Jo, men det är ju det jag menar. Vet man att lysinbehovet är täckt via fodret, så vet man också att de andra aminosyrorna är täckta. Om man däremot ser till att täcka lysinbehovet med rent lysin, så kan det vara så att andra aminosyror också behöver tillsättas.
Har man täckt proteinbehovet med fullvärdigt protein har man också täckt behovet av övriga aminosyror. Det är bara lysin det kan bli för lite av trots att proteinbehovet är täckt av fullvärdigt protein. Skulle jag täcka mina hästars lysinbehov med fullvärdig proteinkälla hade de fått alldeles för mycket protein vilket inte är helt bra. För mina innebär det att de behöver få 85 gram extra smb rp. Deras behov är 268 gram smb rp vilket innebär att 85 gram smb rp är 1/3 del mer än de behöver. Det funkar en vinter som denna när båda har behov av mycket extra foder av olika anledningar men hade varit en katastrof andra år eftersom det hade inneburit att jag hade behövt motionera ihjäl både mig och hästarna för att de skulle göra åt så mycket extra. Fullkomligt onödigt både för hästarnas del, för plånbokens del för att inte tala om stallmiljön när det är så enkelt att tillföra på andra vis.