"Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

Sv: "Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

Själv kan jag inget alls, och ibland när någon som lärt sig räkna börjar jobba i stallet vill de gärna räkna ut åt oss. Och varje gång blir våra ponnysar tjocka... det de lär sig ger alldeles för mycket energi. Och då har vi ändå två tävlingsponnysar som tränas.

Jag tror på att låta dem tugga så mycket som möjligt, alltså mycket hö/hösilage. Sen blir den ena tjock och får bara en morot, lite mineraler och en näve kraft när de andra får kraftfoder. Den andra måste vi ge mer, för hon blir lätt för smal. Hon får alltså inte i sig tillräckligt fast fri tillgång på hösilage. Men tjockisen får i sig mer än tillräckligt.

Då har den som räknat åt er glömt en viktig sak och det är ögat. Man måste självklart alltid titta på hästen och ändra foderstaten utifrån just den hästens behov. Din häst blir tjock av lite skriver du och då är den lättfödd och ska räknas som det medans den andra förmodligen är svårfödd och ska räknas som det. Tänk dig själv om du alltid tog en extra macka då skulle du också gå upp i vikt och du skulle gå ner i vikt om du åt för lite. Det gör ju hästen också. Man måste se och känna, helst väga men iallafall mäta hästen så att man kan ändra i foderstaten direkt när hästen inte håller optimalt hull. Det viktigaste när man räknar ut foderstat är mineralerna. Alltså att man vet att hästen får i sig tillräckligt med mineraler. Energin och proteinet ändrar man beroende på vad hästen faktiskt gör åt.
Ni gör precis rätt som slopar kraftfodret åt den lättfödda och ger kraftfoder åt den svårfödda som trots fri tillgång på grovfoder inte håller hull. Det är ju precis så man ska göra. Det ni hade behövt få koll på är mineralerna så att ni har bra kvoter och att de får i sig tillräckligt och det är det ni kan be nästa att räkna på så att ni vet.

Har läst/hört nånstans att 4kg högst åt gången, magsäcken rymmer inte mer eller nåt sånt tror jag det var.

Har för mig en 500kg häst har en magsäck på 8lt. Tro inte dom få i 4kg, 2-3kg. maybe?

Har läst/hört nånstans att 4kg högst åt gången, magsäcken rymmer inte mer eller nåt sånt tror jag det var.

Problemet med häsens magsäck är att den töms kontinuerligt. Blir det för mycket stärkelse/kraftfoder i magsäcken som inte hinner bearbetas på rätt sätt så rinner det osmälta maginnehållet vidare ner i tunntarmen och ställer till stora problem med att de goda tarmbakterierna dör.

Kan du ge exempel på vad för normalfödd häst i lätt arbete som behöver 3 kg groov 60?

Messy- jag har också haft hästar som har ätit lika mycket kraft som din, men knappast för att en häst skall äta kraftfoder utan för att a) just denna individen var otroligt svårfödd och b) grovfodret jag hade var helt åt skogen fel till en sådan häst.
Men nu är rekomendationerna som står på säckarna på bla kraffts foder inte till för svårfödda hästar utan skall spegla "normalhästen" vilket jag varken skulle räkna din eller min häst till? Normalhästen kan leva på bra grovfoder, eventuellt tillsätta något kilo kraftfoder om grovfodret är dåligt. Inte mer.

finapina- du har aldrig funderat på VARFÖR folk alltid ger rådet att ta analys? Vi säger det knappast för att det är roligt, utan för att det behövs! Förr fodrade man ju i blindo, och så gick det lite som det gick. Någon allmän uppfattning att "såhär mycket skall en häst ha" tror jag inte fanns, folk fodrade med ögat och hade inte en aning om vad hästen fick i sig eller hur den mådde inuti.

Förr körde man utan bilbälte också och bevisligen överlevde människorna det- skall vi fodra hästarna med skadliga foderstater för att det fanns de hästarna som inte led av det förr vad man kunde se?

Ja, det är ju en himla tur att utvecklingen går framåt! :)

Allt som underlättar och främjar hälsan hos våra djur är ett steg i helt rätt riktning.

Att kunskapen bättras och går framåt tycker jag är nåt vi ska ta tillvara på och inte tänka bakåtsträvande "det funkade ju förr/har alltid funkat"..det finns ju kanske en anledning till att man kommer på nya metoder?

Fodra med ögat kan man endast hålla koll på hur hästen ser ut i hull/päls, men missas viktiga mineraler exempelvis kan man omöjligt veta vad..och vad det ev har för konsekvenser/hur hästen mår inuti kroppen.
För unga djur tex är det extremt viktigt för tillväxten att de får i sig rätt näring i rätt mängd, underskott kan vara förödande..

Grovfodrets näringsinnehåll kan dessutom skilja sig mycket år från år även fast det kommer från samma marker..Vårt stalls ensilage kommer från samma leverantör och marker varje år.
I fjol hade vi lågt på kalcium och fosfor..i år är ensilaget så perfekt det kan bli där grundbehovet täcks för alla hästarna. De som tränas hårt eller är svårfödda är de enda fåtalet som behöver tillskott av kraftfoder, de flesta får inget alls. - Här är ett tydligt exempel på hur det kan vara år från år och utan analys är det helt omöjligt att veta.

Senast ändrad:

En kvot på 5,5 säger inte mycket. Det kan vara (a) 5 Mj och 27,5 smrp eller (b) 11 Mj och 60,5 smrp.

Äter hästen 10 kg av (a) = 5 Mj energi och 275 smrp och (b) = 110 Mj energi och 605 smrp.

Du behöver kanske bättre grovfoder ;)

Rolle

Kan du ge exempel på vad för normalfödd häst i lätt arbete som behöver 3 kg groov 60?

Messy- jag har också haft hästar som har ätit lika mycket kraft som din, men knappast för att en häst skall äta kraftfoder utan för att a) just denna individen var otroligt svårfödd och b) grovfodret jag hade var helt åt skogen fel till en sådan häst.
Men nu är rekomendationerna som står på säckarna på bla kraffts foder inte till för svårfödda hästar utan skall spegla "normalhästen" vilket jag varken skulle räkna din eller min häst till? Normalhästen kan leva på bra grovfoder, eventuellt tillsätta något kilo kraftfoder om grovfodret är dåligt. Inte mer.

finapina- du har aldrig funderat på VARFÖR folk alltid ger rådet att ta analys? Vi säger det knappast för att det är roligt, utan för att det behövs! Förr fodrade man ju i blindo, och så gick det lite som det gick. Någon allmän uppfattning att "såhär mycket skall en häst ha" tror jag inte fanns, folk fodrade med ögat och hade inte en aning om vad hästen fick i sig eller hur den mådde inuti.

Förr körde man utan bilbälte också och bevisligen överlevde människorna det- skall vi fodra hästarna med skadliga foderstater för att det fanns de hästarna som inte led av det förr vad man kunde se?[/QUOTE]

Berör på hur man rida, vilka intensitet.
For mig 3-4 timmer terräng ridning med mina hästar.

Har frågat mig själv det? jag läsa aldrig att dom rida viss antal mil värja dag, kör i skogen värja dag! för det mesta vill dom prats om sina sjuka IR/Fång hästar.

Var har du fått det ifrån att vi "foder i blindo"! Vi var och är väldig noga med vad vi ger hästen och hur dom mådde! Dom skulle kunde göra sitt dags verk och det kunde dom inte göra om dom inte fick bra real matt!

Att jämföra bilbälte med hästhållning?

Jag säger till TS:
Gå ut och prata med Ridhuset, Trav och Gallop Stall där det finns Arbetetenda hästar och fråga hur ofta dom göra "hö analys"?
Fråga på djurklinik vad dom har för hö och hur ofta dom göra analys----om dom göra det över huvudtaget!

De framgångsrika trav- och galopptränare (och för den delen ridhästar) har analys på sitt grovfoder. Helt enkelt för att kraftfoder är dyrt, och dåligt grovfoder kostar lika mycket som bra, i många fall.

Alltså är det mest ekonomiskt att ha koll på vad hästarna får, så slipper man tappa värdefull träningstid i fel säsong på att laborera med foderstater när man egentligen bara är för lat/bekväm för att ta reda på (en gång för alla) vad varje individ behöver, och sedan fodra efter det oavsett vilket grovfoderparti man får (så länge hygienvärdena är bra).

En travtränare i närheten fick plötsligt jättesvacka i sitt stall, från vinst varje gång till inga pengar alls. Hästarna presterade uruselt. Bytt grovfoder och fortsatt med samma kraftfodergivor. Vid veterinärbesök visade proverna att samtliga hade känning av korsförlamning p g a felutfodring. DYRT misstag.

Har frågat mig själv det? jag läsa aldrig att dom rida viss antal mil värja dag, kör i skogen värja dag! för det mesta vill dom prats om sina sjuka IR/Fång hästar.

Nu känner jag mig extremt tjatig här :p men här är ytterligare en anledning och fördel för analyserat grovfoder. Många hästar idag utfodras fortfarande med tok för mycket kraftfoder och fel baserat till det arbete de utför..Det finns många gissar sig fram och använder 10 byttor för att "täcka upp allt för säkerhetsskull", medans brunte kanske får allt han behöver x5/dag. Eller ger x antal kg för att någon annan gör det av ditten och datten för att det kanske är bra..

Hästarna blir i stället kanske feta eller får andra välfärdssjukdomar. Majoriteten av svenssonhästarna idag utför bara lätt arbete.
Det är få hästar förutom löphästar eller andra hårt tränande/tävlande hästar som gör hårt arbete idag, vi har inte den hästhållningen idag med hästar som går i skogen flera timmar.
Hästar som rids á 45-60 min/dag svensson och åker på en lätt tävlingsklass någon helg då och då behöver sällan utfodras som högpresterande även om många tyvärr vill tro att deras hästar högpresterar..

Förutom återingen, undantagen så behöver de flesta hästar inte mycket kraftfoder om man har ett bra grovfoder.
Många hästar fodras dock sjuka idag till sjukdomstillstånd som kunde undvikas och det tror jag även de flesta veterinärer håller med om.

Senast ändrad:

Nä det har du rätt i! :D

En kvot på 5,5 säger inte mycket. Det kan vara (a) 5 Mj och 27,5 smrp eller (b) 11 Mj och 60,5 smrp.

Äter hästen 10 kg av (a) = 5 Mj energi och 275 smrp och (b) = 110 Mj energi och 605 smrp.

Du behöver kanske bättre grovfoder ;)

Rolle

Som jag skrev så minns jag inte värdena men de var inte åt skogen ;) kvoten skrev jag för att visa att balansen var bra :)
Där jag stod förut hade vi typ 29smrp och 8MJ... inte så spännande att försöka fylla på med annat :banghead:

Nu har hon tack och lov börjat fylla ut igen när hon får gräs å massa mer mat... såg inte så skoj ut ett tag :o

De framgångsrika trav- och galopptränare (och för den delen ridhästar) har analys på sitt grovfoder. Helt enkelt för att kraftfoder är dyrt, och dåligt grovfoder kostar lika mycket som bra, i många fall.

Alltså är det mest ekonomiskt att ha koll på vad hästarna får, så slipper man tappa värdefull träningstid i fel säsong på att laborera med foderstater när man egentligen bara är för lat/bekväm för att ta reda på (en gång för alla) vad varje individ behöver, och sedan fodra efter det oavsett vilket grovfoderparti man får (så länge hygienvärdena är bra).

En travtränare i närheten fick plötsligt jättesvacka i sitt stall, från vinst varje gång till inga pengar alls. Hästarna presterade uruselt. Bytt grovfoder och fortsatt med samma kraftfodergivor. Vid veterinärbesök visade proverna att samtliga hade känning av korsförlamning p g a felutfodring. DYRT misstag.

Vill gärna hör från dom.

Har känt tränar som kunde inte mata en guldfisk! (vad är jättesvacka?)

Minns vad en gamla stallmaster sa en gång om det nya modighet, redan på 80tal.:
"trams, jag har 50 hästar att mata, det parti som jag göra analys på är uppätet innan jag få svar tillbaka! Vi kan inte slänga bort pengar på sånt när vi har inte ens råd att har hästarna försäkrad!

Bara för att din bekantskapskrets väljer att göra på ett sätt är de inte representativa för resten av världen. Här ställs krav på analysvärden innan det köps partier med grovfoder.

Nu bor vi ju nära storbana, och det i sig höjer förmodligen kvalitén en hel del. Tuff konkurrens gör ju det.

Vill gärna hör från dom.

Har känt tränar som kunde inte mata en guldfisk! (vad är jättesvacka?)

"trams, jag har 50 hästar att mata, det parti som jag göra analys på är uppätet innan jag få svar tillbaka! Vi kan inte slänga bort pengar på sånt när vi har inte ens råd att har hästarna försäkrad!

Big dip...........

Bra att det dyker upp exempel på att det inte var bättre förr och att utvecklinger gått framåt ;):D

Nu för tiden vet man också att hö är hydroskopiskt och ställer till det här nere i Skåne med luftfuktiget under vintern som förstör höet.
Jag har gått igenom många alternativ genom åren, småbalar hårdpressade och löspressade, stora rundbalar, men livet fick en ny mening när vi började plasta. Nu har vi eget producerat hösilage, hygieniskt och med bra värde. Och massor av plats i logen ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Bra att det dyker upp exempel på att det inte var bättre förr och att utvecklinger gått framåt ;):D

Nu för tiden vet man också att hö är hydroskopiskt och ställer till det här nere i Skåne med luftfuktiget under vintern som förstör höet.
Jag har gått igenom många alternativ genom åren, småbalar hårdpressade och löspressade, stora rundbalar, men livet fick en ny mening när vi började plasta. Nu har vi eget producerat hösilage, hygieniskt och med bra värde. Och massor av plats i logen ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Och hur kan bedöma att det inte bättre före? du var inte där på den tiden!

Så sa du inte i den ändra tråd Dåliga Hösilage!

Leafhillranch
Fjordvarmblod running free :D

Bara för att din bekantskapskrets väljer att göra på ett sätt är de inte representativa för resten av världen. Här ställs krav på analysvärden innan det köps partier med grovfoder.

Nu bor vi ju nära storbana, och det i sig höjer förmodligen kvalitén en hel del. Tuff konkurrens gör ju det.

Stämma inte med den andra tråd "Fick hem dålig hosilage"

Kraftfoder tillsätter man bara om grovfodret inte kan täcka hästens behov.

Jag vet hur det är idag och du berättade hur det var förr (1980);)

Hade mycket att göra 1980, en av mina söner föddes då, så det blev inte mycket hästar på den tiden om det inte var under huven, men då var det 400-500 st hästar:sneaky:

Rolle
IpL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama