Man kan säga nej, men det som händer är att du får sex månaders betänketid
Du kan inte tvinga någon att försätta vara gift med någon i Sverige på så sätt.
Man kan skicka in en gemensam ansökan om äktenskapsskillnad. Den går igenom så fort målet kommit upp i tingsrätten (med tre veckors tid för överklagan sedan registreras det officiellt), om du inte har barn under 16 år då tar det sex månader (efter sex månaders betänketid får man skicka in fullföljd om att man fortfarande är överens om skilsmässa).
Är man inte överens skickar parten som vill skiljas in en ansökan om stämning angående äktenskapsskillnad. Då behöver enbart den ena parten skriva på, efter sex månaders betänketid så får parten som vill skiljas skicka in fullföljd och bekräfta att den vill fortfarande vill skiljas. Har man här barn under 16 år så kan tingsrätten även bestämma rörande vårdnad, boende, umgänge, underhåll eller vem som får bo kvar i gemensam bostad. Det kan därmed ta lite längre tid antar jag beroende på när målet kommer upp om den ena parten krånglar men att du skulle få vänta flera år på att skilsmässa ska gå igenom låter otroligt även i detta fall, jag antar att den kan bli godkänd även fast mer krångliga aspekter inte har lösts även i fall med barn?
Även med gemensam ansökan så är min erfarenhet att själva skilsmässan är den lättare delen, bodelning och övertagande av fastighet/lån osv är ofta krångligare än själva skilsmässan. Då hade jag ändå en väldigt "lätt" skilsmässa utan bråk där vi har varit överens hur allt ska göras. Bodelningen måste vara påskriven innan en fastighet kan flyttas över t.ex. har man dock inga gemensamma lån eller så antar jag att det är lättare då det inte finns krav på att bodelningen registreras (vi har inte registrerat våran t.ex. utan den används enbart för att flytta över fastigheten och till banken för att flytta lånen). Fast han nu äger fastigheten har han fortfarande inte lyckats flytta över hus lånet till sina konton och i sitt namn t.ex. men han är super lat så det kan ju ta ett tag då han inte riktigt sagt varför det krånglar och än så länge så betalar han in pengar på kontot varje månad så jag orkar inte tjafsa för mycket.