Trotsåldern

mian1

Trådstartare
Hur länge varar den?
Min dotter vägrar just nu att gå och lägga sig om hon inte får ostbricka till kvällsmat! :smirk: I en veckas tid har hon vrålat varje gång hon ska till dagis, trots att hon älskar dagis. Hon vill inte till förskolan - hon vill till HUNDskolan och vi är jättedumma som inte kör henne dit. Och allt är NEJ!!!
Säg att det går över på en månad - snälla
 
Sv: Trotsåldern

Hur länge det håller i sig beror väl också på vilken vägledning hon får från er. Hur ni förhåller er till hennes protester och hur ni resonerar. Hon kanske testar gränser och försöker förstå om det är "rätt", det som händer runt henne!
 
Sv: Trotsåldern

Åh den håller på mer eller mindre tills de flyttar hemifrån... :angel:

Men det är som brandgul säger oxå, om man har tydliga och klara gränser så tar det inte så lång tid för dem att ta reda på dem...
 
Sv: Trotsåldern

Hej Mian, kul att se dig här :)

Om du frågar mig så väljer jag bort ordet trots. Det barnen gör är att de utvecklas och testar saker och så kallar vi det trots för vi är inte vana att barnen gjort så. Det är här vi talar om för barnen vad som är lämpligt och inte i livet utan att trampa på dem för sakens skull.

Fråga din dotter varför hon inte vill till dagis. Hon kanske har en jättebra förklaring. Och har hon inte det har ni iaf frågat och har sett henne.
 
Sv: Trotsåldern

Lillan vill inte gå till förskolan för att hennes hundkompis har börjat på hundskolan och det verkar mer spännande. Lillan har dessutom kommit på att hon har makt över hundarna genom att beordra dem att göra olika saker och sedan belöna med en klapp och en godis. Allt som kan vara hundgodis får vi förvara på översta hyllan i kylskåpet så att den försigkomna ungen inte ska plocka fram det och använda det som muta för att få hundarna att komma på inkallning, sitta eller vinka. :smirk:
Förskolan går bra, efter vissa protester, om hon kan få leka hundskola där.

Det kom bara så väldigt mycket egen vilja på en gång. Innan har hon bara varit glad och gjort vad vi bett om. Nu kan hon allt själv. Inklusive att bestämma! Tur att de små går att lura. En ostmacka på en bricka och lite frukt och grönsaker som dekoration dög som ostbricka i gårkväll.
Det är ju så mycket lättare när de är små kåldolmar som bara ligger och sover hela dagarna.
 
Sv: Trotsåldern

Så sant så, det där om kåldolmar, men det är inte så länge förrän hon fyller 20 va? :)
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

//mimmipigg med en dotter på 21!
 
Sv: Trotsåldern

MIn mamma påstår att jag kom in i trotsåldern vid ca 2 år och kom ur den strax före jag fyllde 30 !

Lyckaa till !
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: Praefatio
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
818
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 907
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp