Trött på kattuppfödare

T

Texana

Har fastnat för en speciell kattras . Så nu var jag jättesugen på att köpa en katt till . Har redan en katt av denna rasen . Den jag har nu går ut och in som den vill . Ska tillägga också att vi bor på en stor gård med inga direkta vägar i närheten . Stor trädgård och stor lada mm som min katt bara älskar att vara i . Ett superkatt liv skulle man kunna säga .

Men nu till problemet .
Har ringt flera uppfödare och får då till svar att man får absolut inte släppa ut katten utan koppel eller bur mm . Man måste göra si eller så .
Självklart är min försäkrad och allt sådant , men bor man såhär och dessutom betalar ganska mycket . Har man ingen egen bestämmande rätt över sin katt då ?
Varför ?

Den jag har nu är med oss i stallet , trädgården mm .
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Visst har man rätt att bestämma över sin egna katt men i de här fallet har du ej köpt katten från uppfödaren ännu och om kravet de har att katterna ska förbli innekatt med kontrollerad utevistelse så kan de hitta en annan köpare.

Vet att ett djur kan bli överkörd trots att de bor ute på landet med inga direkta bilvägar.

Är din andra katt tex kastrerad?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Du bestämmer självklart över din katt och vi uppfödare bestämmer över våra katter. Om vi inte vill att de katter vi föder upp ska gå lösa utomhus säljer vi inte till de som har för avsikt att låta katten gå lös utomhus. Så är det. Det är ingen rättighet att köpa katt. Man får söka uppfödare tills man hittar en man klickar med.

Eftersom det är mycket vanligt att katter förolyckas utomhus är det inte särskilt konstigt att många uppfödare är skeptiska till utekatter.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Kan förstå uppfödarna, men det beror helt på hur gården ligger till. Vet ju inte vad du menar med "inga direkta vägar i närheten"?
Vet om fall där ägaren har råkat backa på och döda katten också men det är väl en mindre risk.
Tillägger att om jag vore uppfödare så skulle jag inte sälja till en ägare som jobbar heltid och bor i en lägenhet utan balkong och aktivering av annan kattkompis - det är ett hemskt tråkigt liv för mig. Men där verkar folk inte vara lika nogräknade tyvärr ...
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på kattuppfödare

Vi har en lång grusväg till oss som bara går till gården .
Vi har haft katt/katter i 30 år ingen har blivit överkörd eller direkt skadad för att den varit ute .
Någon har kommit in med något rivmärke mm men inget större .
Men har varit med om katter (inte mina) som hoppat upp i fönster och rivit ner stora blomkrukor på sig , fastnat i gardiner med klorna , hängt sig i persienner mm . Säger inte att det är ofarligt att vara ute , men det är inte ofarligt inne heller .
Har varit hos människor som bor i lägenhet med sina katter och dom sitter i fönstret hela dagarna och glor ut ! det är inget liv för en katt enligt mig .
Dom ska kunna vara ute ligga och lura i gräset , klättra i träd mm
Inte sitta inspärrade och ägarna jobba hela dagarna .
Jag är hemma med 24 timmar om dagen utom när jag åker och handlar .
Jobbar hemmifrån .
Mina vänner säger alltid att här skulle man varit katt !
Har kastrerat min katt , men för att jag valde det och tyckte det var bäst för katten .
Kommer troligen inte att köpa en registrerad katt av denna anledningen , utan håll i er nu !!! Jag köper troligen en "ren"rasig katt utan reg stamtavla .
Det är av denna anledningen jag gör det och av dom vanliga människorna jag har pratat med och känner kommer att göra det också .
Tror tyvärr att uppfödare som tänker så till slut kommer att bita sig i svansen så att säga själva .
Jag ser enbart till katten bästa , den ska ha ett fantastiskt liv och bra ägare !!! Allt kan hända så är det . Jag kan också krocka med bilen , bli överkörd eller något annat fasansfullt . Men så kan man inte leva sitt liv och tro att något ska hända .
Tänk att sitta och fika i trädgården på sommaren med katten lekandes eller liggandes i knäet . Det är livskvalite för mig . Vad är livskvalite för er ?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Men försök bjuda hem uppfödare då. Träffa dem öga mot öga och prata med dem. Visa dem ditt hem. Istället för att ge upp och skita i det helt och hållet kan du väl försöka öppna dörrar?

Köper du oreggat finns ju risken att du åker på ett riktigt rötägg som sitter och avlar på katter som inte uppfyller de grundläggande hälsokraven för att få avkomma reggad. Du löper även risk att bli lurad och inte alls få en renrasig katt, om det är det du vill ha.

Jag skulle kunna sälja en katt som utekatt, men inte utan att ha sett hur det ser ut i omgivningen. Tills jag har sett miljön katten kommer vistas i är det nej från min sida, men jag är inte oresonlig och jag känner många som är likadana.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Kommer troligen inte att köpa en registrerad katt av denna anledningen , utan håll i er nu !!! Jag köper troligen en "ren"rasig katt utan reg stamtavla .
Det är av denna anledningen jag gör det och av dom vanliga människorna jag

Det är väl okej att köpa en renrasig oregistrerad katt om man är medveten att det är en huskatt du köper;) Den är också på sin höjd avmaskad om inte ens de...:crazy: Föräldrarna är knappast testad mot diverse sjukdomar och risken är väl att uppfödaren säljer kattungarna för tidigt eller som är sjuka... Har själv sett trådar på olika kattforum om detta så köper du en oreggad birma så ta reda på vad du får för priset de tar för sina kattungar...
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Ja fast det gäller ju oavsett om du köper renrasigt eller vanlig huskatt . Man vet aldrig eller hur ?
Och bara för att man har kattungar måste man inte vara mindre mån eller mindre seriös om katten om den är oreg .
Det finns alla typer av folk inom alla områden .
Vi var med ett par kompisar för ett par år sedan som skulle köpa hund från en seriös uppfödare super stamtavla mm . Dom valparna var i en liten box i en lada , hade inte sett solljus eller människor någon gång .Skitit och äckligt .( dom blev anmälda ) Jag menar bara att man kan inte dra alla över en kam .
Detta är inte direkt riktat till någon utan bara en ren tanke från mig .
Man älskar inte sina djur mindre för att dom inte är renrasiga , har rätt stamtavla , ingen stamtavla eller ett skönhetsfel .

Vi sysslar med super seriös uppfödning på hästar .
Jag skiter i om någon inte vill tävla minuppfödning i em eller inte bara dom tar väl han om hästen mm för det är ändå det som är det viktigaste .
Nu är det inte avel på katt jag är ute efter utan en kamrat en vän .
Någon som vill rulla ihop sig i sängen och mysa . Och då har jag hittat en viss ras som jag "snöat" in mig på , en sån vill jag ha .
Är jag helt ute och cyklar eller har jag ett hyffsat tankesätt ?
Ibland blir man lite entusiastisk över sitt egna sätt att tänka att man kan behöva lite rättning i ledet .
Min tanke är ändå att alla djur förtjänar och SKA ha det så bra som det bara går . Kosta vad det kosta vill . Djuret som jag har ansvar över ska ha det bra .
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jag tycker du ska jaga vidare efter en uppfödare som föder upp reggat om du har snöat in på en ras. Om det inte handlar om en mycket ovanlig ras har jag svårt att tro att alla skulle neka dig om du lägger fram det hela på ett "snyggt" sätt.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Har också varit med om det och fattar inte varför man vill föda upp katter till ett liv i fängelse. Katter är gjorda för att röra sig i frihet, punkt slut.

Fine, det är en risk, allt kan hända, men hellre dö efter att ha levt ett liv, även om det var kort, än att sitta i ett fönster och glo i 15 år.

Jag har precis startat uppfödning av Norsk Skogkatt, och tänker inte sälja till nån som INTE tänker släppa ut sin katt.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Vad är det för ras förresten? Jag hade inga problem när jag köpte mina raskatter från två olika uppfödare, när jag väl ratat ett par st då som hade innekattskravet. Men vissa raser är kanske mer traditionella innekatter. Mina katter kan nog vara bland de lyckligaste i världen, det känns så bra att se dem trivas så :)
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Det är en ras som jag anser är mer en ute katt än en innekatt egentligen . Maine Coon .
Så kul att höra att det finns sunda uppfödare med vettigt tänk .
Jag håller med om att ingen katt ska sitta i fängelse .
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Tror du inte att du hittar vettiga Maine Coon-uppfödare till slut då?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Jo kanske .
men har ringt till flera stycken och någon blev nästan otrevliga när man försöker förklara hur man bor och att man vill kunna släppa ut katten .
det finns alldeles säkert bra sådana med har bara inte ringt tillräckligt många antagligen . Men fick nu lite sug på att söka vidare . Alla är inte insnöade uppfödare med skumma krav .
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Har också varit med om det och fattar inte varför man vill föda upp katter till ett liv i fängelse. Katter är gjorda för att röra sig i frihet, punkt slut.

Fine, det är en risk, allt kan hända, men hellre dö efter att ha levt ett liv, även om det var kort, än att sitta i ett fönster och glo i 15 år.

Jag har precis startat uppfödning av Norsk Skogkatt, och tänker inte sälja till nån som INTE tänker släppa ut sin katt.

Varför polarisera på det sättet? De flesta (iaf som köper katt av mig) bor i tätort där det är klart olämpligt att ha utekatt.

Att inte låta katten gå lös ute är inte detsamma som ett liv i fängelse och det är så förbannat tråkigt att det alltid ska polariseras i den här frågan.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Är det maine coon du är ute efter bör du nog absolut satsa på reggat eftersom det är lämpligt att både HCM- och HD-testa dem. Något jag av någon outgrundlig anledning inte tror att särskilt många som föder upp oreggat gör.
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Har också varit med om det och fattar inte varför man vill föda upp katter till ett liv i fängelse. Katter är gjorda för att röra sig i frihet, punkt slut.

Fine, det är en risk, allt kan hända, men hellre dö efter att ha levt ett liv, även om det var kort, än att sitta i ett fönster och glo i 15 år.

Jag har precis startat uppfödning av Norsk Skogkatt, och tänker inte sälja till nån som INTE tänker släppa ut sin katt.

Mina katter är innekatter men har kontrollerad utevistelse (dom är dessutom resvana och brukar följa med då vi campar med husvagn) En av dom skulle inte ens gå ut om dörren stod öppen:angel: Bara för att man inte släpper ut sina katter vind för våg betyder de inte att de bor i ett fängelse...
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Kommer du att behöva ha med i kontraktet att den bara ska bo inne? I sånna fall hade jag bytt uppfödare!

Om det därimot bara är en önskning från uppfödaren behöver du ju inte bry dig, när du äger katten gör du ju som du vill! :laugh:

(Tror att katter mår bra av att vara både ute och inne :bow:)
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Undrar hur du löser det rent praktiskt. Hålls de som innekatter när du släpper p-pillerna? Hur fungerar det under dräktighet/digivning? Är det svårt få låna hanar när dina honor går ute?
 
Sv: Trött på kattuppfödare

Kommer du att behöva ha med i kontraktet att den bara ska bo inne? I sånna fall hade jag bytt uppfödare!

Om det därimot bara är en önskning från uppfödaren behöver du ju inte bry dig, när du äger katten gör du ju som du vill! :laugh:

Sån här idioti och oärlighet gör mig så mörkrädd. Var ÄRLIG. Vill man släppa ut katten så var ärlig med det, vad är man för människa om man sitter och blåljuger någon rakt upp i ansiktet för sin egen vinnings skull? Någon som lagt ned själ och hjärta i sina kattungar och vill att de ska få det bra? Fruktansvärt trevligt.. :grin:

TS: Det är ingen rättighet att få köpa katt. Däremot har vi uppfödare all rätt i världen att välja hem till våra uppfödda katter. Vi bestämmer vem som är lämplig att köpa och vem som inte är.

Jag vet flertalet uppfödare som inte är totalt emot den typen av katthållning du förespråkar, så länge förutsättningarna är optimala. Jag är själv en av dem men i 99 fall av 100 är förutsättningarna för att ha utekatt dåliga och då säljer jag inte heller till ett sådant ställe.
Kolla runt lite med olika uppfödare, se till att lägga upp det på ett bra sätt och inte anklagande som här i tråden exempelvis.

Du kan väl börja med att kontakta uppfödaren till den Main Coon du redan har?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 610
Senast: Liten
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 147
Senast: Shenzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp