"Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

finapina

Trådstartare
Finns det ngn tumregel hur mkt betfor och/ eller kraftfoder en häst ska ha enligt vikt? Typ hö-"regeln" 1.5 kg per 100 kg häst ( utan analys) Obs! Jag VET att analyserat hö ger grunden för hela foderstaten, men om nu höet INTE är analyserat. Hur VET man när en häst är i behov av just betfor?Varför ger ni det eller ej?

Sv: "Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

Menar du allvar?
Jag har ALDRIG någonsin hört någon häst som behöver så mycket kraftfoder!! Läser man rekomendationerna så kan det stå till en häst i lätt arbete, 7 kg hösilage och 3 kg kraftfoder. :banghead:

kl, till ts-

Tumregeln är att ingen häst SKA ha kraftfoder.
Så långt det bara är möjligt skall kraftfoder undvikas.
För att veta om kraftfoder behövs, så tar man en analys. ENBART då kan du få ett hum om vad hästen behöver få i sig.

Generellt sätt behövs dock alltid två saker tillsättas- selen och E-vitamin, eftersom selen nästan helt saknas i svenska marker och därmed svenskt grovfoder och E-vitamin "förstörs" när grovfodret lagras.
Blir hästen mager, ges foder med energi.
Blir hästen muskelfattig, ges mer protein.
Men mineraler kan du aldrig veta, och det kan gå riktigt riktigt illa om hästen får i sig fel kvoter av diverse mineraler.

Enda gången jag fodrar med betfor är för att få i hästen annat- tillskott eller vatten. Aldrig för betforn i sig.

1,5kg hö per 100kg häst är för att tillgodose tugg- och fiberbehov, helt enkelt för att magen ska ha en chans att må bra. Det säger ingenting om hur mycket grovfoder hästen faktiskt behöver men man ska inte gå under det.

Kraftfoder kanske man inte behöver ge alls. Är hästen fin i hull och lagom musklad så finns det ingen anledning att tillsätta kraftfoder. Mineraler får man höfta lite då om man inte har någon analys (som är värd varenda krona).

Du för läsa lite mer noga!
Som på kafft groov 60
lätt arbetet 6-9kg. hö 1-3 krafft.
Det är mening man ska använda järnen!:idea:

Menar du allvar?
Jag har ALDRIG någonsin hört någon häst som behöver så mycket kraftfoder!! Läser man rekomendationerna så kan det stå till en häst i lätt arbete, 7 kg hösilage och 3 kg kraftfoder. :banghead:

Min häst (fullblod) har fri tillgång på analyserat grovfoder med en kvot på 5.5 eller nått... å håll i dig nu...

6 liter havre (minns inte exakt vad det vägde) 1,5kg D&H Stud Balancer, 0,5kg complett "lusern" (160smrp, ej äkta lusern)... + vitaminer&mineraler...

Hon är int tjock å normalpigg igen... föll ur rätt mycket på 2v... å då hjälpte jag henne ändå när hon fällde med b-jäst osv... det gick fort.....

Så nog finns det hästar som behöver massor av mat + tid att hinna äta den.

Hon får vid 4 tillfällen... ca 7-11-17-21

Håller med övriga: Analys på grovfodret, sedan vet du vad för slags fodermedel och i vilken mängd hästen behöver, du ser vad foderstaten saknar. Svårare än så är det inte.
En analys är inte kostsam och kan inte leverantören ordna den så är det väldigt simpelt att själv skicka in analys.
Däremot finns det ingen idealhäst utan man får gå på grunden enligt uträknad foderstat vad hästen behöver och sedan ev lägga till lite till genom att titta på hästen hur den ser ut/tar sig på fodret.

Att utfodra i blindo och/eller enligt kraftfodersäckens anvisning är ganska osmidigt, främst ekonomiskt men även hälsoaspekten gentemot hästen.

Anvisningarna som finns på förpackningarna är helt uppåt väggarna..Det finns ingen idealhäst, men de flesta hästar behöver inte flera kg kraftfoder/dag utan det är endast extremfallen eller om hästen kanske är sjuk/i dåligt skick. Eller att man har sjukt dåligt grovfoder..
Dessutom är deras rekommendationer på grovfodret skrämmande lågt i proportion till hur mycket kraftfoder de tycker man ska ge..man får även ta det med en nypa salt = ge mycket kraft - köpa mer foder/oftare (klart de vill tjäna pengar).
Vi hästmänniskor är lättlurade och vi ska inte luras av att vara bekväma/inte ifrågasätta mängder/annat som är relaterat till foder! På så vis hade många hälsoproblem hos hästar minskat anser jag..

Det ska ju vara tvärtom man vill uppnå, dvs större mängden grovfoder och sedan kraftfoder, men idealet är ingen kraft alls.

En tumregel till finns, det finns en maxgräns på hur mycket kraftfoder du får ge din häst per tillfälle..

Senast ändrad:

Håller med övriga: Analys på grovfodret, sedan vet du vad för slags fodermedel och i vilken mängd hästen behöver, du ser vad foderstaten saknar. Svårare än så är det inte.

Hästen behöva ett viss mängd Fiber Rik Grov Foder uträknad i kg. för att tillfridställe sitt behov. Ett analys kan aldrig ger svar på det!

En analys är inte kostsam och kan inte leverantören ordna den så är det väldigt simpelt att själv skicka in analys.
Däremot finns det ingen idealhäst utan man får gå på grunden enligt uträknad foderstat vad hästen behöver och sedan ev lägga till lite till genom att titta på hästen hur den ser ut/tar sig på fodret.

Analys kan visst vara kostsam igenom man måste testa värja parti för ett rättvis svar.

Att utfodra i blindo och/eller enligt kraftfodersäckens anvisning är ganska osmidigt, främst ekonomiskt men även hälsoaspekten gentemot hästen.

Det är just det för dom som jobba med analys och numbers....dom arbete i blindå:confused: Dom vet inte vad den individ hästens närings behov är och dom har inte tagit in i biräkning mask infestation!:yuck: som är ett omöjlighet!!

Anvisningarna som finns på förpackningarna är helt uppåt väggarna..Det finns ingen idealhäst, men de flesta hästar behöver inte flera kg kraftfoder/dag utan det är endast extremfallen eller om hästen kanske är sjuk/i dåligt skick. Eller att man har sjukt dåligt grovfoder..
Dessutom är deras rekommendationer på grovfodret skrämmande lågt i proportion till hur mycket kraftfoder de tycker man ska ge..man får även ta det med en nypa salt = ge mycket kraft - köpa mer foder/oftare (klart de vill tjäna pengar).

Anvisning på packet är det mängd uträknad från ponny till stor häst i olika arbete intensitit (det kan vara olika uppfättning om arbetes intensitit, det är där den god hästhåller "mata med öget".....den enda biten du har fått rätt)

Vi hästmänniskor är lättlurade och vi ska inte luras av att vara bekväma/inte ifrågasätta mängder/annat som är relaterat till foder! På så vis hade många hälsoproblem hos hästar minskat anser jag..

Visst är folk lättlurade när dom vet inte vad dom hålla på med, det marks med den ökad sjuka hästar bland foder analys trenden.

Det ska ju vara tvärtom man vill uppnå, dvs större mängden grovfoder och sedan kraftfoder, men idealet är ingen kraft alls.

En tumregel till finns, det finns en maxgräns på hur mycket kraftfoder du får ge din häst per tillfälle..[/QUOTE]

Max grans är den mängd hästen öka stoppa i sig! Dom är inte som maniskör som äter tills dom bli sjuk.

Du låter som du just kom från non foderstat kurs :)

"Max grans är den mängd hästen öka stoppa i sig! Dom är inte som maniskör som äter tills dom bli sjuk"

Menar du med detta att hästar inte kan äta sig sjuka?

Vad tror du händer om du ger en häst en tunna havre?

Hjälp, man kan inte ställa en enda fråga om foder här utan att det blir bråk om höanalys tror jag....Undrar hur dom gjorde förr???? Säkert mådde många hästar sämre då än nu men ngn sorts tumregler måste dom ju haft med typ hö- o havremängd ???

Det fanns förmodligen lika många sätt att utfodra en häst som det fanns hästägare förr i tiden oxå.

Men grundregeln är att så mycket grovfoder som möjligt och räcker inte det så får man plussa på med mer energi/protein-tätt foder.

Du låter som du just kom från non foderstat kurs :)

Det gör jag inte.

Det är ganska klart att en analys är det säkraste, så vet man vad som saknas. Sätter man sig in i det lite grann sen även så får man också reda på vilka sorters kraftfodermedel som sedan kan vara lämpliga.
Därefter får du ju själv räkna lite vad och hur mycket hästen behöver, för det är precis som du säger ingen analys som talar om mängder utan analysen visar näringsvärdet per kg foder.

Det finns ett minimum antal kg grovfoder att utgå från, tar man det och sedan plussar på efter behov har man en grund.

Alla hästar har ett grundbehov, sedan finns det tillägg för hästtyp (även den individuella bedömningen) och träning.

Om du läste i början av mitt inlägg, så finns det ingen idealhäst heller utan man får som hästägare hålla koll på hur sin häst tar sig på det foder den får också och sätta sig in lite i foderkunskap än att bara följa en fodersäcks anvisningar..det känns alldeles för bekvämt att tro att då får hästen i sig allt/att det är ok, eller för den delen att hästen får i sig på tok för mycket.

Jag håller fast vid att en analys är en utmärkt guide för att veta vad som kan fattas, utan den kan du aldrig veta utan får gissa dig fram.
Visst funkar det för vissa det också..men i värsta fall tar det månader innan du märker av en uppenbar brist och att då ta reda på vilken tycker jag inte alla hästägare har kunskapen att se utan fortsätter att bolla runt på 10 foderstater per individ.

Därför går det för mig aldrig att säga att det finns tumregler på hur mycket havre, betfor, korn, musliblandningar osv en häst ska ha. För mig beror det helt på vad en (närings)analys säger, vad som fattas och i vilken mängd för att täcka ett behov för att ge ett rättvist svar.

Har hästen parasiter vet man det genom träckprov och kan påverka foderstaten ytterligare..

Senast ändrad:

Huvud rubriken är Tum Regel!
Det har TS och alla andra fått från ovanståenda inlägg.

Skillnad mellan nu och för var att hästen var en arbetes kompis som fick slita lika mycket för sitt föda som mäniskör. Utfodering var enkelt och hästen fungera bra på det.
Nu gäller det en massa analys syffer för att få fram ett foderstät som inte stämmer för hästarna som inte arbete över huvudtaget!

The good horseman feed with his eyes.

Senast ändrad:

det marks med den ökad sjuka hästar bland foder analys trenden.

Jag måste få undra vad du menar med detta egentligen och på vilket vis blir hästarna sjuka av att man analyserar sitt foder?

Är du säker på att du inte blandar ihop foderstatsprogram med analysering??

Jag måste få undra vad du menar med detta egentligen och på vilket vis blir hästarna sjuka av att man analyserar sitt foder?

Är du säker på att du inte blandar ihop foderstatsprogram med analysering??

Jag se ingen tendens till friskar hästar för dom som hålla på med foderanalys, för mig verka dom har kroniska problem med sina hästar och allt analys och siffer räkning har inte hjälp :meh:

Varför göra det enkelt när man kan komplicera det hela :D

På vilket sätt tenderar hästarna till att inte vara friska och vilka kroniska problem?

Jag tycker analys är så simpelt det kan bli, då behöver man aldrig fundera vidare mycket :)

Senast ändrad:

Hjälp, man kan inte ställa en enda fråga om foder här utan att det blir bråk om höanalys tror jag....Undrar hur dom gjorde förr???? Säkert mådde många hästar sämre då än nu men ngn sorts tumregler måste dom ju haft med typ hö- o havremängd ???
När jag började räkna foderstater var tumregeln att man åtminstone skulle täcka hästens underhållsbehov med grovfoder och sen toppa upp arbetstillägget med kraftfoder.

Det finns en maxgiva på 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle, för att magen ska hinna ta hand om fodret på ett bra sätt.

Det är de senaste (kanske 5-10) åren man gått mer och mer mot större grovfodergiva och mindre kraftfodergiva.

Man kan se det ur rent ekonomisk synvinkel - grovfoder är betydligt billigare/kg än kraftfoder och har man ett tillräckligt bra grovfoder finns det pengar att spara...

Själv kan jag inget alls, och ibland när någon som lärt sig räkna börjar jobba i stallet vill de gärna räkna ut åt oss. Och varje gång blir våra ponnysar tjocka... det de lär sig ger alldeles för mycket energi. Och då har vi ändå två tävlingsponnysar som tränas.

Jag tror på att låta dem tugga så mycket som möjligt, alltså mycket hö/hösilage. Sen blir den ena tjock och får bara en morot, lite mineraler och en näve kraft när de andra får kraftfoder. Den andra måste vi ge mer, för hon blir lätt för smal. Hon får alltså inte i sig tillräckligt fast fri tillgång på hösilage. Men tjockisen får i sig mer än tillräckligt.

Ja det är sorgligt att vissa håller sig kvar i en tid då man inte hade en aning om vad man gav sin häst. Riktigt förr, dvs innan hobbyhästen kom och det var arbetshästen hemma på gården man skulle utfodra så visste bonden vad han hade sått och vad och när han skördade. Han kunde då veta ganska precist vad hö´t innehöll och hur han skulle utfodra sina djur. Men idag när folk ofta inte ens har sett vallen där deras grovfoder har växt och än mindre vet vad som har växt där eller när det skördades så är det enklaste sättet att få veta att ta en analys.

Därför finns det ingen tumregel hur mycket havre en häst ska ha för aldrig att en bonde förr hade slängt ut havre bara sådär. Ofta gavs hästarna till och med sly som utfyllnad till grovfodret vilket skördades på hösten och det fanns inga pengar att ge en massa havre helt i onödan.
Eller så jobbade hästen hela dagen och det fanns inte tid för hästen att hinna äta utan en havresäck hängdes på när det var rast för hästen behövde snabb energi. (Jag tänker då främst på hästarna som jobbade inne i städerna där det dels var bökigt att dra med sig grovfoder och dels var rasterna så korta att hästen aldrig hade hunnit få i sig sitt energibehov om det skulle täckas av grovfoder.)
Idag har våra hästar tid att äta så då finns det ingen anledning att ge dem en massa havre utan vi kan ge dem grovfoder istället. Det är först med hobbyhästen detta med en massa duttanden med kraftfoder har kommit. Eftersom alltför många inte kan något alls om foder så gör många företag stora pengar genom att skriva på sina säckar hur mycket av just deras produkt hästen ska ha. Ofta drar de ner till grovfodret på en minimigiva för att kunna maximera givan av deras foder även om hästen hade mått mycket bättre av att få mycket mer grovfoder och kanske inget alls av det där dyra fina fodret eller ens av havre.

När man räknar ut en foderstat så är ju det viktigaste att hästen får tugga så mycket som möjligt och att den får tillräckligt med fibrer. Jag anser att så länge en häst inte har fritillgång på grovfoder så kan hästen alltid äta mer grovfoder och då behövs inget kraftfoder för innan hästen får fritillgång så finns det ingen anledning att ge ett sådant foder som havre eller något annat kraftfoder. (Däremot kan man behöva ge proteinkoncentrat om proteinnivån är dålig i grovfodret men det är en annan sak.) Havre kan man ge när hästen trots fritillgång ändå behöver mer energi, inte innan. Sedan skulle jag personligen inte ge havre om jag behöver få upp energinivån eftersom det innehåller alldeles för mycket stärkelse och det anser jag inte att någon häst behöver få i onödan. Då är det bättre att ge lusern eller betfiber i såfall vilka båda räknas som grovfoder de också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama