Sv: Trotsande barn som slåss
Kl
Jag har också en liten treåring som testar alla gränser för tillfället. Hon söker reaktioner och förståelse för vilka beteenden som orsakar olika reaktioner. Jag förstår inte alls vart min förstående, lugna, lite blyga barn tagit vägen?! Nu har jag istället en framfusig, "bossig", puttglad tvärtemotunge här hemma som smäller i dörrarna, inte går att "förhandla" med och som plötsligt gjort sig otroligt självständig!
På många sätt tycker jag att det är roligt att se hur hon utvecklas och testar sin omgivning, och det är kul att hon tuffat på sig lite, men visst blir jag oxå galen ibland! Framförallt gällande hennes puttande, att hon slåss och säger "taskiga saker". För det mesta är hon otroligt omtänksam och social, men på senaste tiden har hon börjat puttas och slåss mycket, framförallt på nya bekantskaper. Hon testar också ofta att säga "du är dum" till olika personer. Hon slår aldrig oss, och hon är inte alls så onyttig på Maja som hon varit tidigare, nu handlar det mest om andra jämnåriga eller mina vänner. Idag slog hon en som satt framför oss på cirkusen "för hon ville inte att hon skulle sitta där". När Calazirya och Ella var här i tisdags fick Ella sig några smällar och puttar hon oxå...
Jag försöker att tänka att det är en fas och att det går över. My har alltid varit så enkel att diskutera med, så det är en lite ny situation gör oss det här, men vi försöker att inte göra så stor grej av det. Vi markerar att det inte är okej och försöker att vara närvarande så mycket det går för att kunna stoppa My om hon börjar puttas. Vi har blivit rätt arga också några gånger, tex i de situationer för en putt kan vars direkt farlig. My puttas/slåss i princip aldrig för att hon är arg, utan hon gör det bara för att få en reaktion. Hon skrattar när hon gör det och när man försöker prata med henne. Det går oftast inte att få något utbyte av ett samtal i själva situationen, utan det får man ta vid annat tillfälle. Jag brukar dock ofta säga att " om du gör så så vill inte jag vara med" eller liknande.
Jag hoppas på att det här går över snart, och under tiden försöker jag vara pedagogisk, ödmjuk och ge massor av kärlek!