Tungfel -citron?

Sv: Tungfel -citron?

*knapplån*

100 % av de hästar jag sett med tungan ute har haft ryggproblem. Antingen har de behövt veterinär eller ET. Därmed inte sagt att alla hästar med tungan ute behöver ha problem med ryggen, men jag tycker det är ett tydligt tecken på att något inte är som det ska - hästen springer ju sällan/aldrig med tungan ute i hagen. Det ger ju en ledtråd att något är fel som har med utrustning/arbete att göra.

Köpte för mindre än ett år seden en häst som slängde ut tungan, på tidigare stället tyckte alla det var SÅ gulligt. Jättegulligt, hästen var superöm i ryggen och efter vila, massage och några veckors vettig (lätt) träning var tungan inte ute en enda gång efter.

Sv: Tungfel -citron?

KL

Sjävklart är hon kollad på alla möjliga sätt.. Vi har provat byta bett, tjockt, tunnt, kandar, bytt nosgrimma och provat remont, engelsk, aachennosgrimma. Veterinär har kollat henne flera gånger och vi har nu börjat konstatera att det har blivit ett beteende. Hon har den ute ibland på hackamore med. Den åker ut oavsett om hon går med nybörjare eller mer erfarna ryttare. Hon verkar älskar sin tunga och står ofta och slickar i boxen så vore inte konstigt om det är så.

Tipset om citron var från en känd dressyrprofil och min fråga till er var bara om någon hade testat det och om det gett nåt resultat. Inte nåt annat.

Och kan tillägga som den djurplågare jag är då så provade jag citronen.. Inte sjutton hjälpte det eftersom hon älskade citronen.. Hon slickade genast bort det från läpparna och sen började hon slicka direkt på citronen.. Så hon led nog inte speciellt mycket.. ;)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama