Trött på eksem

abc

Trådstartare
Har aldrig förr funderat i dessa banor..
Men är det någon som fått sin häst utdömd och avlivat den pga eksem?
Känner mer och mer att det är ett hemskt liv att leva med eksem minst 6 mån/år,plågsamt att vara ute och inget värdigt liv att vara inne när de andra är på bete.
har provat det mesta och förbrukar 1-2 eksemtäcken/säsong.
Vet hur fruktansvärt plågsamt det är,
då jag själv har eksem.
Någon som kan ge något råd el en uppmuntran.

Sv: Trött på eksem

Ang avliva pga eksem så när vi trodde min unghäst hade eksem (nu hade hon autoimmun sjukdom men ett av symptomen var otroliga reaktioner på insektsbett) så hade jag kontakt med försäkringsbolaget och pratade om hur de såg på eksemhästar och de sa att 'om det inte hjälper med eksemtäcke och installning värsta tiden på dagen så är det inte mycket att göra', och med hjälper menade då att hästen hade drägligt liv och så vidare.

Så de var inte främmande för att slå ut pga eksem om man inte kunde ta bort hästens besvär så mycket att hästen kunde ha ett värdigt hästliv och vara hyfsat 'plågfri'.

Ang min unghästs autoimmuna sjukdom så var prognosen dååålig, men det fanns en chans, en liten en. Den innebar dock att OM man hade en extrem tur och lyckades få sjukdomen under kontroll så skulle hon få tillbringa mars - oktober (dvs insektssäsongen) på stall med myggnät för dörrar och fönster, samt i princip enbart ridas i ridhus och enbart kunna gå ute ett par timmar per natt och när det regnade. Det ansåg jag inte vara ett värdigt hästliv och chefsveterinären på försäkringsbolaget höll med. Nu skiljde det sig ju dock från en eksemhäst ändå eftersom det var så nattsvart dålig prognos att ens rädda livhanken på hästen, och det där var det ABSOLUT BÄSTA de kunde erbjuda, det var drömscenariot (och jag skulle ju inte hoppas ens på det eg, det var nån promilles chans att nå dit)

Jag har hört talas om tre fall där vet dömde ut häst med eksem, men detta var av den absolut värsta sorten. Dvs hästen kliade sig mer än den åt, dessa hästar magrade av även under betet pga att de kliade sig istället för betade. Endast 1 av dessa tre fall godkände försäkringsbolaget och lämnade ersättning, denna häst var blodig trots installning och täcken mm. De andra två kliade av sig man och svans med sår på dessa ställen, men försäkringsbolaget ansåg inte att eksemen var så allvarlig.

Alltså, det kan vara lite små knepigt att få hästen utdömd pga eksem även om förhandsbeskeden verkar positiva.

Boj med egen eksemhäst, men absolut inte av den värsta sorten.

Kanske ska tilläggas att min unghäst var svenskt halvlod, och jag tror INTE det är omöjligt att de såg annorlunda på det pga rasen. dvs hade hon varit islänning kanske de inte ens gett samma förhandsbesked ang slå ut pga eksem.

Personligen skulle JAG inte klara att ha en eksemhäst som kliar frenetiskt och lider trots eksemtäcke och 'smörjor' och installning när det är som värst, utan ta bort och skita i bolaget om det var så, jag lider så enormt med dem, och anser det vara snudd på plågeri att ta bort klimöjligheterna för dem. (Dvs sätta dem i hage utan nåt att klia på, och dra el runt boxen så de inte kan klia). Däremot om de kan leva som vanligt med eksemtäcke och komma undan värsta tiden på dygnet så är det ju fullt görligt både för folk och fä. Jag menar de där fallen där de är kliiiiiiga även med täcken och smörjor och installning del av dygn. De tycker jag ska få slippa istället för att man ska ta bort klimöjligheterna. Och jag vet det är en kontroversiell åsikt.

Ja fast det finns fler som tänker som du, även om försäkringsbolaget inte är av samma åsikt. ;)
Sen är inte alla dessa tre hästar av rasen island, dock var den som avlivades pga sina eksem en islänning.

Jag har avlivat en islandshäst pga eksem och det var fruktansvärt att se hans sista tid, ändå fick han cortisoninjektioner mot klådan utan resultat. Jag hade inga problem med förs.bolaget.

Nu har jag en islänning till med eksem, och tyvärr blev han mycket sämre ifjol o behandlades med cortison i tablettform. Våndas för sommaren som kommer - skall han bli sämre eller skall han klara sig?? Han har en mycket stark allergisk reaktion mot knott o även om vi bor öppet, blåsigt med ytterst lite knott mår hästen fruktansvärt dåligt....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 535
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 693
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?