Trött i samband med fällning?

L

Lord Owen

Är det vanligt att hästar (särskilt de som har mkt vinterpäls) blir litet trötta och hängiga i samband med fällningen? :crazy:
Min häst började fälla i Januari men har kommit igång ordentligt först nu och han har rätt mkt vinterpäls att bli av med. Upplever honom som lite trött i ridningen (lite seg och sömnig) men annars som vanligt.

Hur krävande är det (energimässigt) att fälla för en häst?

:bow:

Sv: Trött i samband med fällning?

Ja det är vanligt. Ge B-vitamin tillskott! Det brukar hjälpa. Om veterinären har vägarna förbi så kan dom ge en spruta med B.vitamin, det säger många brukar göra susen!

milly skrev:
Ja det är vanligt. Ge B-vitamin tillskott! Det brukar hjälpa. Om veterinären har vägarna förbi så kan dom ge en spruta med B.vitamin, det säger många brukar göra susen!

Tack för svaret.
Vad är det egentligen som "tar" så mkt på hästen när den fäller?
Och jag upplever ju honom inte som trött annars (i hage, för hand, osv osv) bara när vi ska göra något, fast det är väl logiskt antar jag. Orkar inte anstränga sig så mycket ungefär.

Yep, jag har funderat på B-vit.
Men eftersom han är normalt i övrigt har jag inte tagit tag i saken..
Fast nu kanske.. :D

;) Ja det är nog rätt vanligt. Min pojke brukar bli det plus att han tappar massa med hull... fast efter första året lärde jag mig det och ger honom B-vitamin (börjar vid nyår) och extra korn. Så det går rätt bra nu. ;)

Hoppas din häst blir av med pälsen fort så han blir pigg snart.

Jo, det är väl inte helt ovanligt att de blir lite trötta, lite ömma och även lite stela ibland när de fäller som värst... Brorsans häst vill inte ens bli borstad, helst ska man bara pilla med hans svans och hålla honom sällskap... :D

Men varför? ;)
Skulle vara intressant att gräva djupare i varför det tar så mkt på krafterna!

Min häst blir också trött, han har precis börjat fälla så nu blir det b-vitamin som gäller ett tag fram över.

BusenPento skrev:
Min häst blir också trött, han har precis börjat fälla så nu blir det b-vitamin som gäller ett tag fram över.

Trött övht eller bara när du "kräver ngt av honom", som vid ridning eller så..?

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 883
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 606
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår