Tungan hänger utanför?

M

MissCrazy

På min ridklubb står en arabvalack. Har ridit honom några gånger,
och han är en trevlig häst att rida.
Men han har alltid tungan hängades utanför munnen.
Har aldrig sett en ryttare rida honom med tungan inne.

Nån som varit med om något liknande, som kan ge lite tips?
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Finns en likadan på min ridskola.

Vad jag läst är det en sort av ovilja eller att det är nåt som inte stämmer däruppe på ryggen, att ryttaren är okänslig i handen eller för tung för hästen.

Hästen som står på min ridskola tar in tungan lite då och då och han går ofta i mycket finare form just då, så det kanske är att hästen slappnar av eller nåt???:confused: vet inte riktigt.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Finns en likadan på min med:) en arab det med..fast en flicka:smirk: Hon slänger och har sig med tungan och dreglar som ett monster så fort någon sätter sig på henne, men det verkar ändå inte vara av något slags obehag från något. Är nog bara en fixidé ;)
 
Sv: Tungan hänger utanför?

ZorroLouise skrev:
Finns en likadan på min ridskola.

Vad jag läst är det en sort av ovilja eller att det är nåt som inte stämmer däruppe på ryggen, att ryttaren är okänslig i handen eller för tung för hästen.

Hästen som står på min ridskola tar in tungan lite då och då och han går ofta i mycket finare form just då, så det kanske är att hästen slappnar av eller nåt???:confused: vet inte riktigt.


Nja, fast jag vågar mig nog på att påstå att jag är rätt så mjuk i handen (har ridit honom ett x antal gånger) och vår tränare brukar bara sätta upp ryttare med mjuk hand på ryggen, då han som arab är väldigt känslig och inte behöver någon hårdhänt.
De flesta som rider honom är i en yngre ''avancerad'' grupp, dvs
i 12-15-års ålder, så jag kan inte säga att dom är för tunga heller.
Har bara sett han med en tung ryttare en gång faktiskt.

Mest lutar det väl åt det hållet att han inte arbetar riktigt rätt, har hört att hans ägare lyckades rida honom ett dressyrpass för tränaren/ridläraren och då hade tungan slinkit in. Men hon rider honom ca 3ggr/vecka, (han går som ridskolehäst/vilodag övrig tid) och det hade bara hänt vid ett tillfälle.
Jag har också haft honom på dressyrlektioner och visst har han börjat söka sig framåt-nedåt och trampa bra under sig, men det vill visst inte hela vägen för tungan hänger fortfarande kvar:P
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Kanske ska prova att rida den med hackamoore och se vad som händer??
Utan bett i munnen finns det ingenting att fippla med och ovanan kan försvinna (bli bättre) med lite tur.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

det där känner jag igen till hundra, mitt varmblod går jämt med tungan utanför när han rids. jag har inte tänkt på vad det kan bero på, men han tar in tungan vid "hårda" dressyrpass då kan koncentrerar sig ordentligt, eller vid tillfällen då han är uppskrämd/rädd. så det verkar ju antaligen vara något med avslappnande/koncenrationen.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Oh ja! Många hästar har tungan utanför när de rids! :) Det finns väl ingenitng man kan göra, men en hannoveransk nosgrimma, som sitetr långt ner är väligt bra. Eller bara använda en nosgrimma om du inte gör det, kanske dra åt den ett hål till ifall det ej blir för hårt?
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Gjorde min med när jag började rida honom.
Tog bort nosgrimman och bytte till ett mer passande(2 strlk kortare) bett så försvann den ovanan sen. Händer ibland att tungan slinker ut, men det gör inget eftersom det bara häner då och då.
Det är inte helt bra med en flängande tunga om man skulle vilja råka tävla dressyr...

Tror faktiskt inte det hjälper att dra åt nosgrimman hårdare men prova går ju alltid.
Byta bett?
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Jag kan nog inte fifla och ändra på utrustningen, då det inte är min häst. Sen är det ju massa ridskole-elever som rider honom också.

Hackamore är ett bett som kräver en rutinerad ryttare då det inte alls fungerar som ett vanligt bett.
Man bör vara stadig och balanserad när man rider med det.
Man kan ju inte göra ledande tygeltag, åt sidan.
Och jag tror inte ridskolans alla elever har sådan stor koll och erfarenhet, att de skulle vara en sån bra ide att rida med ett sådant bett.
Jag vill istället ha tips på hur jag ska rida honom för att han ska gå så bra så tungan slinker in
 
Sv: Tungan hänger utanför?

brianudsen skrev:
det där känner jag igen till hundra, mitt varmblod går jämt med tungan utanför när han rids. jag har inte tänkt på vad det kan bero på, men han tar in tungan vid "hårda" dressyrpass då kan koncentrerar sig ordentligt, eller vid tillfällen då han är uppskrämd/rädd. så det verkar ju antaligen vara något med avslappnande/koncenrationen.
Om den har gått på travet kann det ju bero på att de ofta binder tungan..
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Det finns tre hästar på våran ridskola som gör så.
två av dem har tungan ut åt sidan och den ena rakt ut.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Hästfrälst skrev:
Om den har gått på travet kann det ju bero på att de ofta binder tungan..

men nu är det så att han inte har gått på travet :smirk:
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Jag har sett flera hästar med samma problem och det har alltid betott på något av 3 saker...
Tänderna, nosgrimman eller bettet.
Eller en kombination av dessa.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

mirjada skrev:
Jag har sett flera hästar med samma problem och det har alltid betott på något av 3 saker...
Tänderna, nosgrimman eller bettet.
Eller en kombination av dessa.


Jag vill lägga till en sak på listan: Stress!
Och det skulle kanske förklara varför han tar in tungan när han börjar samla sig, han slappnar av då!

//Lillan
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Hästen har från början lagt ut tungan för att komma undan någon typ av obehag. Det kan tex bestå i för hård nosgrimma, felaktigt bett, eller (oftast) för okänslig hand.
När hästen väl har lärt sig denna ovana, behövs det mycket lite för att utlösa beteendet.
Att dra åt nosgrimman mer är fullkomligt vansinnigt. Precis lika tokigt som att dra åt nosgrimman för att hästen gapar. TS gör helt rätt som frågar sig VARFÖR hästen lägger ut tungan. Det är det som är det intressanta.
Araber är känsliga hästar, och far liksom andra känsliga hästar extra illa av okänslig ridning.
Man kan inte som ryttare egentligen säga att "min hand är tillräckligt känslig/följsam". Den som avgör det är hästen! Om hästen säger att handen inte är tillräckligt följsam (gapar/lägger ut tungan/kastar med huvudet osv) så är inte handen tillräckligt följsam.
Vissa bett passar inte vissa hästar. Araber har smala huvuden, och ofta grund underkäke. Detta kan medföra att tungan ligger högt i munnen, och hästen kanske behöver en liten tungfrihet för att trivas.
Ett vettigt bett att prova kan vara ett riktigt kort tredelat bett, med tungfrihet på mittendelen.
MYCKET vanligt är att folk rider med nosgrimman för hårt hopdragen. Alla har hört att man ska få in två fingrar under nosgrimman, men inte hur och var. Du ska få in två fingrar ovanpå varandra, mellan nosgrimman och nosryggen. Om du är tveksam, släpp ett hål till. De flesta tror att nosgrimman är till för att hindra hästen att gapa. Det är den inte. Den är till för att hindra hästen från att spärra upp gapet. Det är framför allt i hoppning en säkerhetsgrej.
Det är meningen att hästen SKA kunna gapa. Sedan är det upp till ryttaren att inte ge hästen en orsak till det....
 
Sv: Tungan hänger utanför?

Mest lutar det väl åt det hållet att han inte arbetar riktigt rätt, har hört att hans ägare lyckades rida honom ett dressyrpass för tränaren/ridläraren och då hade tungan slinkit in. Men hon rider honom ca 3ggr/vecka, (han går som ridskolehäst/vilodag övrig tid) och det hade bara hänt vid ett tillfälle.
Jag har också haft honom på dressyrlektioner och visst har han börjat söka sig framåt-nedåt och trampa bra under sig, men det vill visst inte hela vägen för tungan hänger fortfarande kvar:P[/QUOTE]

Jag skulle som du själv, rösta på att den inte är genomriden, i kombination med att har den en gång börjat hänga ut tungan så gör den.
Jag tycker generellt att vi arbetar igenom våra hästar alldeles för sällan.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

via skrev:
Hästen har från början lagt ut tungan för att komma undan någon typ av obehag. Det kan tex bestå i för hård nosgrimma, felaktigt bett, eller (oftast) för okänslig hand.
När hästen väl har lärt sig denna ovana, behövs det mycket lite för att utlösa beteendet.
Att dra åt nosgrimman mer är fullkomligt vansinnigt. Precis lika tokigt som att dra åt nosgrimman för att hästen gapar. TS gör helt rätt som frågar sig VARFÖR hästen lägger ut tungan. Det är det som är det intressanta.

Ett vettigt bett att prova kan vara ett riktigt kort tredelat bett, med tungfrihet på mittendelen.


Nosgrimman de har på hästen , sitter tvärtom väldigt löst,
trots att det är i innersta hålet.
Hästen har ett tredelat bett, som sitter bra, kanske en aning
för löst det också.

Och hård hand tror jag inte att det är. Själv är jag mjuk i handen,
och hästen rids ju av många olika ryttare, och gör samma sak.
 
Sv: Tungan hänger utanför?

MissCrazy skrev:
Nosgrimman de har på hästen , sitter tvärtom väldigt löst,
trots att det är i innersta hålet.[QUOTE/]
*Ursprungligen postat av Ellinor*:Eller bara använda en nosgrimma om du inte gör det, kanske dra åt den ett hål till

Det jag skrev om att det var vansinnigt att dra åt nosgrimman hårdare, var en reflektion på detta.
Och hård hand tror jag inte att det är. Själv är jag mjuk i handen,
och hästen rids ju av många olika ryttare, och gör samma sak.
Jag hade skrivit: När hästen väl har lärt sig denna ovana, behövs det mycket lite för att utlösa beteendet.
Samt:
Man kan inte som ryttare egentligen säga att "min hand är tillräckligt känslig/följsam". Den som avgör det är hästen! Om hästen säger att handen inte är tillräckligt följsam (gapar/lägger ut tungan/kastar med huvudet osv) så är inte handen tillräckligt följsam.

Vad gäller bettet: Om det är så att hästen har dåligt med plats för sin tunga, kan det göra stor skillnad för den att ha ett vanligt tredelat, mot att ha ett med tungfrihet.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det. Nu såg jag en bild på en hund som...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Sol
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp