"Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

Sv: "Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

Har jag aldrig skrivit, jag kan inte svara för andras inköp. Men de som är framgångsrika i de kretsar jag rör mig, är noga med vad de köper in och köper INTE grisen i säcken.

Sv: "Tumregel" för utfodring m betfor, krafft osv...

3-4 timmar terrängridning varje dag räknas knappast som normalträning för svenska hästar, som ju är de som avses i rekomendationerna på fodersäckarna.

Har frågat dig själv vadå? Varför folk vill ha analys?
Återigen, vi diskuterade normalfödda hästar i normalträning, att jobba hästarna flera timmar per dag är INTE normal träning för dagens hästar även om det kanske var det förr!
Det känns också som om du förutsätter att hästarna har IR och fång pga foderanalysen, det kan inte vara så att det är tvärtom? Hästen fick fång & IR pga foder och därför är man i fortsättningen mer noga med analys för att inte upprepa sitt misstag?

Men ni tog ju ingen analys, ni hade inte röntgensyn, ni kunde inte veta vad hästen fick i sig eller inte eller hur? Det är väl det som är själva definitionen av att fodra i blindo! Att hästen får i sig korrekt mängd energi och protein kan visserligen synas (men då är det redan försent) men kan du berätta för mig hur du kunde se att en häst hade grav brist på kalcium eller fick åt skogen för mycket selen?

Det jag menar med bilbältet är att du uppenbarligen är av anledningen att "det var bättre förr" och eftersom man förr inte hade bilbälte vilket man har idag så måste du ju även tycka bilbälten är korkat? Eller finns det faktiskt saker som bättre nu än förr? :eek:

Har man inte råd att ta analys på grovfoder eller hålla hästen försäkrad så kanske man inte skall ha häst, då det inte är i närheten av kostnaden man får om (när) man står där med sjuk häst.
Eller vänta nu, var det då man skulle avliva hästen på uteritten med morakniven? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama