Tror ni denna kommer skimla av?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 805
Sv: Tror ni denna kommer skimla av?

Denna killen är efter skimmel pappa, och är isabell. Han är färgtestad, och har inte skimmelanlag. Dock är han väldig appelkastad på vintern.

Han är 'svart' i huden, och även svart runt mulan och ögonen.

Han var fuxfärgad då han föddes.

untitled.jpg

Är det din häst? När och vilket lab var det som utförde testen? Hur benämnde man allellen och "non-grey" allellen i testresultatet? Varför testades han? Ja, jag förstår ju att man misstänkte skimmelanlag, men på vilka grunder förutom att pappan är skimmel?

Är det en Akhal Teke? Karakum stuteriet hade ett gulbrunt sto som hette Alma, som hade en avkomma e skimmelhingst. Han hette Gadim och var isabell med metallglans. Pappan var ryssfödd tror jag, hette nåt med Gayadagi eller liknande.

Är det din häst? När och vilket lab var det som utförde testen? Hur benämnde man allellen och "non-grey" allellen i testresultatet? Varför testades han? Ja, jag förstår ju att man misstänkte skimmelanlag, men på vilka grunder förutom att pappan är skimmel?

De kan väl inte ha skimmelanlag utan att vara skimmel?

*kl*

Tack för alla svar!

Har inte riktigt bestämt än om jag ska åka och titta, men nu när de flesta av er tror att den faktiskt förblir isabell så kanske man ska ge det ett försök.

Är det runt ögonen man ser de första tecknen om de ska skimla? Så jag vet var jag ska titta.. :cool::D

Helt rätt - det är samma häst ;)

Det var uppfödaren som färgtestade honom, och anledningen tror jag var att ta reda på om han hade gulgen eller inte, men är inte 100% säker. Testen gjordes på ett lab i Uppsala har jag för mig.

Gaya har andre avkommer som inte heller är skimmlar.

Har nog inte kvar resultatet (men kan fråga vid tillfälle, eller börja leta genom 8 år gamla mails), men kommer ihåg att där också fanns en avvikelse på det 'röda' gen.

Anledningen att jag la upp bilden var att där i ett tidigare svar stod något med att isabeller inte var 'svarta', vilket han är runt ögonen och på mulen.

Så här ser han ut på vintern - ingen bild att visa upp egentligen :angel:, men du ser det svarta.

untitled2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Helt rätt - det är samma häst ;)

Det var uppfödaren som färgtestade honom, och anledningen tror jag var att ta reda på om han hade gulgen eller inte, men är inte 100% säker. Testen gjordes på ett lab i Uppsala har jag för mig.

Gaya har andre avkommer som inte heller är skimmlar.

Har nog inte kvar resultatet (men kan fråga vid tillfälle, eller börja leta genom 8 år gamla mails), men kommer ihåg att där också fanns en avvikelse på det 'röda' gen.

Anledningen att jag la upp bilden var att där i ett tidigare svar stod något med att isabeller inte var 'svarta', vilket han är runt ögonen och på mulen.

Så här ser han ut på vintern - ingen bild att visa upp egentligen :angel:, men du ser det svarta.

untitled2.jpg

Då förstår jag. Det var för att du skrev att "han är färgtestad, och har inte skimmelanlaget", som jag fick för mig att var testad för det. Vilket gjorde mig nyfiken på om testen finns tillgänglig nu? Det var ju bara ett par år sen man "mappade" G-lokus, och så vitt jag vet körs testen ännu bara i forskningen?

Det måste ha varit en Red-factor test man körde på honom (?), då det inte fanns någon test för gulanlaget för 8 år sen. Undrar varför han testades överhuvud taget, för jag minns inte att det var någon som helst tvekan om att han var något annat än isabell. Så även om det har att göra med att han hade en djupare (fuxliknande) isabellfärg vid födseln, säger Red-factor testen ändå bara hur generna ser ut på E-lokus, och både fuxar och isabeller ser likadana ut (ee). Det skulle vara spännande att höra vad det fanns för "avvikelse" på de röda generna...

Isabeller och fuxar har rosa/brunrosa eyeliner och samma färg på nosen när de föds. De mörknar efter nån vecka eller så. Skimlar som är födda isabeller/fuxar har dock inte denna rosa nyans. De är mörka redan från början, så då vet man om den ska bli skimmel eller ej. Det var nog snarare så den menade som skrev att isabeller inte kunde vara svarta på nosen och runt ögonen. Inte att de inte kunde vara det i vuxen ålder.

Hingsten har bara ett skimmelanlag, och därför blir statistiskt hälften av hans avkommor inte skimlar...

Det känns nästan som att du var involverat i testen då? Eller på annat sätt har varit i kontakt med hästen?

Som sagd, det var inte jag som beställde eller fick testresultatet, men jag skall höra med uppfödaren om de har resultatet kvar.

Kul med folk som har lite koll på färggenetik :bow:

Det känns nästan som att du var involverat i testen då? Eller på annat sätt har varit i kontakt med hästen?

Som sagd, det var inte jag som beställde eller fick testresultatet, men jag skall höra med uppfödaren om de har resultatet kvar.

Kul med folk som har lite koll på färggenetik :bow:

Nej, varken eller. Jag såg honom som föl -och unghäst, det är allt. Jag är mest bara nyfiken...

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 516
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 285
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18