Tungfel -citron?

Sv: Tungfel -citron?

*knapplån*

100 % av de hästar jag sett med tungan ute har haft ryggproblem. Antingen har de behövt veterinär eller ET. Därmed inte sagt att alla hästar med tungan ute behöver ha problem med ryggen, men jag tycker det är ett tydligt tecken på att något inte är som det ska - hästen springer ju sällan/aldrig med tungan ute i hagen. Det ger ju en ledtråd att något är fel som har med utrustning/arbete att göra.

Köpte för mindre än ett år seden en häst som slängde ut tungan, på tidigare stället tyckte alla det var SÅ gulligt. Jättegulligt, hästen var superöm i ryggen och efter vila, massage och några veckors vettig (lätt) träning var tungan inte ute en enda gång efter.

Sv: Tungfel -citron?

KL

Sjävklart är hon kollad på alla möjliga sätt.. Vi har provat byta bett, tjockt, tunnt, kandar, bytt nosgrimma och provat remont, engelsk, aachennosgrimma. Veterinär har kollat henne flera gånger och vi har nu börjat konstatera att det har blivit ett beteende. Hon har den ute ibland på hackamore med. Den åker ut oavsett om hon går med nybörjare eller mer erfarna ryttare. Hon verkar älskar sin tunga och står ofta och slickar i boxen så vore inte konstigt om det är så.

Tipset om citron var från en känd dressyrprofil och min fråga till er var bara om någon hade testat det och om det gett nåt resultat. Inte nåt annat.

Och kan tillägga som den djurplågare jag är då så provade jag citronen.. Inte sjutton hjälpte det eftersom hon älskade citronen.. Hon slickade genast bort det från läpparna och sen började hon slicka direkt på citronen.. Så hon led nog inte speciellt mycket.. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 671
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka