska uppnå är att din häst ska VILJA ta in tungan, eller VILJA utföra den där tunga övningen. Visst det tar längre tid.. men målet är så mycket bättre :)

Jag vet en annan ridskole häst (på en annan ridskola) som sträcker ut tungan när hon tycker nånting är kul, så då är min fråga: Hur ska hästen vilja ta in tungan när den tar ut den för någonting är roligt?

Är det något problem om en ridskolehäst sträcker ut tungan? Antagligen så ska den inte gå några högre dressyrklasser.
Om nu det verkligen är så att den sträcker ut tungan för att det är roligt.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att hästen tar ut tungan för att den tycker det är roligt.... men OM det nu är så, så är jag nog inne på IronWills spår.

Om en häst sticker ut tungar brukar det snudd på alltid vara så att den inte går i en helt spänningsfri form. Den brukar vara spänd någonstans.

Vissa spänner till då de är "glada" och andra för att slippa arbeta. Men det sitter inte i tungan. Orsaken till varför tungan åker ur munnen och spänns kan man hitta någonstans i resten av hästens/ryttarens kropp. Ändrar man det så brukar man kunna få in tungan på dem. Förutsatt att man har korrekt anpassad utrustning.

Och självklart gör vi alla fel. Det är bara mänskligt att göra fel. Men det finns saker man kan undvika om man tänker till en gång extra kring om det är rent obehagligt för hästen eller inte. Vi gör så mycket fel iaf att man inte behöver vara dum mot djuren i onödan.

Om det nu är så att den vill komma undan arbetet, är det tungan den ska arbeta med? Eller är det så att det maskar någon annanstans i kroppen/spänner sig där och tungan åker ut till följd av det? Vad hjälper det då om man pillar in tungan? Hästen kommer ju fortfarande undan arbetet där den ska arbeta. Var tungan befinner sig är mer skitsamma i det fallet, tycker jag. :)

Senast ändrad:

Min grannes fina halvblodsto körde ut tungan på ena sidan så fort hästen skulle arbetas. i början tog ingen av oss det som en stor sak, hästen gick fint (unghäst) och musklade sig väl, utbildningen fortsatte. Sen hörde ägaren/ryttaren att en häst kan trycka ut tungan på dess starka eller svaga sida av någon anledning och då det uppmärksammats och den svaga sidan stärkts slutade detta beteendet.

Men det var som sagt inget fel på hästen, dess utrustning eller en dålig tränare utan bara en grej som hästen gjorde. Nu när ryttaren har stärkt den svaga sidan ännu mer har utvecklingen av hästen gått mycket, mycket bättre.

Delvis KL

En sak som förbryllar mig är när ni säger "för att slippa arbeta"..Jag förstår faktiskt inte:confused:.. Är det så att hästen då upplever att saker gå för fort, är obekvämt eller att den helt enkelt inte förstått...eller menar ni det ni skriver Att den INTE vill arbeta, är lat och bekväm eller bara allmänt dum:confused::confused:

Förklara så jag förstår?!?

Jag är benägen att hålla med där...

Min gamla valack sprang jämt med öppen mun, oavsett vad jag stoppade in, och även om jag red på sidepull eller hackamoore.
Så fort han började arbeta ordenkligt så gapade han, och blåttade tänderna.

Från början hade det med smärta att göra, ja! Men sen när tänderna var fixade, när han hade bett som passade, eller när han inte ens hade bett så fortsatte han gapa, varför? känns som att enda förklaringen är av vana... tyvärr.

Min häst började gapa efter att vi fixat hennes tänder och tog bort en vargtand. Vi fick rida bort det och få henne att inse att hon inte behöver gå och spänna sig.
Nu gapar hon inte längre, för att hon är lösgjord i både skalle och kropp.

Han var mkt lösgjord han med, så jag tror inte det hänger ihop så på honom iaf.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama